Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Diabetes type 1....!?

Redigeret 30 marts, 2010, 09:18 i Åben debat om diabetes
Hej:)

Jeg er en pige på 13, og jeg fik konstateret diabtes type 1 for 1 år siden.
Jeg passer ikke rigtigt min diabetes så meget, og mit blodsukker ligger rimeligt højt ret tit, ved godt at det ikke er særligt smart, fordi man kan få en masse følgesygdomme af det. Jeg har også tænkt at tage mig sammen snart, men det er bare sådan ret svært at tage mig sammen, for det er på en måde "pinligt" at hive op i trøjen inde i klassen, (måske også lidt fordi der er en lille delle!) og jeg kan ikke gå ud på toilettet fordi der altid står en masse af de store piger derude....!

Jeg tænkte bare på om der var andre på min alder eller deromkring, der måske har det på samme måde eller...?

Og så tænkte jeg på om der var nogle der kort havde lyst til at fortælle mig om hvordan alkohol vil påvirke mit blodsukker, for lægerne og min mor siger altid at det kommer vi nok til, men klassen snakker om at holde en enorm fest, med alkohol!?....:(

Er der nogle der vil svare? hvis ikke er det ok;)

Kommentarer

  • Hej, jeg har selv diabetes 1, hvilket har været en stor belastning (:
    Af det jeg læser i dit indlæg er at du ikke kan respektere at du nu har den sygdom til diabetes. Men husk på diabetes er en del af dit liv og det må man tage med, som mange andre ting. Jeg har selv prøvet det at det er piligt at stikke sig offentlig, også tænker man, nå okay, de 7 enheder for det måltid kan jeg vente med. - Men sådan må man bare ikke tænke ;s - Man skal komme ind i en rytme. Man behøves ikke at råbe at man har diabetes, det er bare vigtigt at folk ved det..
    Alkohol og diabetes; når jeg drikker alkohol, sørge jeg får at indtage kulhydrater uden at tage insulin, da alkohol får blodsukkeret til at falde.. Man skal måle hyppigt, og være sikker på at man har en god veninde/ven som er i stand til at sige: hov nu skal du vidst lige måle? mange tror nemlig bare at tegn på for lavt blodsukker når man har drukket, at det bare fordi man er fuld og lader den diabetesramte ligge bevidstløs i sofaen!
    Inden jeg går i seng, måler jeg blodsukkeret og det skal være på 22 ca, også hvis jeg har drukket 5 genstande, tager jeg 50 g kulhydrater uden insulin, når jeg vågner dagen efter er mit blodsukker på 5-8.. Men husk alkohol er i kroppen 24 timer!
    Håber du kan bruge svaret, og hvis der er noget du ikke forstår eller vil have uddybet, så skriv igen og jeg svarer :)
    Kærlig hilsen Lisette (:
  • heysa:D tusind tak, det var faktisk en stor hjælp, og nogle gange føler jeg bare at jeg er den eneste der har det på den her måde, det er måske fordi jeg ikke kender andre der har diabetes...? nåh men tak for det, er glad for at du gad fortælle mig om det med alkohol og sådan, for som sagt vil min mor ikke fortælle mig om det;)

    Hilsen Annika:)
Log in eller Registrér for at kommentere.