Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Så er jeg startet på Euthyrox

Igår aftes startede jeg. Vågnede med en voldsom hovedpine.....jeg har ellers nærmest aldrig hovedpine. Kan jo være en tilfældighed - forhåbentlig.

Det var ikke noget problem at få Eu. Min læge vidste dog slet ikke at de findes. Han siger at han plejer at få reklame fra firmaet når de producere noget nyt, eller kommer ind på det danske marked og det er ikke sket med Eu. Han var glad for at jeg så kunne fortælle ham om det, da han jo har en del andre patienter som har dumme bivirkninger af ny El.

God dag :o)
Hilsen Marina

Kommentarer

• Tillykke på at du har taget "springet". Jeg havde også ret meget hovedpine en del dage i starten, men det gik over. Det var måske faktisk et par uger sådan on-off lidt frem og tilbage og indimellem også kraftigt i panden/øjnene m.m.. Men for mig er det også logisk, at vores "hjerne" reagerer. Måske reagerer den på, at den "renser" Ny Eltroxin ud. Det er jo kemi altsammen - selvom det jo er kunstigt fremstillede hormoner, så er det jo noget, som påvirker hele kropppen og dens funktioner. Vær glad for at det du er kommet på Euthyrox - men indstil dig også på, at der er en overgangsperiode og en indstillingsperiode. Prøv om du kan tænke - "Nej, hvor spændende - alt det som der sker med mig" (ved godt det ikke er let - men måske kan man snyde hjernen/kroppen/psyken lidt). Du vil nok opleve lidt anderledes dage i starten - men tro mig. Der er lys derude....Euthyrox er meget bedre end den Ny Eltroxin. Men du skal måske også lige tænke på, at du sikkert skal have mindre af Euthyrox end af Eltroxin. Jeg får 756 1/4 mikrogram om ugen af Euthyrox, og på Ny Eltroxin var jeg aldrig længere nede end 800 mikrogram om ugen. Jeg har fået Euthyrox i 8 måneder nu, da jeg var en af dem, som fik det "særbevilget" af Lægemiddelstyrelsen i ult. juli 09. Er nu ved at have fundet min dosis - men er netop lige sat ned igen med ganske lidt. Det er jo dejligt at pillerne findes i mange styrker og så KAN DELES SÅ MEGET OG LET.

Det er en overgang for dig. Invester i den og tænk, at det vil blive bedre. Men hav også tålmodighed - også til de dage, som måske ikke er helt optimale. Jeg kunne ikke havde haft et ordentligt liv, hvis ikke jeg havde fået bevillingen af Lægemiddelstyrelsen. Så tak for at vi har fået et godt alternativ (Euthyrox) i stedet for Ny Eltroxin, som jeg gav en chance gennem ca. 7 måneder. Har været på den gamle Eltoxin i ca. 16 år og har aldrig oplevet noget så "dumt", som det blev, da jeg kom på Ny Eltroxin.

Hvis jeg kan hjælpe med noget, må du endelig skrive igen. Det er jo det, vi har hinanden til!! Lægerne er dygtige - men kan jo ikke føle, hvordan vi har det indvendigt. Husk nu det med dosis - og få taget blodprøve ofte (hver 5. uge!). Jeg nåede nemlig at blive overdoseret faktisk op til flere gange i starten, så det skal du helst ikke opleve.

Mange tanker til dig - og velkomme i "Euthyroxbanden"
  • Hej med jer ;)

Jeg har også oplevet disse kraftige hovedpiner, som Marina snakker om, dog ikke i den første periode, hvor jeg følte mig helt høj af skiftet fra Ny Eltroxin til Eutirox, som jeg fandt i håndkøb i Colombia. Da jeg derimod skiftede til Levaxin ved hjemkomst kom der hovedpineture, og nu hvor jeg er skiftet tilbage til Euthyrox kommer de også indimellem, især når jeg har forsøgt at øge dosis en smule. Jeg har nu taget Euthyrox i godt to måneder, og jeg overraskes over, at selv en enkelt dags stigning på 12,5mg over to dage (tager ca. 200mg om dagen) kan give mig trykken i hovedet, rastløshed og generel følelse af at være ved siden af mig selv. Så jeg ved ikke hvad løsningen er, andet end, som Skov siger, at have tålmodighed og tage en dag af gangen. Jeg vil dog råde til, at man i en periode holder fast ved dosis på trods af hovedpine, da der ellers kan komme nogle gevaldige fysiske og psykiske rutscheture ud af det.

Held og lykke med det. Og tak Skov for et opmuntrende indlæg. Det er dejligt med et "overskudsmenneske" herinde, der kan få en til holde fast i optimismen! :)

Mange hilsner,
    Chris
  • HEJ SKOV.

Jeg er også megt glad for euthyrox, jeg har taget dem i 5 måneder og har fra næsten den første dag aldrig haft det så godt.

Så kommer problemet (hvis man kan kalde det det), at endokrinologen siger at det ud fra mine blodprøver kører alt for højt, så jeg skal sættes ned med 25 microgram om dagen med det samme.( fra 150 til 125micr.)

Hun syntes ikke nedgangen er for stor på en gang, men det syntes jeg, så jeg vælger at være ulydig og starter med at gå 6 1/4 ned ad gangen i 14 dage og planen var så at jeg efter 14 dage ville gå 12 1/2 ned, derefter 18 3/4 o.s.v. til jeg nåede de 25 micr.

Nu viser det sig så at den lille nedgang på 6 14 micr. straks giver problemer som hovedpine, svimmelhed og grænseløs træthed.

Når jeg så går tilbage til sædvanlig dosis forsvinder problemerne igen.

Havde du det også sådan da du gik ned i dosis? eller er det måske fordi jeg i virkeligheden ikke skal ned i dosis ?

Hilsen albini.
  • Blander mig lige Albini.Ja ved enhver ændring op eller ned så kan jeg kun sige at min krop reagere men jeg vil tro Albini at nu har din krop fået ladet op så du skal nedaf i dosis sådan var det også for mig. Jeg kørte rigtig længe hvor jeg havde det super godt men så pludselig blev jeg hyper med let dirren/rysten. såjeg går lige så langsomt ned og kroppen reagere på den ene eller anden måde men dog kun i 2-3 dage. Det er jo så der jeg før er blevet bange og straks gik op igen men nu tager jeg det stille og roligt. vh Petra
  • Tak petra, det var iige det jeg ville videj jeg har taget nedsat dosis i 6 dage og var faktisk lige ved at gå tilbage igen, hvis ikke andre havde oplevet det samme.

Nu har jeg nemlig prøvet for tredie gang siden 1. februar at gå ned. De første 2 gange gik jeg tilbage igen efter 8-10 dage på grund af det.

Albini.
Log in eller Registrér for at kommentere.