Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Jeg ved ikke Hvem jeg er

Redigeret 21 marts, 2010, 15:33 i Skizofreni
kan man være skizofren, og godt selv vide det ? for hvad jeg ved om sygdommen fra "film" så ved personen det ikke selv.

men altså har gået og tænkt længe over det, om jeg kunne være skizofren,
mit liv i store træk, været en "normal" dreng indtil jeg var 13 hvor jeg begynde og tage stoffer, og stoffer fyldte mit liv indtil jeg var 20, og i de sidste 3 år har jeg prøvet og rette op på liv.

har i de sidste 3 år fået stillet følgende diagnoser.
ADHD, Depression, socialfobi, angst, paranioa.

og er i behandling for alle de ting, men i løbet af de sidste mange år har mine interesser skiftet meget, og det har gjordt det svært for mig og være igang med noget i lang tid, ligemeget om det er arbejde, skole, fritid eller noget med en kæreste. har fået og vide at det er fordi jeg har ADHD, men nu er jeg kommer i behandling for det, og det er som om det ikke bliver bedre.

ligefrem være. kan ikke finde ud af hvem jeg er, mine tanker farerundt hele tiden, mens jeg tænker på hvillken person jeg. og det dræner mig for energi,
det er som om jeg ikke kan finde ud af i mit hovede hvem jeg vil være.

er jeg ham der tager stoffer?
er jeg ham der tager mig sammen i skolen?
er jeg ham der hygger mig på computeren?
er jeg ham der prøver og finde en kæreste?
er jeg ham der bruger tid på sin famillie?
er jeg ham der er sammen med sine venner ?
osv.
osv.
osv.
osv.


skifter meget tit når jeg for en ide der passer ind under en "person" jeg har mit hovede, og det er meget hårdt, for det er som om når jeg skifter person er jeg nød til og "loade" alle tanker først der har med ham og gøre, inden jeg kan begynde og tænke over den nye ide jeg har for den person, og imens jeg gør det kan jeg gå helt i sort, kan køre op til 5-10 KM uden og kunne huske det mens jeg er ved og tænke over den ide og tilføje den til den person.

og ved siden af det er det her dyrt for mig, for når jeg for den ide jeg kan lide
bliver det alt jeg tænker på, og så køber jeg ting jeg skal bruge til det, selvom lysten forsvinder snart.

f.eks.
hvis jeg for en ide om at jeg kan spille poker, så gør jeg det og mister penge på det.
for jeg en ide om at træne er den person jeg vil være så køber jeg nogle vægte og et medlemsskab.

og jeg kunne blive ved.
kunne jeg være skizofren?
eller er det bare mit ADHD der driller mig ?

Mvh Dennis Nielsen
23 år

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Dennis

    Jeg ved ikke nok om skizofreni til at jeg kan vurdere, om du måske har skizofrene tendenser. Men udfra det jeg ved, synes jeg ikke, det umiddelbart lyder sådan.

    Derimod kan jeg se, at du har mange problemer med at finde ud af, hvem du er - altså en svag identitetets følelse.
    Din manglende evne til at fastholde interessen for tingene i længere tid af gangen, den genkender jeg fuldstændigt. Og jeg har ikke hverken ADHD eller nogen af de andre diagnoser, du nævner (men borderline og PTSD).

    Får du behandling? Og i så fald hos psykiater eller psykolog? Jeg ved det ikke, men jeg kan forestille mig, at det måske kan være lidt svært at få den rigtige hjælp, når man har en ADHD diagnose, for så bliver der nok fokuseret meget på, at det er noget fysisk. Jeg tror mere på, at man skal lede efter årsagerne til symptomerne i de ting, man har oplevet og den måde, det har præget éns liv på. Jeg mener, at problemerne meget ofte har samme årsag, selvom symptomerne kan være forskellige og kaldes noget forskelligt.

    Det kan være svært at finde ud af, hvem man selv er og finde sin identitet. Det kan kræve et længerevarende forløb med egentligt samtaleterapi. Jo mere du får fat i din egen identitet, desto lettere vil det være for dig at fastholde interessen for det, der virkeligt interesserer dig. Det er klart, at interessen og energien hurtigt brænder ud, når det slet ikke er 'rigtigt dig' men bare en rolle, du afprøver.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Du er den, der føler og agerer, og du er ved at undersøge din identitet ved at afprøve forskellige sider af dig selv. Det er ikke en decideret sygdom, men når du bruger mange penge og energi på det på den måde, du skriver, er det jo ikke så rart.

    Måske forsøger du at forbedre dig selv og finde din plads i verden, og i vores moderne samfund har vi så mange muligheder, at det kan være svært at bestemme sig for, hvad man skal.

    Søg tilbage til dig selv uden at tænke over, hvordan du skal være. Føl dit indre barn igen og føl efter, hvad der gør dig glad, og hvad du helst vil undgå, så har du en base at gå ud fra. Søg sammen med de mennesker, der respekterer din personlighed, selv om den er mangfoldig og forvirrende. Der er mange, der har det på samme måde, og dem, du tiltrækker ved at være, som du er, er jo dem, der vil være sammen med DIG og ikke et glansbillede.
    Det er dem, der når ind til hjertet, og det er dem, der ønsker og behøver dig.
  • Indstillinger
    Tak for jeres svar. dejligt med noget insigt. og ja jeg vil prøve og søge andre mennesker som du sagde.
Log in eller Registrér for at kommentere.