Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Brystkræft 15 år - dreng.

Redigeret 20 juni, 2011, 07:45 i Brystkræft
Hejsa.

Jeg er en dreng på 15 år der har fundet en knude i sit venstre bryst.

Knuden kan være øm nogle gange men ikke altid. Brysvorten kan også nærmest peje udad, somom der var en ballon lige bag den.

Hvad er chancerne for at det er kræft. Eller kan det også bare være en "godardet" knude

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er helt sikkert en godartet knude du har der, og mit råd er du tænker på den som en sådan. Din alder taget i betragtning, er der meget lille risiko for kræft, det er måske snarere noget homonelt. Jeg foreslår du ringer til din læge med det samme og får en tid til undersøgelse, så behøver du ikke længere bekymre dig om den. Tal med dine forældre om det, eller en anden voksen du føler dig tryg ved. Du skal ikke bekymre dig alene.
  • Indstillinger
    Jeg tænker bestemt heller ikke på kræft :-)

    Jeg vil tro, at det er hormonelt betinget; eller måske er der betændelse i en kirtel. Ring og få en tid hos din læge. Og tag derop uanset om du er øm den dag eller ej. du trænger til at blive beroliget af en fagperson :-)
  • Indstillinger
    Det er sikkert godartet, hvis det er kræft.
    Godartet kan man fjerne, men hos nogle kommer den tilbage nogle år efter som ondartet.
    Faktisk burde vi ikke undervudere kræft symptomer, flere læger har fundet kræft hos folk som blev undersøgt i noget helt andet.
  • Indstillinger
    Jeg er kun 16 år gammel, men jeg har også den sidste månedstid haft en stor og hård knude som er let at skubbe rundt med i mit højre bryst, og den er til tider øm. Jeg er tidligt udviklet og fik bryster i en meget tidlig alder, så jeg har ikke taget det ilde op. Jeg har dog søgt læge, og jeg er både blevet undersøgt af min læge og på sygehuset. Begge steder mærkede de bare på knuden, og sagde, at det sikkert ikke var noget.
    Jeg er dog blevet nervøs. Jeg har læst om symptomer på brystkræft rundt omkring på internettet, og nogle af symptomerne er knuder, hævede lymfekirtler, indtrækning af huden og rynkedannelse, appelsinhud og rødme på brystet. Jeg har denne knude, og også mine lymfekirtler er hævede. - Særligt under armene og i nakken og på halsen. Desuden er huden omkring brystvorten blevet lidt..... rynket og hævet.
    Det var min læge som henviste mig til sygehuset, hvor der skulle tages stilling til, om jeg skulle have foretaget den mammografi-scanning eller hvad det nu hedder. Men de mærkede bare på knuden, og så sagde de, at det ikke var nødvendigt med mammografi. Men knuden bekymrer mig. Jeg vil ikke tage sorgerne på forskud, så jeg prøver at sige til mig selv, at selvfølgelig er det ikke kræft. Men jeg vil meget gerne have knuden fjernet - også sevom det ikke er kræft, for den generer mig, og jeg synes den er pinlig at have med hensyn til min kæreste og når han rører ved mit bryst.
    Nu har jeg været ved lægen igen, og er blevet henvist til sygehuset igen. Men jeg er bange for, at de bare sender mig hjem igen...

    - Laura
Log in eller Registrér for at kommentere.