Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Galde i mavesækken og reduceret appetit

Hej!

Jeg har et problem med min mave, som jeg vil høre, om der er andre, der kender til.

Jeg er en 28-årig mand, og jeg har problemet med maven i 1½ år. For 1½ år siden oplevede jeg nemlig – nærmest fra den ene dag til den anden – at jeg pludselig ikke kunne spise de samme mængder mad som før. Jeg oplevede, at jeg blev langt hurtigere mæt end tidligere. Det undrede mig; men jeg håbede på, at det bare var udtryk for, at jeg var blevet ældre og derfor ikke havde brug for så meget mad. Men jeg kunne godt se, at jeg faktisk spiste mindre end andre, og jeg begyndte også at tabe mig. Så jeg begyndte at blive ret frustreret over min manglende appetit.
For et år siden fik jeg så foretaget en kikkertundersøgelse af min mavesæk. Kirurgen, som foretog undersøgelsen, kunne konkludere, at min mave var i ubalance, nærmere bestemt, at der flød galde fra min tolvfingertarm ind i min mavesæk. Så vidt jeg forstod på kirurgen, bevirker denne galde, at min mavesæk tømmer sig langsommere end normalt, hvilket forklarer min reducerede appetit. Han rådede mig til at spise nogle kiks før mine måltider ud fra en idé om, at disse kiks ville opsuge galden, og at jeg derved ville kunne spise mere. Han gav mig desuden nogle piller, som kunne få min mavesæk til at tømme sig hurtigere. Endelig sagde han, at en sådan ubalance i maven var en kendt tilstand, at man ikke kendte årsagen til den; men at den typisk var forbigående.
Men nu har jeg lidt af denne manglende appetit i 1½ år. Min vurdering er, at jeg kun kan spise to tredjedele af, hvad jeg kunne tidligere. Hvis jeg i ren og skær frustration spiser mere, end jeg føler, jeg kan, får jeg oppustet mave, ond i maven og prutter en masse.
For at holde vægten bliver jeg nødt til at spise en virkelig fedt- og proteinrig kost. Og jeg har måttet fordele min fødeindtagelse på flere små måltider i løbet af dagen, da min oplevelse er, at jeg derved kan få mere mad i mig.
Ud over den tidlige mæthedsfornemmelse oplever jeg ikke rigtig andre symptomer. Min afføring virker normal (der er blot logisk nok mindre af den). Dog har jeg bemærket, at jeg lider meget af dårlig ånde. Jeg har en god mundhygiejne, og jeg er også begyndt at børste min tunge; men jeg bliver ved med at have en ret dårlig ånde. Så jeg spørger mig selv, om denne dårlige ånde skyldes noget i min mave/spiserør.
Jeg føler ikke rigtig, at der er hjælp at hente hos min praktiserende læge, så jeg vil høre, om der er andre herinde, som har oplevet dette ”galde-problem”? Og har I i så fald en idé om årsagen til og lindring af denne ubalance?

Håber på at høre fra jer.

Kommentarer

• Hej Roger7.

Jeg er en pige på 18 år som altid har haft en sund appetit, jeg har altid elsket mad og også at lave det.
    men her for cirka 2 måneder siden begyndte jeg pludselig ikke at kunne
    spise mere end halvdelen af de portioner jeg før har kunnet
    som om at jeg kan være rigtig sulten med efter 4-5 bidder føler jeg mig allerede stop mæt og med noget der nærmest minder om kvalme.
    efter at have læst dit indlæg vil jeg ihvertfald gå til lægen, har den medicin
    han har ordineret til dig hjulpet noget?
    mvh sofie.
  • Hej Sofie!

Tak for dit indlæg.

Det er et godt stykke tid siden, jeg skrev mit indlæg, og siden da har mit problem med den manglende appetit faktisk løst sig. Jeg fik nemlig foretaget endnu en kikkertundersøgelse af min mavesæk, og den viste, at alt dernede var, som det skulle være.
    Efterhånden gik det så op for mig, at min manglende appetit var psykisk betinget. Det forholder sig nemlig sådan, at jeg har OCD, og det gik op for mig, at min hurtigt indtrædende mæthedsfornemmelse skyldtes en tvangstanke om, at jeg kunne skade min mavesæk ved at fylde den for meget. Jeg havde simpelthen ikke været bevidst om, at det var denne frygt for at overfylde mavesækken, der lå bag min for tidlige mæthedsfornemmelse. Mit problem var simpelthen psykosomatisk: jeg tænkte: "nu må min mavesæk være fuld", og så føltes min mavesæk virkelig også fuld. Det er ligesom, hvis du tænker meget intenst, at din storetå er varm, så føles den pludselig også meget varm!
    Efter at være blevet bevidst om den bagvedliggende tvangstanke og efter at have fået at vide af kirurgen, der undersøgte min mave anden gang, at alt var, som det skulle være, og at min mavesæk faktisk ikke var specielt lille, så begyndte jeg at bruge den følgende tanke, når min tidlige mæthedsfornemmelse indtraf: "det er bare noget, du bilder dig ind. Din mavesæk kan faktisk rumme ganske meget. Så bliv bare ved med at spise". Og efterhånden vænnede jeg mig til at spise større portioner.

Men det var min historie. Og det er selvfølgelig ikke sikkert, at din historie er den samme. For som du skriver, oplever du kvalme efter blot få mundfulde. Jeg oplevede ikke kvalme, men har flere steder læst om reelle (og ikke bare indbildte) lidelser, som involverer appetitløshed og kvalme (se fx www.gastroparese.dk). Det er derfor rigtig godt, at du går til din læge.

For at runde af: jeg har her fortalt dig "min historie" for at gøre dig opmærksom på, at maveproblemer/appetitproblemer kan have en psykisk årsag. Ikke dermed sagt, at dine problemer med garanti er psykisk betingede (at få at vide, at ens problemer bare er noget, man forestiller sig, kan virkelig være frustrerende, og man kan føle, at folk ikke tager en alvorligt). Du skriver jo netop, at du oplever kvalme, og jeg ved ikke, om man "med tankens kraft" kan give sig selv kvalme...Derfor er det kun godt, at du går til lægen.

Håber du finder en løsning på dit problem.

PS. Jeg fik som sagt nogle piller af den første kirurg, som undersøgte min mave. Det var nogle piller, der ligesom fremskyndede mavesækkens tømning over i tarmene. Nogle gange kunne jeg mærke en effekt af denne medicin; andre gange ikke. Men som sagt; der var jo heller ikke noget fysisk galt med min mave, så at jeg tog denne medicin var fuldstændig overflødigt.
Log in eller Registrér for at kommentere.