Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Danske kostråd farligere end fedt og flæskesteg

Redigeret 11 marts, 2010, 14:38 i Sund kost
Her er er forholdsvist frisk artikel fra Ingeniøren om kost, som måske kunne sætte gang i debatten her på netdoktor.

http://ing.dk/artikel/106974-danske-kos ... gformiddag

Med venlig hilsen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har lyst til at bringe et par citater om videnskab:

    ”Enhver ny sandhed starter med at blive latterliggjort, senere bliver den heftigt angrebet, for til sidst at blive antaget som den eneste gyldige sandhed.”

    Så vidt jeg husker, stammer citatet fra Arthur Schopenhauer og er gengivet i Mia Damhus’ bog ”Harmoniske hormoner”.

    Og et mere:

    ”The great tragedy of Science – the slaying of a beautiful hypothesis by en ugly fact”
    (Thomas Huxley (1825-1895), citeret i Uffe Ravnskovs bog ”Kolesterol”)

    Uffe Ravnskov skrev jo, at der ikke er undersøgelser, der tyder på, at mættet fedt er årsag til hjerte- og karsygdomme.

    Den antagelse er bare en smuk hypotese, der nu er modbevist ved hjælp af grimme fakta.

    I øvrigt har jeg for nylig set indicier, der peger på at fedtet i kosten – i den udstrækning, hvor det omdannes til kolesterol – især bliver omdannet til det gavnlige kolesterol HDL, mens simple kulhydrater fra kosten – i den udstrækning det bliver om dannet til kolesterol – især bliver omdannet til det skadelige kolesterol LDL.

    Jeg prøver lige om jeg kan finde tilbage til det sted, jeg har det fra…

    Desværre, der er ikke hul igennem. Jeg er næsten sikker på, at jeg det fra www.madsombehandler.dk, men jeg kan ikke komme ind på siden lige nu. Jeg kan evt. vende tilbage med henvisningen senere.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Artiklen findes i ugebladet Ingeniøren fra i fredags og bygger på nogle undersøgelser som instituttet FOOD er i gang med. Det er kun en formodning og man fortsætter undersøgelsen, så man har resultaterne klar til 2012 revisionen af kostråd.
    Man havde foreløbigt konkluderet at der kunne være en sammenhæng mellem overspisning af "hvide" kulhydrater, mangel på motion der førte til fedme og var årsag til åreforkalkning, diabetes.
    Hvis man holdt sig slank og i form (fordi man kan godt være slank, slap og fed) kunne man spise alsidigt og ikke frygte animalsk fedt fra landdyr, specielt ikke ost.
    Så de danske kostråd er ikke farlige (bl.a. "spis ikke for meget"). Der står ikke noget om at æde sig fed i kage og drikke sodavand hele dagen, men det er måske lidt gammeldags med pasta og ris i store mængder, da disse er meget energirige og sætter sig på sidebenene på de stillesiddende og stammer sikkert fra en tid, hvor man naturligt rørte sig mere. Det er jo derfor, at man nu er begyndt at anbefale fuldkornsprodukter, der mætter hurtigere end det hvide, så man spiser mindre af det.
    Egentlig er det jo ikke noget nyt og bare sund fornuft og en bekræftelse på at der er gået for meget pizza, pasta og nutellafranskbrød i vores kost.
    Jeg vil gætte på at de reviderede kostråd vil være mindre restriktive, anbefale fuldkorn i stedet for raffinerede kulhydrater og lægge meget vægt på taljemål.
  • Indstillinger
    Hurra hvor er de hurtige! Og det er jo så det, vi andre kun har vidst de sidste 20 år. Jeg spiser alt det kød med fedt, jeg har lyst til, og spiser ikke kornprodukter. Det er sådan jeg har tabt mig og fået det godt. Så det er jo godt der er nogen der selv kan bruge hjernen, og ikke bare blindt tror på det forkerne siger. Men det var da på tide de fik undersøgt noget mere om det, de er jo totalt bagud.
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 12 marts, 2010, 07:52
    Må jeg have lov til, at give dig min fulde tilslutning.

    Jeg er ved at tabe 5 kg, bare ved ikke at spise rugbrød. Det går langsomt, men sikkert.
  • Indstillinger
    Hej Calypso

    Man skulle næsten ikke tro, at vi har læst om de samme forskningsresultater :o)

    Tilsyneladende er der også to artikler, nemlig den, som Brugernavn lagde et link til, og som har overskriften ”Danske kostråd er farligere end fedt og flæskesteg”, og så den, der har stået i den trykte udgave af bladet Ingeniøren i fredags, og som har overskriften ”Franskbrødet under mistanke som den nye livsstilssynder”

    http://ing.dk/artikel/106939

    Desværre kan vi jo ikke se den trykte artikel, når vi ikke abonnerer, men det kan da ikke passe, at der er modstrid mellem artiklen på Ingeniørens Internetside og artiklen i den trykte udgave af bladet!

    De forskningsresultater, der omtales, stammer fra amerikansk forskning og er refereret i det amerikanske tidsskrift ”American Journal of Clinical Nutrition”.

    Du mener, at det skulle være instituttet FOOD, der har leveret disse forskningsresultater. Men det står der altså ikke. Det er rigtigt, at DTU FOOD nævnes i artiklen, men det er altså ikke DTU FOOD, der har lavet forskningen.

    Derimod har en forsker på Århus Universitetshospital lavet en enkelt af de undersøgelser, som den amerikanske artikel bygger på – så lidt dansk forskning er der da.

    Men jeg kan heller ikke genkende dit referat af artiklen.

    I modsætning til dig synes jeg da bestemt, at den ny forskning siger noget nyt i forhold til de officielle kostråd.

    Som artiklen siger, så står der følgende på Fødevarestyrelsens hjemmeside:

    ”Spar på fedtet – især fra mejeriprodukter og kød. Mættede fedtsyrer øger risikoen for blodpropper og åreforkalkning.”

    Når nu den nye forskning har frikendt de mættede fedtsyrer for at være hovedårsag til hjerte- og karsygdomme, så synes jeg da bestemt, at det er nyt i forhold til de officielle kostråd.

    Desuden er der hele problemet om, hvad det mættede fedt – som Fødevarestyrelsen altså ikke mener, vi skal spise ret meget af – skal erstattes med. Noget skal vi jo leve af. Og hvis Fødevarestyrelsen virkelig mener, at vi skal spise masser af kulhydrater, så er der et problem, fordi de simple kulhydrater må formodes at være usunde.

    Så selvfølgelig bringer de amerikanske forskningsresultater noget nyt i forhold til de officielle kostråd.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Jeg er ked af, at jeg endnu ikke har kunnet få fat på de oplysninger om kolesterol, som jeg har læst tidligere. Men jeg kan stadig ikke komme ind på den Internetside, hvor jeg har læst dem. Måske kan jeg finde oplysningerne ved at søge på engelsk.
Log in eller Registrér for at kommentere.