Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Græspollenallergi året rundt + Xyzal og træthed

Redigeret 11 april, 2010, 16:30 i Allergi
Hej

Jeg er blevet testet med priktest og blodprøve og reagerer pænt over for græspollen og en smule hund og kat. Vi har ingen dyr i lejligheden og ingen tæpper.

Jeg får en Xyzal pille hver aften og Rhinocort næsespray morgen og aften. Undlader jeg Xyzal nyser jeg en del. Der er ikke tegn på skimmelsvamp i denne gamle lejelejlighed, men man kan vel aldrig vide. Jeg reagerer ikke over for skimmelsvamp i prøver. Jeg har svært ved at vurdere om jeg har det bedre, hvis jeg fx er hos forældrene over en weekend.
Hvad kan der være galt ? -Der er jo ikke græs her om vinteren. Det er også galt efterår/vinter, men i græspollenhøjsæsonen er det noget værre med også øjnene klør vildt.

Føler mig træt - det kan vel især være grundet den Xyzal pille ? Desværre har jeg ikke gode erfaringer med Aerius
og især ikke håndkøbs-varianterne, som slet ikke er tilstrækkelige.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det kan være krydsreaktioner på pollen. Når man har pollenallergi kan kan reagere på visse fødevarer, fordi kroppen "tager fejl" og tror at det der kommer ind er pollen.

    For græs er det flg.:

    Frugter:
    Appelsin, Melon

    Grøntsager:
    Tomat, Ært

    Nødder:
    Jordnød/peanut

    Hvis du har andre pollenallergier, kan det også spille ind. Læs mere her http://allergi.astma-allergi.dk/foedeva ... lergiogmad

    Er du teste for støvmide-allergi? Det er ofte det, der er galt ved høfeber om vinteren...

    Hvad siger lægen?
  • Indstillinger
    Jeg glemte at skrive, at det ikke er krydsallergi med mad. Der er ingen forskel i symptomer uanset hvad jeg spiser og ikke spiser.

    Ved tests er jeg ikke positiv for andre pollentyper.

    I forbindelse med priktest og blodprøve mener jeg bestemt at man også tester for husstøvmider og lignende og dette var heller ikke problemet.
    Kan jeg må en simpel måde teste om der er noget af det i lejligheden ?

    Jeg får 3-4 gange dagligt noget hvidt puds i øjenkrogen - meget mystisk - kan husstøvmider forårsage den slags ?

    Led af astma som barn, men er vokset fra det. Har ingen problemer haft i mange år. Er 27 i dag.

    Jeg er desværre ikke kommet årsagen nærmere, hvorfor jeg tænkte jeg ville prøve at skrive herinde - der sidder sikkert nogle kloge hoveder.
    Hører gerne bud - tak.
    Spørg endelig, hvis jeg kan uddybe noget eller jeg har glemt oplysninger.
  • Indstillinger
    Den bedste måde at teste om det er noget i lejligheden er observere, hvordan det går når du ikke er hjemme...

    Jeg kan forstå at du så har fået den almindelige priktest. Den er nogen gange nok, men ikke altid. For nogle mennesker viser den ikke det rigtige billede. Det er ikke altid, man checker for svampesporer.

    Hvis det var mig, så ville jeg bede om en henvisning til et allergiambulatorium og få et gennemgribende check. Det er IKKE OK at gå rundt med uforklarlige allergisymptomer - der er en grund, og den bør findes, så du kan få renset ud - eller risikerer du at blive mere syg og andre allergier kan støde til. Der kan måske også ligge andre sygdomme bag - hvad siger lægen om symptomerne?

    Et spørgsmål: omgås du latex i dagligdagen, f.eks. handsker, eller har du evt. madreas eller hovedpude som indeholder latex?
  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg har rigtig svært ved at vurdere om jeg får det bedre når jeg er andre steder - måske en anelse, men jeg er usikker på det.

    Mht blodprøven jeg fik taget, så spurgte jeg ind til om jeg reagerede over for svampe-sporer, og hertil var svaret nej.

    Jeg er ret sikker på husstøvmider var med på priktesten også - reagerede heller ikke her over for det.

    Jeg er i gang med græspollenvaccine (3 årig). Til nov. 2010 er der gået 3 år. Dette har hjulpet en hel del mht. især øjenkløe i højsæsonen samt voldsomt nysen.
    Jeg kan dog fortsat ikke undvære Xyzal dagligt og hvis jeg alligevel forsøger så får jeg hurtigt den der snøfte-start-af-forkølelse fornemmelse (man kan gå og snøfte uden at være forkølet).

    Kunne ikke forestille mig at der skulle ligge andre sygdomme bag, men kan ikke sige det med sikkerhed. Lægerne kan ikke forklare hvad det skyldes, og det lader til jeg må leve med det - er min fornemmelse.
    Gik først på allergiambulatorium i Århus (det offentlige), men skiftede til det private efter strejken i sin tid og blev dér da det lå tættere og kompetancen var mindst lige så god.
    Jeg mener at de begge steder har lavet tests - så vidt jeg husker.

    Ingen latex.
  • Indstillinger
    Mit bud er stadig, at du har en uopdaget allergi - det kan være alt fra fødevarer (og du kan ikke regne med at du selv kan mærke hvad du ikke kan tåle) til parfume.

    Der er kun en ting, du kan gøre, og det er at rende lægen på dørene og bliver henvist til et ambulatorium igen. Pøj pøj med det!
  • Indstillinger
    jeg er enig med pia,det kan være noget du spiser eller bruger som du ikke kan tåle.Allergisk for fødevarer kan give høfeber hvor man nyser hele tiden,så der må være noget du spiser hverdag som du ikke kan tåle siden nysen ikke vil forsvinde.Jeg har også græsallergi og kan heller ikke tåle nogle fødevarer f.eks melon,tomater,ærter og jordnødder spiser jeg det får jeg høberfeber hvor jeg nyser hele tiden,næsen løber i vand,stoppet næsen og klø indtil jeg holder op med det jeg ikke kan tåle.Du kan ikke vide,jeg fandt først ud af det 2 år senere hos en biopat...så jeg vil anbefale du søger en biopat
  • Indstillinger
    Hej
    Prøv med akupunktur 2000 har givet flere nåle for alegi af forskellige slags
    Niels
Log in eller Registrér for at kommentere.