Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

trykken på skjoldsbruskkirtel

Har nogle af jer haft følgende symptomer. jeg er på Eutyhrox og har flere reaktioner på den medicin jeg nu har fået i 5 uger. Brændende tunge, som om at tungen smager af medicin, tiltagende reflux, øjne der løber i vand og med hinder for øjnene semt forværret tinnitus samt slimhindeproblemer i næsen og tæt næse. Mine nye tal fra i går viste at mit TSh og Frit Holbæk lå i ydergrænsen af normalområdet, og i al fald har jeg det ikke godt. Jeg skal starte med at sætte medicinen lidt ned. I går og i dag har jeg så fået nye symptomer, nemlig trykken på skjoldsbruskkirtelen og som om jeg ikke kan få luft. Følger det med for højt stofskifte eller hvad er nu det. Også lidt ondt i kirtelen....????
Jonna

Kommentarer

• Hej Jonna Jeg har ikke haft det trykken på Euthyrox men på ny Eltroxin. Jeg er jo på vej nedad med godt resultat. Jeg tror også at du skal bevæge dig nedad i den fart og den dosis som du kan klare at gå ned med. I hvilket yderområde ligger du jeg kender ikke Frit Holbæk :-) vh Petra
  • Kære Petra.
    tak for din deltagelse. Jeg ligger i yderområdet hvor stofskiftet er for højt. Var oprindelig på 125 mcg eltroxin, fik samme dosis eythrox, hvilket gav voldsomme reaktioner. Gik ned på 100mcg som stadig giver reaktioner og min læge skrev til mig forleden at mine tal var fine. Ja de ligger lige indefor grænsen, men det er ikke velfungerende for mig. Min Tsh skal i al fald op over 1 og gerne op mod 2 og den er på o.75. Så nu går jeg ned på 93,25 mcg. Det er ca 50 mcg ned pr. uge..
    Jonna
  • Kære Jonna.

Jeg kan se, at det drejer sig om en finjustering for dig. Jeg selv ville ikke turde, at tage 50 mkg fra pr. uge. Jeg ville "nøjes" med 25 mkg!!!!!

Jeg har selv lige fået blodprøvesvar i går. TSH 0,42 - T4: 164 - T3: 1,84. Jeg vil derefter nedsætte med 12,5 mkg pr. uge.....jeg har simpelthen haft for mange op- og nedsving til at ville ændre yderligere.

Held og lykke.

K.h. Annemarie
  • Hej Jonna , AnneMarie og Petra
    Jeg har været på¨Euthyrox i 5 uger. Fik at vide at jeg skulle tage 100mcg ligesom levaxin, men vidste med det samme at det var for meget. Har prøvet at trappe langsomt op med 75 hveranden dag og 82½ hver anden, - men kom til at ligge for højt. De sidste dage mærkede jeg faktisk også trykken for skjoldbruskkirtlen. Hos endokrinolog igår, som sagde, at jeg skulle begynde forfra, - det vil sige gå ned på 50 mcg pr dag ! Det falder ikke i tråd med dine erfaringer om nedsættelse af dosis AnneMarie? Det vil jo svare til sådan noget som 137 mcg om ugen. jeg mærker neget ubehag, når jeg øger for hurtigt, men kan ikke huske noget ved nedsættelse? Hvad er det for bivirkninger I oplever, når I nedsætter dosis?
    MVH Jane
  • Jeg kan godt forstå at du vil ned i en fart Jonna så skidt som du har det. Det som er vigtigst er at lytter til sin egen krop. Problemet er kun at kroppen ikke reagere med det samme, så derfor skriv op hvor meget du tager og skriv op hver dag hvordan du har det og hvilke symtomer du har. Glæder mig til at høre om Eferox jo flere mærker vi kan få på banen jo størrer chance er der for at flere kan få det godt. Er der forøvrigt nogen som ved hvordan det går på Facebook med gruppen der slår på tromme for naturligt stofskiftemedicin? Gad vide om Thyreoidea foreningen gør noget for at vi kan få adgang til flere forskellige mærker.vh Petra
  • Kære Jane m.fl.

