Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Underlivsbetændelse!

Redigeret 14 september, 2010, 16:31 i Underlivsbetændelse
Hej jeg er en pige på 16år og jeg har næsten lige været til læge for at blive undersøgt, og hun har fortalt mig at jeg måske har underlivsbetændelse, om ikk' andet har jeg fået piller mod det.. men jeg har nogle spørgsmål jeg ikke har fået svar på og det kan ikke vente. Kan underlivsbetændelse godt komme af sig selv? og kan ens parter bærer rundt på sygdommen og smitte en igen? (så vidt jeg havde forstået kunne mænd ikke få det)

På forhånd tak (:

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa :)
    Jeg havde underlivsbetændelse for en måneds tid siden; og ganske kraftigt endda. Vagtlægen indlagde mig med mistanke om blindtarmsbetændelse pga. smerterne, men det viste sig så "bare" at være underlivsbetændelse.

    Underlivsbetændelse kan dog komme i mange sværhedsgrader, og behøver slet ikke være så slemt som min var. Eftersom du er sådan i tvivl, bliver jeg dog også i tvivl: Har du underlivsbetændelse eller har du for eksempel skedesvamp?? Der er forskel.

    Uanset hvad skal du tage de piller lægen har givet dig, for ubehandlet underlivsbetændelse kan i værste fald føre til problemer med befrugtning på grund af arvæv (bare rolig, det er ikke noget du skal være nervøs for).

    Med hensyn til om det er noget din kæreste kan bære rundt på:

    Hvis det er svamp du har, så er det ganske almindeligt, og næppe sidste gang du vil opleve det. Det er dog vigtigt, at din kæreste også kommer til sin læge og bliver behandlet, for ellers kan I blive ved med at smitte hinanden.

    Underlivsbetændelse er ganske rigtigt noget kun kvinder kan få, i og med at det kun er kvinder der har livmoder, æggeledere osv.
    Betændelsen kan opstå af mange årsager og nogle får det let andre får det aldrig. Underlivsbetændelse som sådan er altså ikke noget din kæreste kan bære rundt på. Underlivsbetændelse kan dog blandt andet opstå som følge af klamydia. Klamydia er en kønssygdom, altså seksuelt overført, og dét kan din kæreste godt bære rundt på. Det kan man nemlig godt være smittet med uden at have nogle symptomer.

    Det lyder ikke i dit brev som om at du fik taget nogle tests af lægen, og det undrer mig. Du skal få en ny tid og blive testet for klamydia og gonoré. Det er slet ikke så slemt som du måske frygter :-) Og jeg kan tilføje, at HVIS du har klamydia, så er det let at behandle piller, så der er slet ikke noget at frygte; bare kom afsted!

    Ud over at du bør testes for kønssygdomme, syntes jeg det er på sin plads at du kommer til lægen igen så I lige kan få klargjort hvad du egentlig fejler og om der er noget du kan gøre fremover for at undgå det kommer igen. Du skal fortælle, at du er seksuelt aktiv (som det så formelt hedder).

    God bedring og god tur til lægen!
    Anna
  • Indstillinger
    Spørgsmål fra en undrende mand.
    Jeg håber, at jeg kan få lidt hjælp mht underlivsbetændelse.
    For 1 års tid siden havde jeg kortvarigt forhold med en kvinde. Stort set al den tid vi var sammen, havde hun udflåd og underlivsbetændelse. I første omgang troede hun(vi), at jeg kunne have klamydia, hvilket jeg også blev undersøgt for. Negativt resultat. Ligeledes mistænkte vi, at jeg kunne være kommet for tæt på anus i sexakten og dermed havde overført colibaktier til skeden. Under alle omstændigheder er det ikke gavnligt for et forhold, at kvinden mistænker manden for at være skyld i underlivsbetændelse.
    Efter lang pause mødtes vi igen og havde en hyggelig nat sammen. Vi talte om, at vi håbede på, at der ikke opstod problemer med underlivsbetændelse igen.
    Desværre er det opstået igen og hun er rent ud sagt utilfreds med mig, fordi hun mener, at jeg er skyldig.
    Hun er overbevist om, at det skyldes, at min håndhygigejne ikke er god nok og at mine fingre har påført hende en ny underlivsbetændelse.
    Jeg er ulykkelig over situationen, fordi jeg mener, at jeg var meget omhyggelig med min håndhygiejne. Ligeledes min hygiejne omkring mit lem.

    Jeg ved, at hun har haft meget uregelmæssig blødning i lang tid. Da vi var sammen seksuelt, havde hun haft kraftige blødninger i over 1 uge. Hun skal til gynækologisk udredning pga den kraftige og uregelmæssige blødning i næste uge.
    Hun havde tampoon under det meste af vores sexuelle aktivitet. Hun tog tampoon ud under selve samleje og under oral sex, men vi stimulerede også hinanden med hænderne, hvor hun havde tampoon i.

    Mine spørgsmål er:
    .-kan det skyldes dårlig håndhygiejne?
    - kan der være andre årsager, hvor min kemi og hendes kemi ikke matcher, således at der lettere opstår underlivsbetændelse?
    - Kan det være kombinationen af blødning, tampoon og sexuel aktivitet.

    Jeg er rent ud sagt ulykkelig over situationen, fordi det er ikke morsomt at få at vide af en kvinde som jeg er meget glad for, at jeg er skyld i, at hun har fået underlivsbetændelse igen.
    Jeg føler selv, at min håndhygiejne er ok og jeg ved, at jeg var meget opmærksom på den i forbindelse med den sexuelle aktivitet, netop fordi hun tidligere havde sagt, at det var årsagen til det.

    Jeg håber, at der er nogle kyndige personer her, som kan svare mig.

    mvh
    bengtre01
Log in eller Registrér for at kommentere.