Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Anoraksi?

Redigeret 18 marts, 2010, 10:42 i Anoreksi
Hej alle

Jeg hved ikke om min veninde har anoraksi? hun tør ikke selv indrømme det. Hun syndes hun er for tyk og hendes bmi tal ligger på 14.4 hun er 158 cm. høj og vejer 36 kg. hved i om hun så har anoraksi?

Håber i vil hjælpe (;

Kommentarer

  • Indstillinger
    Redigeret 18 marts, 2010, 07:19
    Hej.
    Jeg er far til en pige på 15 der er ved at være godt ude af et anoreksi forløb.

    Ud fra vægt og hendes udtalelser kan det godt være at der er tale om anoreksi, men det er ikke sikkert.

    Prøv at læse om anoreksi på http://www.spiseforstyrrelse.dk . Der er en masse adfærdsmønstre som du vil kunne genkende hos din veninde hvis der virkelig er tale om anoreksi. Anoreksi skal tages MEGET alvorligt - flere dør faktisk af det, og det er derfor vigtigt at få professionel hjælp og gerne meget hurtigt.

    I vores tilfælde blev det opdaget af os forholdsvis hurtigt - og det har alligevel taget 2.5 år at komme ud af det ! Husk at den anoreksiramte selv vil afvise at være syg og gør alt for at skjule det ! Det er ikke fordi hun er dum eller ønsker at være syg, men sygdommen styre alt hvad hun foretager sig. Ofte vil du opleve at der er tale om 2 forskellige personer - din veninde og den anoreksiramte. Hjælp hende, bak op og sørg for at få nogen voksne til at hjælpe hvis ikke hendes forældre har opdaget problemet.

    Skriv endelig hvis der er andet jeg kan hjælpe dig med !

    Knus Knet
  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg syntes helt bestemt det lyder som om at din veninde kunne have en spiseforstyrrelse.

    Før jeg svarer dig yderligere vil jeg gerne lige høre hvor gamle I er. Så kan jeg bedre råde dig.

    V.H.
  • Indstillinger
    Tak knet(: og hun er 13 år.
  • Indstillinger
    Hej Knet.
    Jeg har et spørgsmål til dig, hvis du har lyst til at svar.
    Jeg tænkte på "hvordan reagede du, da din datter fik anoreksi ?"
  • Indstillinger
    Hvordan opdager man det, og hvordan tager man det ?

    Det hele begyndte med at hun hen over efteråret blev megt sund, spiste ikke mere smør på brødet, ingen sovs og motionerede rigtig meget. På et tidspunkt taler jeg med hende om det og fortæller hvor svært det kan blive hvis det sunde tager overhånd... Men hun oplyser at det slet slet ikke er noget problem, hun mangler bare lige 500 g så har hun den vægt hun ønsker. Så det virker jo som om at det er under kontrol.

    Sandheden er så at hun ikke kan styre det og vægten fortsætter ned.

    I foråret går det op for os at der er et problem. Får kontakt til lægen som henviser til børnepsyk i Hillerød. Får fat i diætist for at lave en madplan til hende men intet hjælper. Hun spiser stort set intet, lukker sig totalt ude fra alt socialt - og mener fortsat at der ikke er noget problem...

    I sommerferien var vi så på campingtur i DK. Hun sad der i forteltet på en god sommerdag pakket ind i trøjer og med en varmeblæser foran sig og hundefrøs. Vi andre var ved at omkomme af hedeslag ! Hun kunne stadig ikke se problemet :-(

    Midt i sommerferien kom vi så igang med den rigtige behandling som jo meget består af samtaler og en fast styring af kosten. Det var uhyggeligt hårdt at være vidne til - det føles som man begår overgreb på sin datter med den måde hun skal behandles på.

    Hun selv var rigtig modstander af behandlingen (læs: Anoreksien) og det var vist først den dag lægen oplyste hende at hendes krop var som en på 90 år at hun selv blev rigtig bange for hvad det lige var der skete. Hendes puls var svag og uregelmæssig - den automatiske blodtryksmåler kunne slet ikke måle det ! Herefter kom der langsomt fremskridt og masser af tilbagegang - men med sygehusets hjælp kom vi igennem.

    Under hele forløbet er det frygt og usikkerhed man rammes af. Man er total magtesløs for det er slet ikke den samme pige man taler med længere. Ved at flere voksne IKKE tager det alvorligt og ikke kan forstå det kan være så svært. Spis bare en ekstra kage-så går det nok.... Det er også det som den øvrige familie ofte siger. Men en anorektiker kan ikke bare spise en ekstra kage...


    Man kan ikke klare det alene - få hjælp - tal med andre der har været igennem det !

    Spørg endelig løs - forsøger gerne at hjælpe.


    Knet
  • Indstillinger
    Hej Knet
    Mange tak for hjælp. Det har været en stor hjælp at høre fra dig.
    Mange 1000 tak
Log in eller Registrér for at kommentere.