Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Psoriasis eller noget helt andet?

Hej,
Jeg vil starte med at sige jeg ikke helt ved og dette problem høre ind under Psoriasis men det kan i hvert fald minde om det.

Jeg har igennem 2 år døjet med rigtig meget skæl i hovedebunden. Det klør over det hele og der dannes hvide flager/skorper i hovedbunden. Der udover kommer der også disse hvide flader langs og udenfor min hår-linje hvor det desuden også er rødt og følsomt. samme synptomer i og ved øjenbrynene og til tider bag mine øre. For et halvt år siden klippe jeg mig skallede (4-5 mm) Dette hjalp utroligt meget og problemet blev væsentligt reduceret og hele min hud i ansigtet føltes generelt meget sundere og så ikke så rødlig ud.

Nu hvor jeg har fået hår igen(på grund af mit arbejde) kommer problemet så igen, min hud i ansigtet føles papirs tynd og har et rødligt skær, voldsomt skæl og tørre hud flager er også vendt tilbage. Det skal også siges at det bliver meget slemmere om vinteren og flagerne i ansigt og øjenbryn typpisk kommer 10 min. efter jeg har været i bad og kan holdes nede med fugtighedcreme(områderne er dog stadig røde) Det skal der til siges at jeg ikke lever ret sundt, jeg spiser stort set aldrig grøntsager eller frugt.

Har været ved hudlæge for et års tid siden men han mente bare det var svamp og så fik jeg noget nizoral creme (Virkede dog ikke meget bedre end almindelig creme)
Jeg er 19 år gammel og ærgeligt talt F****** træt af at bøvle med det og hele tiden holde øje med om de tørre hvide hud flager er vendt tilbage midt på dagen(Hvilket de ofte gør)

Håber på at kunne få nogle svar på hvad det evt. kunne være og evtuelle behandlings muligheder (Åben for alt inkl. medicin)
Ps. Ved godt der har været ligende debatter men synes ikke synptomerne har passet over ens med mine.

På forhånd tak!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg tror, det er stress. I øvrigt har sund levevis meget indflydelse på det. Stress er ikke sundt. Nogle gange bliver folk uopmærksomme på deres kost og levemåde på grund af stress. Det er umiddelbart nemmere at tage en burger end at lave god mad. Man bliver ofte sløset af stress. Nogle ryger, andre drikker, spiser meget slik, glemmer at få motion med mere.
    Hvis du aldrig spiser frugt og grøntsager, synes jeg, du skal prøve at få lavet om på det. Jeg er ret sikker på, de ting har indflydelse på huden og hvordan den ser ud. Det kan godt være, det ikke fjerner problemet alene, men grøntsager og frugt har en række andre betydninger og er nødvendige for kroppen og det generelle velbefindende.
    God vind.
    Martin
Log in eller Registrér for at kommentere.