Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skæl i og udenfor hårbund

Redigeret 17 februar, 2011, 15:00 i Åben debat om hud og hår
Hej,

Jeg har igennem 2 år døjet med rigtig meget skæl i hovedebunden. Det klør over det hele og der dannes hvide flager/skorper i hovedbunden. Der udover kommer der også disse hvide flader langs og udenfor min hår-linje hvor det desuden også er rødt og følsomt. samme synptomer i og ved øjenbrynene og til tider bag mine øre. For et halvt år siden klippe jeg mig skallede (4-5 mm) Dette hjalp utroligt meget og problemet blev væsentligt reduceret og hele min hud i ansigtet føltes generelt meget sundere og så ikke så rødlig ud.

Nu hvor jeg har fået hår igen(på grund af mit arbejde) kommer problemet så igen, min hud i ansigtet føles papirs tynd og har et rødligt skær, voldsomt skæl og tørre hud flager er også vendt tilbage. Det skal også siges at det bliver meget slemmere om vinteren og flagerne i ansigt og øjenbryn typpisk kommer 10 min. efter jeg har været i bad og kan holdes nede med fugtighedcreme(områderne er dog stadig røde) Det skal der til siges at jeg ikke lever ret sundt, jeg spiser stort set aldrig grøntsager eller frugt.

Har været ved hudlæge for et års tid siden men han mente bare det var svamp og så fik jeg noget nizoral creme (Virkede dog ikke meget bedre end almindelig creme)
Jeg er 19 år gammel og ærgeligt talt F****** træt af at bøvle med det og hele tiden holde øje med om de tørre hvide hud flager er vendt tilbage midt på dagen(Hvilket de ofte gør)

Håber på at kunne få nogle svar på hvad det evt. kunne være og evtuelle behandlings muligheder (Åben for alt inkl. medicin)
Ps. Ved godt der har været ligende debatter men synes ikke synptomerne har passet over ens med mine.

På forhånd tak!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Min søn havde samme problem som du beskriver. Efter et utal af forskellige behandlinger fik han af lægen anbefaldet Head & shoulders shampooen. Jeg må erkende, at jeg ikke troede på det. men det hjalp og i dag er han fuldstændig symtomfri. Ved godt det lyder som en reklame, men det er det alså ikke.

    Håber du vil have samme succes som min søn.
  • Indstillinger
    Hej Mikkel

    Ja, der har været lignende debatter flere gange.

    Den form for skæl, som du beskriver, er nøjagtig den samme, som jeg oplevede i mange år. Jeg var også hos hudlæge, som ikke kunne hjælpe. Mit var også værst om vinteren, hvor det bredte sig til hårkanten og ørerne.

    Jeg har læst, at mangel på et stof, der som regel regnes med til B-vitaminerne, nemlig biotin, kan være årsagen:

    http://www.bionordic.dk/indhold/html/vi ... iotin.html

    Og det dur jo ikke at gå og smøre en hel masse i håret og på huden, hvis årsagen er, at man mangler et vigtigt næringsstof. For mig lyder det altså også mere logisk, at årsagen skal behandles indefra i stedet for udefra.

    Under alle omstændigheder: Da jeg begyndte at tage kosttilskud i form af B-vitaminer, forsvandt mit skælproblem som dug for solen! Tag et kombineret B-vitamin-produkt med alle B-vitaminerne i, for når man mangler et B-vitamin skal man tage dem alle, for de har brug for hinanden for at virke optimalt.

    Held og lykke

    Kameliadamen

    P.S. Jeg skal nok lade være med at prædike. Men din krop har altså brug for de næringsstoffer, der er i en sund kost :o)
  • Indstillinger
    Mange tak for begge svar´!

    Jeg har dog prövet Head & shoulders det virkede ikke.

    Kamiladamen:
    Jeg har lige väret nede og köbe en pakke med B-vitaminer(indeholder forskellige B-vitaminer) Er dog efterfölgende kommet til at se at de ikke indeholder B-8 !!!
    Er dette skidt og skyldes mit skälog hud problem mangel paa präcist B-8 ?
  • Indstillinger
    Og Biotion er det B8 eller hedder produktet Biotin B-8 ?
    Hvor kan det evt. köbes henne? over nettet?

    Ps var lige lidt for hurtig der, de indeholder Biotin. Men der staar ikke noget om hvilket tal .. Der staar bare Biotin...
  • Indstillinger
    har nu igennem 1 månede taget et kombineret b-vitamin og Biotin sammen med. Det hjælper lige lidt ! :/ er totalt lost, havede endelig håbet jeg havde fundet en løsning :/

    Er der andre der ude der har nogle forslag ?
  • Indstillinger
    Jeg har døjet med samme problem og det vender fra tid til anden tilbage. Jeg har oplevet at det hænger rigtigt meget sammen med kosten. Når min kost er sund så har jeg ingen problemer med skæl men når jeg falder tilbage til de dårlige vaner med slik og kager så vender det tilbage med samme symptomer som du beskriver. Siden har jeg også fundet en side som beskriver hvorfor det hænger sammen sim jeg har beskrevet.

    http://www.hovedbund.dk/skael-i-hovedbunden.htm
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg sider selv i denne sag ( altsaa jeg har også røde knopper med hvide flager i min hoved bund. )

    Jeg har aldrig prøvet nogen af de foreslag... Så jeg kan ikke sige om de hjælper ...
    Men da jeg tog hen til laegen sagde de at jeg havde psoriasis. En u smitsom sygdom. Der kan resikere at sprede sig i kroppe .
    Det du har lyder lidt som det jeg har ... Men jeg er ikke læge så jeg kan ikke sige noget. Med 100 % garanti
Log in eller Registrér for at kommentere.