Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Discusprolaps i nakken

Redigeret 11 juni, 2010, 15:35 i Diskusprolaps
Hej.

Jeg har lige fået konstateret en discusprolaps i nakken, samt slidgigt C/5 C/6.
Jeg vil høre om der er andre der har det som mig, at smerterne godt kan være værre nogle dage end andre? Ligesom jeg tror at nu går det bedre, så kan jeg have sindssygt ondt 1 time efter.
Min venstre skulder er trukket helt op, den kan slet ikke komme ned på plads, sådan har det været i snart 6mdr. Til tider føles min arm iskold, og andre gange kan det være en brændende fornemmelse. Min arm føles tung, og huden føles for for lille hvis man kan sige det på den måde. Prikkende, sovende fornemmelse i fingrene. Oveni det føler jeg at det trykker omkring struben på mig, ved ikke om det er fordi alt er hævet omkring det område, eller om det er selve prolapsen der "driller".
Jeg skal snart til en neurokirurg på Glostrup sygehus, hvor jeg forhåbentlig for at vide hvad der skal ske. Det er ikke til at holde ud længere, synes jeg har gået så længe med smerter nu. Er nået dertil, at hvis de tilbyder operation siger jeg ja tak, da det her er uudholdeligt. Jeg har psoriasisgigt oveni, så det slås jeg også med. Alt det her stammer fra et trafikuheld for snart 8 år siden. Det er helt utroligt hvordan sådan et uheld kan ændre ens liv, og hvad der kommer af følgesygdomme.
Har en dejlig familie, 3 børn og en fantastisk mand, der må stå model til mine smerter dagligt.
Men som sagt, så kunne jeg bare godt tænke mig at vide om der er nogen der har det på samme måde, eller har haft. Og hvornår lægerne tilbyder operation, eller om jeg skal igennem alt muligt andet først. Selvfølgelig bedst hvis jeg kan undgå operation, gider bare ikke at have ondt længere.

Kh
Jeanette

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej...:)

    Tak for dit svar, altid godt med lidt gode råd. Der er sket lidt siden jeg skrev.
    Jeg skal opereres d.10.Maj, fik både muskelafslappende, morfin samt panodiler jeg skulle tage 4x dagligt. Jeg må sige at det hjalp på den måde, at jeg blev fuldstændig dopet, det eneste jeg havde lyst til var at sove konstant. Da jeg har 3 børn, var det selvfølgelig ikke muligt, derfor tager jeg det kun ved sengetid, ellers står den på panodil resten af dagen. Det hjælper ikke særlig meget på smerterne, men sikkert bedre end ingenting.
    Fik også ibumetin, men det må jeg ikke tage 2 uger før operation.
    Hvad er det helt som du beskrev din datters lærer fik?

    Mvh
    Jeanette
  • Indstillinger
    Jeg har læst dit indlæg om diskusprolaps og slidgigt i nakken - forhåbentlig har du det bedre nu. Jeg havde nøjagtig samme sygdom (me) for nogle år siden. Og ja - det er meget meget smertefuldt - men følgende hjalp i helt urtolig grad: Blev først behandlet med smertestillende medicin nogle måneder og var sygemeldt i de måneder med ro og afslapning - startede så efterhånden på nedsat tid med at arbejde igen - diskusprolapsen var så heldigvis gået på plads igen - men det gjorde
    stadig meget ondt. På mit arbejde var en uddannet fysioterpeut tilknyttet en dag om ugen - hun kunne også akupunktur - herunder akupressur -
    den teknik benyttede hun på mine skulderblade ved mange gentagne behandlinger
    og miraklet skete - de svære smerter især i venstre arm forsvandt efterhånden fuldstændig. Dette tiltrods for at jeg af lægerne havde fået at vide, at de tilbagevendene smerter måtte jeg blot leve med p.g.a. slidgigten/diskusgenerationerne i nakken. Fysioterapeuten kom fra en klinik på Islands Brygge i København, klinikken hedder noget i retning: Cophagen Fysio. ell. lign. Med venlig hilsen og god bedring Susanne
  • Indstillinger
    Hej....:)

    Lige en opdatering herfra. Er nu blevet opereret for den diskusprolaps jeg havde i nakken, det er præcis 1 måned siden idag. Operationen gik rigtig godt, kunne allerede mærke om aftenen, at jeg ikke længere var følelsesløs i armen og fingrene. Helt fantastisk!! Min skulder var også faldet på plads.....:)

    Desværre fik jeg ca 1 1/2 uge efter operation stærke smerter i nakken, jeg blev nødt til at "holde" mit hoved når jeg skulle lægge mig ned i sengen om aftenen, samt når jeg skulle ud af sengen næste morgen. Vågnede flere gange om natten med stærke smerter. Det var 2 skridt frem og et tilbage. Ringede til sygehuset for at spørge om det var normalt. Heldigvis fik jeg den besked, at det er det. Det er et stort indgreb, og alt der hedder muskler, scener og ledbånd skal på plads igen. Pyha, det var trods alt en lettese.
    I dag er det som sagt en måned siden operation, og jeg har haft min første arbejdsdag fra 11-15(er i flexjob).
    Jeg sidder nu til aften og har rigtig ondt igen igen.... Er der nogen af jer andre der kan svare mig på om I har haft det på samme måde, og hvor lang tid I gik sygemeldt? Prøver på ikke at blive frustreret da jeg tænker at det nok skal gå, og at det jo ikke er så længe siden jeg blev opereret.

    Venlige hilsner fra

    Jeanette
Log in eller Registrér for at kommentere.