Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

D vitaminmangel hos psykiatriske patienter ?

Jeg ønsker at vide om nogle af lægerne på NetDoktor kender til hvilket niveau psykiatriske patienters D vitamin ligger på og om de gives D vitamin? De kommer jo ikke meget ud i solen har jeg indtryk af.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Susand

    Det kunne godt se ud til, at du tror, at du har skrevet til en brevkasse, hvor du kan få svar fra en læge. Men dette her er et debatforum, hvor almindelige mennesker kan udveksle erfaringer om sygdom og sundhed.

    Jeg synes, at det er et vigtigt spørgsmål, du rejser. Jeg vil tro, at det efterhånden er almindeligt, at praktiserende læger tager blodprøver blandt andet til undersøgelse af D-vitamin-niveauet første gang en person henvender sig med symptomer på psykisk sygdom.

    Men desværre er det ikke alle læger, der gør det, og patienterne ved tilsyneladende ikke, at næringsstofmangler kan være (medvirkende) årsag til psykisk sygdom.

    Mine erfaringer fra besøg på psykiatriske hospitaler har været, at der var dejlige atriumgårde, hvor patienterne sad og slikkede sol i sommertiden. Men i vintertiden er der jo ikke meget solskin, og for tiden kan man jo ikke sidde stille ude, uden at fryse. Desværre er der jo nok ikke tilstrækkeligt personale til at følge patienterne på gåture ud i naturen.

    Mine erfaringer med sygehus-mad siger mig også, at der ikke lægges vægt på madens helbredende virkning, desværre. Og læger har desværre ikke rigtig lært noget om dette emne i deres studietid.

    Og det er ofte svært at få folk med psykisk sygdom til at tro på, at sund mad kan gavne dem. For de betragter ofte det psykiske og det fysiske som noget meget adskilt. Der er nok noget, der grundlæggende virker ulogisk i tanken om, at vitaminer skulle kunne bidrage til f.eks. at modvirke selvmordstanker, desværre.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tusind tak for dit svar. Det lyder ikke til, at alle er opmærksomme på dette hormon, som D vitamin jo er. Jeg har også en anden betragtning og det er, at jeg har læst at halvdelen af de patienter som har epilepsi, faktisk har D vitaminmangel! Et andet sted har jeg læst at mangel på D vitamin kan forårsage at man besvimer. Mit spørgsmål til eventuelle læsere er derfor om man kan få epilepsi af D vitaminmangel? Mange slipper nemlig af (over halvdelen har jeg fået fortalt) med deres epilepsi og her kunne der jo ligge en årsagssammenhæng.
  • Indstillinger
    Jeg er psykiatrisk patient, og har tidligere ikke oplevet den store fokus på ernæring fra behandleres side. Min nuværende psykiater vil dog have taget blodprøver for at kontrollere blandt andet d-vitaminniveauet, og hun har taget skridt til at ændre på min medicinering.

    Jeg syntes, at det er en skam, at der ikke er større fokus på det såkaldt alternative - det være sig kost og motion såvel som vitamin-mineraltilskud og healing, akupunktur, blomstermedicin osv.
    Jeg er klar over, at det ikke er alt der kan kureres med åndedrætsøvelser og urtete, men jeg mener, at det er mere hensigtsmæssigt at arbejde på at give kroppen det bedst mulige udgangspunkt for at fungere optimalt frem for at give psykofarmaka i årevis.
    Jeg har selv haft stor gavn af kinesiologi, healing og afslapningsøvelser, og jeg ville ønske, at der havde været større fokus på sammenhængen mellem krop og sjæl da jeg først kom i kontakt med behandlingssystemet.

    Uanset om det drejer sig om fysiske eller psykiske lidelser skal man have lægehjælp, men jeg syntes helt bestemt at vi som patienter kan afsøge alternative behandlingsmuligheder og presse på for, at lægerne tager disse i betragtning. Jeg vil ikke anbefale nogen at gå igang med stærke kosttilskud uden at rådføre sig med deres læge.

    Med hensyn til om kan få epilepsi af d-vitaminmangel. Hmm... Det er godt nok svært at vurdere. Jeg tror snarere at d-vitaminmangel (og andre mangler) kan forværre tendensen til og sværhedsgraden af diverse lidelser.
  • Indstillinger
    Hej Anna84

    I fald, at du skulle have D-vitamin mangel, så synes jeg, at du kunne fortælle din psykiater, at D-vitamin mangel kan skyldes blyforgiftning, idet bly kan påvirke dannelsen af D-vitamin.
    Blyforgiftning kan give symptomer som mental afvigende adfærd.
    Blyforgiftning kan behandles.
  • Indstillinger
    Det skriver jeg mig bag øret :-)
  • Indstillinger
    Der har været fokus omkring tilslørede kvinder, bosiddende i Danmark, som mangler D vitamin pga. af deres påklædning, men der har ikke været samme interesse for at halvdelen af alle danskere også mangler D-vitamin grundet den lave solhøjde. Desuden vides det, at det indhold D-vitamin der er i en vitaminpille kun er en tiendedel af hvad man bør have dagligt. Det hjælper således ikke meget at spise en vitaminpille, hvis man er i underskud. Hvilke symptomer giver D-vitaminmangel egentlig? Som sagt har jeg læst at man kan besvime, eller dåne, men er der andre symptomer, som ikke står at læse i de gængse bøger om vitaminet mon?? I stil med denne, min teori om Kristne som tog ud og opholdt sig i huler (læs uden lys) og derved fik det de efterstræbte, epilepsi! Mange af de syn der berettes om, menes at være anfald, som kan indeholde både syns-, høre- og lugtseancer. Desværre er der aldrig lavet nogle folkeundersøgelser eller dobbeltblindtests mht. vitaminet.
  • Indstillinger
    Hej Susand

    Angående symptomerne på D-vitaminmangel står der i nedenstående henvisning:

    ”Symptomer ved D-vitaminmangel kommer typisk snigende over måneder til år, efterhånden som patientens D-vitaminmangel forværres. De almindeligste symptomer i starten er almen træthed og muskelsmerter rundt i kroppen og ofte lokaliseret til specielt lår, læg og skulder- nakkemuskler, samt eventuelt krampetendens i arme eller ben og prikkende, stikkende, brændende eller sovende fornemmelse i fødder, hænder og rundt om munden.”

    http://www.osteoporose-f.dk/index.php?id=68

    At D-vitamin-mangel kan fremkalde depression fremgår også, men måske mere tydeligt her:

    http://www.affektiv.dk/Artikler-fra-Dep ... syken.html

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    All right. Der findes virkelig noget der peger i retning af en sammenhæng. Muligvis kunne en hel del medicin for muskelsmerter og depression således undgås. Muligvis er danskernes skræk for at få for meget af de fedtopløselige vitaminer ret uheldigt. Det sidste nye omkring D vitamin er jo at det stort set er umuligt at overdosere vitaminet. D- vitamin synes slet ikke at kunne skade! Der er ellers fyldt med skræk historier i gamle lærebøger herom. Skulle vi ikke igang med at aflive myterne så??
Log in eller Registrér for at kommentere.