Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

kan det være stress?

Redigeret 19 marts, 2010, 18:39 i Stress
Hej alle

det hele startede for ca. en 4-5 måneder siden, da mine kollegaer og jeg skulle ud og spise, vi sidder og hygger os rigtig godt da jeg får en sær fornemmelse i maven og en stærk svimmelhed, det sortner for øjnene, jeg går udenfor og sætter mig ned, men det bliver det bare værre af, jeg drikker et glas vand og det hjælper overhoved ikke, begynder endda af kaste op, nå men. efter en lille halv times tid bliver det lidt bedre, så jeg rejser mig op og går ind i restauranten igen, åbner døren og træder ind, men så går det galt, jeg besvimer og falder om på gulvet, det sortner fuldstændigt for mine øjne.

Efter denne hændelse er der ikke rigtig noget i en måneds tid, men så kommer svimmelheden og mavepinen igen, og har varet til dags dato, og forsætter.

Altså, mavepinen kommer først når jeg skal til at sove, og når jeg har et par fridage kan den også komme, der er ingenting på arbejdet, det føles nærmest som en trykken i maven, det samme med svimmelheden, som om at jeg skal til at besvime igen, det er en slags sorte prikker jeg før for øjnene, og så føler jeg mig også rundtosset, den eneste måde jeg kan få det til at stoppe på er hvis jeg rejser mig op og går rundt i lejligheden, eller generelt bare røre mig, begynde at rydde op eller gøre rent.

Det mærkelige af det hele er at det først er kommet efter jeg har fået nyt arbejde, og blevet tildelt meget mere ansvar en jeg nogensinde har været vant til.

Jeg er ryger og har måske ikke lige den sundeste livstil, mange gange kan jeg godt nøjes med at spise 1-2 gange om dagen, og sådan har det været i en 4-5 år.

Jeg har været oppe til min læge et par gange og hun siger at det er fordi jeg ikke spiser sundt nok (skal spise 6 gange om dagen nu), jeg er også blevet sendt på hospitalet for at fået taget blodprøver og få lavet et hjerte kardiogram, tror jeg det hedder( noget med at checke mit blodtryk etc.), og den har hun så analyseret og hun sagde at der ikke var noget at se på det, at jeg skulle være frisk som en havørn :)


Håber på at i kan hjælpe mig, evt. med en idé til hvad det kan være, eller bare bekræfte at det simpelthen er stress

Mvh Nicklas

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Nicklas

    Jeg læste lige for nyligt, at svimmelhed er et meget almindeligt symptom på angst. Ligeledes sætter angst sig også tit som en sær fornemmelse i maven (eller ondt i maven). Synsforstyrrelser og kvalme kan også være almindelige angstsymptomer.

    Jeg er ikke forbavset over, at dine symptomer hovedsaligt kommer, når du skal til at sove, eller når du har nogle fridage. For så får du ro og tid til at mærke dig selv tydeligere og du begynder måske at tænke mere. Hvis man er bange for at mærke sine følelser eller tænke sine tanker, så medfører det angst, når de kommer tættere på – og det gør de, når man får tid og ro. Når du er ude mellem andre og er i gang, så opsluger det dig formentligt, så du i større eller mindre grad mister følingen med dig selv og helt glemmer dine følelser og tanker. Derfor presser de så meget mere på, når du så er i ro. Jeg tror, at du har brug for at lytte noget mere til dig selv, så du kan finde ud af, hvad det egentligt er, der er galt.

    Jeg synes heller ikke, at det er mærkeligt, at disse symptomer er kommet efter, du har fået nyt arbejde. Det kan være mange ting, der spiller ind. Det kan f.eks. være bekymring for, om du magter det større ansvar. Altså en form for præstationsangst. Eller det kan være, at du måske dybest set slet ikke trives med dit nye arbejde men af forskellige grunde har svært ved at erkende det. Eller at der er nogle kollegaer, du ikke har det godt med. Eller at du er usikker på nogle ting. Eller du måske har svært ved at sige fra og sætte grænser. Eller der er noget, der ikke føles okay men du tør ikke sige det. Eller du føler, at forventningerne til dig er meget store. Eller du føler dig utryg. Eller...
    Der er rigeligt, du kan prøve at undersøge.

    Som du måske kan se, så er alle de ovennævnte ting stressfaktorer og de har alle grundlag i frygt for noget. Frygt skaber angst. Angst skaber forskellige symptomer, som f.eks. dem du har.

    Stress er jo kun et ord, der beskriver en tilstand. Stress er et symptom på, at noget er galt. Jeg mener, at stress handler om, at nervesystemet er blevet overbelastet og derfor 'slår fra'. Det giver forskellige fysiske og psykiske symptomer (bl.a. angstsymptomer) og en øget sensibilitet overfor stress, så man tåler stress dårligere og dårligere. Spørgsmålet er så, hvad der overbelaster nervesystemet.
    Man får ikke nødvendigvis stress, fordi man har meget at lave. Man kan f.eks. også få stress af ikke at lave noget. Men man kan få stress, hvis man f.eks. har for meget at lave og ikke kan sige fra. Det er altså ikke arbejdsmængden, der er problemet men angsten for at sige fra, for det forhindrer én i at få løst problemet og man bliver fastlåst.

    Selvfølgeligt skal man også passe på sin krop. Et overbelastet nervesystem kan blive mere sensibelt, hvis man f.eks. mangler B-vitaminer og nogle andre vitaminer og mineraler. Ligeledes er kaffe, sukker og alkohol ren gift for et overgearet nervesystem. For lidt søvn og for lidt frisk luft og for lidt fysisk aktivitet skaber også yderligere stress i kroppen. Så éns levevis spiller da helt sikkert en rolle, der både kan forværre eller forbedre tilstanden. Jeg tror bare ikke, at din levevis er årsagen – men den kan være en forstærkende faktor.


    Hilsen Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.