Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Regelmæssig afføring

Redigeret 25 marts, 2010, 05:27 i Irriteret tyktarm
Jeg vil spørge om der er nogle, der har et godt råd til at få regelmæssig afføring f. eks. under rejser og lign.. Til hverdag er min afføring på klokkeslet. Hvis jeg så skal på udflugt og skal tidligere op end normalt, så får jeg ikke afføring, og så er jeg dårlig hele dagen, og så har jeg jo ikke så meget ud af udflugten. Jeg kan også risikere at afføringen så pludselig kommer, og det er jo ikke smart, når jeg sidder i en bus. Jeg er opereret for hærmoroider for 30 år siden, og siden har jeg skulle sørge for at have en fast afføringstid, ellers kan det gå galt (det var en stor operation, hvor de opererede 3 steder). Jeg tænker på, om der et lille "fif", der gør, at jeg kan få afføring bare en gang om morgenen, når jeg står tidligere op end normalt, og derved ændrer på min krops døgnrytme?
Hilsen Trille

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det lyder på din indlæg som om, at din afføring om noget ér regelmæssig. Så regelmæssig, at det skaber problemer, når du ikke går på toilettet på samme tid som du plejer.
    Er det slet ikke muligt for dig at komme af med afføringen når du så står op tidligere? Eller alternativt at komme af med det hvis du går på toilettet samme tid som du plejer at have afføring, selvom du ikke er hjemme?

    Eftersom du normalt ikke har problemer med at komme af med skidtet, tror jeg ikke der er så meget du kan gøre forebyggende i de særlige situationer; andet end at lade være med at stresse over det. Mit bedste bud er, at det er psykisk betinget at du ikke kommer af med det når du er ude... Men du kan jo prøve at spørge din læge, om det vil være hensigtsmæssigt for dig at bruge en Mikrolax de få morgener du ikke kan følge dit regelmæssige mønster. Det er en væske du sprøjter op i endetarmen, som så sætter gang i fejemøget :-) De fås i håndkøb, men hvis du har tendens til hæmorider (jeg vil ikke kalde det en tendens hvis det er 30 år siden du havde dem) syn's jeg lige du skal forhøre dig hos din læge eller på apoteket.
  • Indstillinger
    Hej Anna. Tak for svaret. Jeg får ingen afføringstrang på det sædvanlige tidspunkt, når jeg står tidligere op end sædvanlig. Jeg bliver bare oppustet og føler mig overfyldt i løbet af dagen, når jeg ikke har haft afføring til morgen på det sædvanlige tidspunkt. Jeg tror også selv, at det er psykisk betinget. Jeg kan jo tænke på det flere dage i forvejen, og det er jo nemmere sagt end gjort at lade være at tænke på det. Har prøvet med Microlac, men de virker ikke fuldt ud, så jeg skal løbe på toilettet flere gange den dag så, og så har jeg jo ikke løst noget problem. Jeg tager HUSK hver dag, og det virker jo til hverdag, men altså ikke når tidspunkter blivet ændret. Venlig hilsen Trille
  • Indstillinger
    Hmm. Det er da irriterende. Men når du også er åben for at det kan være psykisk betinget, så vil jeg da foreslå dig, at du taler med din læge om det. Forhåbentlig kan han/hun give dig nogle redskaber til at undgå at stresse over det :-)
    Held og lykke!
Log in eller Registrér for at kommentere.