Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

anstrengelsesastma

Redigeret 17 januar, 2011, 05:40 i Astma
Hej,

Jeg tænkte på om ubehandlet anstrengelsesastma kan skade ens helbred på længere sigt?

Mvh, Anne-23

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Anne23

    Om det kan, ja det kan det absolut!!

    Jeg har oplevet følgende. Jeg gik længe og fik nogle hostanfald efter jeg havde været fysisk aktiv, jeg fandt nogle måder at få det afhjulpet på, spandefuld af skoldhed te og stærke mint bolcher. Så synes jeg det gik alt sammen igen, bort set fra jeg begyndte at blive mindre aktiv og jeg blev mere og mere syg, var til sidst "forkølet og hostede" næste halvdelen af året, var træt, sov uroligt og følte mig bare rigtig klattet det meste af min dag og nat med, og følte mig meget uoplagt.

    Da jeg endelig kom til lægen kunne hun med det samme konstatere astma, og jeg kom på medicin. Jeg er endt op med en rigtig stor dosis astmamedicin for at holde det i skak, men det liv jeg har nu er fantastisk i forhold til før, min livskvalitet er stærkt forbedret, bare det jeg føler mig frisk og rask er guld værd.

    Hvis du kun har anstrengelsesudsløst astma, kan du nu nøjes med anfaldsmedicien, men er det først kronisk, skal du have medicin fast, og selvom det er rigtig godt og virkningsfuldt er intet uden bivirkninger.

    Det ville være så tossedumt ikke at reagerer nu og få gjort noget ved det inden det bliver værre.

    Det her er blot mine helt personlige oplevelser og holdninger, jeg er overbevist om der også er en masse helt faktuelt der sker ved ubehandlet astma.

    Det er så let at opdage, det er så let at behandle, og intet af det gør ondt eller er ubehageligt :-)

    MVH

    Anne
  • Indstillinger
    Den følger jeg lige med i.
Log in eller Registrér for at kommentere.