Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Intet hjælper

Jeg har før skrevet herinde, men det virker som om intet hjælper.

Jeg har fået at vide af min læge jeg nok har irritabel tyktarm, og skal derfor tænke over hvad jeg spiser.
Jeg spiser sundt og varieret. Jeg spiser 5-6 gange om dagen, sørger for jeg får min frugt/grønt (300-600gram/Dagen), og får masser af fibre ned, og undgår fed mad.
Jeg går dagligt tur på min ½ time, men selv det virker ikke. Jeg har nu gjort det i 11 dage, og min læge fortalte mig jeg ville kunne mærke forandring efter 10 dage, men endnu intetet. Jeg har endda prøvet vi-siblin, men det gav mig bare kolik smerter, og gjorde det hele værre (holdt ud i 1 uge så gav jeg op).

Jeg har problemer med diarre, kvalme og mavemserter om morgen, og forstoppelse resten af dagen.

Udover det er jeg sygemeldt med en depression, og sover ekstremt dårligt (måske 4-5 timer i døgnet). Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre mere. Føler jeg gør alt jeg skal, men intet hjælper.
Skal til lægen i dag og snakke om stress, og har bedt om at få tjekket mit vitaminindhold i kroppen.
Jeg har desuden fået diverse kikkertundersøgelser, blodprøver for snart alt. tjekket for gluten og laktose allergi, og alt kommer tilbage negativt. Jeg ved godt det positivt jeg ikke fejler noget, men alligevel gør jeg det jo. Og så længe vi ikke ved hvad det er, kan jeg ikke blive rask eller mindske symptomerne.

Nogle der har prøvet noget lignende eller har gode råd? For jeg kan snart ikke mere. Er ved at gå helt ned på det her, og letter bestemt ikke på min depression..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Amilea

    Jeg er ked af at høre, at det stadig går så dårligt med din mave.

    Men jeg synes, at det lyder godt, at du i dag skal tjekkes for vitamin- og mineralmangel. Det er meget vigtigt – især når man har en depression, og især når man har maveproblemer. For begge dele kan jo skyldes mangel på vigtige vitaminer eller mineraler.

    Man har netop lavet undersøgelser, der viser, at D-vitamin er afgørende for immunforsvarets virkning. Hvis du ikke har nok D-vitamin, kan dit immunforsvar muligvis ikke bekæmpe skadelige bakterier i tarmsystemet.

    (Som du kan se nedenunder i en anden tråd, er der en, der har løst sit maveproblem ved hjælp af D-vitamin. Men det hjælper selvfølgelig kun, hvis det faktisk er D-vitaminmangel, der er problemet.)

    En sund tarmflora er afgørende for mave- og tarmsystemets funktion. Hvis man har en sund tarmflora, er der gavnlige bakterier i tarmene, som producerer B-vitamin, som også er vigtige for organismen. Jeg er bange for, at en del læger ikke er opmærksomme nok på de gavnlige bakteriers betydning for sundheden.

    Jeg håber, at undersøgelsen i dag vil vise, hvad der er i vejen.

    Ellers kan jeg råde dig til at følge nogle af kokken Oscar Umahro Cadogans råd. Det er ham med kogebogen ”Køkkenrevolution på høje hæle”. Oscar Umahro Cadogan havde selv som ung alvorlige tarmproblemer. Men han kurerede sig selv og lever nu af at rådgive andre.

    Men man skal nok ikke omtale for sin læge, at man lytter til alternative råd!

    Jeg giver dig lige et par links om maveproblemer og Oscar Umahro Cadogan:

    http://www.skoenhedsuniverset.dk/vis_artikel.php?id=44

    http://www.sundhedsrevolutionen.dk/hvemervi/

    Jeg kan desværre ikke lige finde links, som på en prik passer til din situation. Men jeg er overbevist om, at Umahro har forstand på mave- og tarmproblemer.

    Held og lykke hos lægen!

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg har nu været ved lægen og fået at vide jeg har stress og det hun kalder en livskrise. Som hun siger er jeg meget ung for en livskrise, men med de vilkår og den krise vi gennemgår i landet for tiden, så der ikke noget at sige til det.

    Jeg føler lidt at ingen har brug for mig, og føler lidt jeg bare "er fyld" på verden. Det gør selvfølgelig at jeg stresser mig selv uden grund og gør jeg er havnet i en ond cirkel..

    Min morgen starter med kvalme, diarre og mavesmerter. Så når vi hen af dagen og jeg begynder at få balance og styr på det hele. Lige indtil jeg sover, og vågner. Så starter den onde cirkel forfra. Det bliver ikke nemt at komme ud af, med ved at meditere, give mig selv ro og arbejde målrettet, så tror hun fuldt ud på at jeg kommer igennem det.

    Hun er nu 100% sikker på at mine mave/tarm problemer er ren psyke. Det er min depression og min stress som har sat sig på maven, og før jeg kommer ud af det vil intet hjælpe. Hun anbefaler jeg fortsætter med kosten(hvilket jeg også vil), og at jeg prøver at fokusere på at når jeg får ro på de andre ting så forsvinder de også..

    Det tog mig et lægeskift og 8 måneder at det her at vide. Det er simpelthen ikke i orden. Min nye læge er rigtig sød og forstående, og føler hun oprigtigt forsøger at hjælpe. Skal nu i gang med at undersøge noget om frivillig hjælp for at komme lidt ud af min onde cirkel. Altså at jeg skal ud og lave noget frivilligt. Desuden vil hun gerne se mig igen næste uge og følge op på hvordan det går. Føler mig ikke så alene i verden mere, og at vide at når jeg får styr på min stress og depression, så kommer mave/tarm også med. Se det er en KÆMPE lettelse for mig...
  • Indstillinger
    Hej Amilea

    Det lyder godt, at det var en lettelse for dig, og at du ikke mere føler dig så alene i verden.

    Hvornår får du besked om resultatet af blodprøverne?

    Din læge kan jo ikke med sikkerhed fastslå, at årsagen til dine mave- og tarmproblemer er psykiske, før du er undersøgt til bunds.

    Jeg havde også voldsom diarré og depression engang. Jeg anede intet om, at læger skulle tjekke én for mangeltilstande, og der gik meget lang tid, før det blev opdaget, at begge problemer skyldtes jernmangel.

    Jeg ved godt, at du har fået undersøgt din blodprocent, men der er jo stadigvæk en mulighed for, at dine problemer skyldes D-vitaminmangel.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Får mail når reslutatet kommer :) Men jeg er bare glad... og føler bare alt er gået over nu.. Føler jeg kan klarer alt og tror endelig på jeg kan komme du af det her og blive rask igen!
Log in eller Registrér for at kommentere.