Jeg prøver lige at skrive igen. Jeg havde ellers - men kom til at trykke på fortryd :-))))

Jane du har kun været på Euthyrox i 5 uger. Jeg kender tilfælde, hvor nogle også har måttet starte "forfra"....og LANGSOMT stige indtil stofskiftet er i niveau igen.

Jeg har siden den 29.07.09 fået Euthyrox på udleveringstilladelse. Og det har virkeligt været svært, at få stofskiftet normaliseret igen. Så for mig drejer det sig om en finjustering (jeg skrev 12,5 mkg nedsættelse - men besluttede alligevel med 25 mkg pr. uge). Grunden har bl.a. også været, at jeg fik T3 tilskud - hvilket jeg lige pludselig ikke kunne tåle på Euthyrox. Så jeg ophørte med Lioén den 20.11.09 - hvorfor min Euthyrox derefter skulle sættes op!!!!

Jeg fik en kanon rutsjetur - hvor stofskiftet blev alt for lavt. Jeg kunne ikke være i min egen krop, tænke ell. virke på nogen måde. Jeg gik bare tudende rundt.....og var BARE klar til indlæggelse!!!!

Ja, jeg er virkelig spændt på, hvordan Eferoxen kommer til at virke :-)) Og jeg skal nok give en tilbagemelding - men jeg startede først i forgårs aften...

Ja, Petra. M.h.t. adgang til forskellige mærker, er jeg sikker på, at dette OGSÅ er noget vi selv skal finde ud af....Min endo sagde til mig, at når jeg ikke kunne tåle "ny" Eltroxin, Levaxin og Euthyrox - så kunne jeg ikke hjælpes med andre produkter - kort sagt: De kunne ikke gøre mere for mig.

Men jeg mener ikke - at vore muligheder for at få et godt liv igen - skal være udtømte....og så må man tage sagen i egen hånd!!!!

Held og lykke til jer alle.

K.h. Annemarie
  • Hej Anne Marie
    Tak for svar, - jeg håber virkelig for dig at du stille og roligt må komme tilbage til din tilværelse igen. Hvor må det bare være svært når man skal have 2 slags medicin til at arbejde sammen i en stakkels krop. Du har altid været utrolig sød til at hjælpe andre og svare på vores spørgsmål, - jeg kan godt forstå, du fik nok af sygdom ! Jeg ved fra mig selv hvor fokuseret man nogen gange kan blive på sin krop og sine symptomer. Et eller andet sted har jeg læst "lykken er når man kan glemme sig selv" og det tror jeg der er stor visdom i. Men ikke nemt!!
    Hav det godt. KH jane
  • Jeg har oplevet det positivt at gå ned i dosis. Først bad endoen mig om at fortsætte på 125 mcg Euthyrox som jeg fik på Eltroxine. Puha, hvor blev jeg hurtigt meget mere syg. Kunne ikke være i min krop. Jeg gik ned på 100 mcg og måtte gå helt ned på 75mcg i nogle dage. Laboratorietal viste dog normale tal (taget lige da jeg skiftede, så de var nærmest ubrugelige), så derfor bad min læge mig om at komme tilbage på 100mcg, og nu er jeg så på vej yderligere ned. Jeg har kun mærket forbedringer, når jeg er gået ned. det er jo også stressende for kroppen, når den kører i det høje gear. Så nu er det finjustering. Jeg er begyndt at tage medicinen sammen med min mad igen da jeg ellers kan smage medicinen resten af dagen. Og måske betyder det at jeg ikke behøver at nedsætte medicinen yderligere. Tidligere har det i al fald haft indflydelse (eltroxin) på mine tal. Det ville være nemmere hvis jeg kun skal have en tablet.
Log in eller Registrér for at kommentere.