Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

protein og kreatin

Redigeret 17 august, 2013, 09:23 i Sund kost
hej net doctor
jeg er en dreng på 17 år der har styrketrænet i halv anden års tid nu jeg træner normalt tirsdag, onsdag, torsdag og søndag(udelukkende for at det passer med arbejde og det sociale) og for 1 måned siden fik jeg anskaffet mig noget protein og kreatin pulver.
jeg anskaffede det selvfølgelig for at øge min muskel masse, jeg indtager 60 g protein pulver (43 g ren protein) og 2 g kreatin dagligt.
og jeg syntes det virker fint nok, jeg er ikke så øm den efterfølgende dag længere, men mine forældre bliver ved med at gå og fortælle mig at jeg indenlænge vil dø af nyresvigt, og at det er alt alt for meget protein på en dag, det kan mine organer slet ikke holde til....så alt i alt mener de at jeg på længere sigt vil dø af det -,-'' dette virker dybt tåbeligt i midt hoved, så nu søger jeg profesionel hjælp her.

så har protein og/eller kreatin nogen bi virkninger ?

tak på forhånd.

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej
    gå ind på google. dk under "kreatin- er det skadeligt", så finder du svaret.
    god fornøjelse ;o)
  • Indstillinger
    Hejsa!
    Mht proteinpulveret så vil der ikke være nogen risici forbundet med indtagelsen - at du indtager 43 gram dagligt er måske i overkanten hvis du indtager det hele på én gang - man siger typisk 40 gram pulver (80-85% ren protein) efter træning og evt. halvdelen inden sengetid. Du styrketræner og derfor har du behov for ekstra protein ift. folk der ikke gør - du kan fortælle dine forældre, at de garanteret også vil indtage mere vand efter en løbetur end hvis de bare havde ligget hjemme på sofaen - sagen er bare den at man ikke på samme måde registrerer manglen på aminosyrer...

    Mht kreatinpulver vil jeg dog være meget mere varsom. Den store forskel ift proteinpulveret ligger i at der i tarmen findes særlige transportmolekyler der fører proteinet ind i blodbanen - det gør der ikke for kreatin, så den eneste måde kreatin kan komme ind i blodbanen på er at tarmen bliver så overkoncentreret med kreatin, at det pga det øget tryk i tarmen vil blive presset ud i blodbanen (lidt teknisk men håber du kan se det for dig)... Der skal altså konstant være en meget høj koncentration af kreatin i tarmen og om det på lang sigt er skadeligt er uvist (ligesom det i '60erne var uvist om androgener (anabole steroider) havde en skadelig virkning på kroppen. Og med 'på lang sigt' menes der 30 - 40 år... Der er dog ingen tvivl om at det øger muskelpræstationen som der også står beskrevet på alle de hjemmesider der sælger produktet

    Håber det gav dig lidt ekstra info med i bagagen...

    Mvh Studmed84
  • Indstillinger
    tusind tak for din hjælp :)
  • Indstillinger
    Der er ikke bivirkninger ved protein i normale mængder. Jeg kan dog ikke andbefale de doseringer der står på de store spande til de store muskelsvulmende gutter de er ret overdrevet i forhold til hvad der er sundt for alm. mennesker. Du kan sagtens for gode resultater uden de store mængder.

    Kreatin er også ganske ufarligt i små doser f.eks. 2 g. Huske bare at drik vand nok. Der har dog været tilfælde hvor nogle sportsfolk indtog 30-60 g kreatin pr. dag og ikke drak nok væske og efterfølgende døde af denne cocktail.

    Så det er bedre "lidt" men godt. Så vælg hellere en god kvalitet end store mængder.
  • Indstillinger
    hej. Jeg træner meget og spiser protien pulver fra gymnordic. Det er godt, men har hørt om at det kan øde lægge sæd kvaliteten. er det en skøre eller sandt og er det et godt protien pulver jeg har valgt
Log in eller Registrér for at kommentere.