Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kyssesyge vs. alkohol

Hejsa Netdoktor,

Først og fremmest vil jeg lige sige jeg ingenting ved omkring det, så jeg spiller ikke klog. Jeg noter bare hvad jeg har set på andre sider.

Nok om det. Jeg fik d. 12 det meget dårlig. Snottet og lidt ondt i hovedet. Efter dette var gået væk var jeg begyndt at få det sådan ok igen. Så gik der 2-3 dage, og jeg fik KUN: Ondt i halsen og var en smule træt og det var det eneste. Jeg fik taget blodprøve og fik afvide jeg havde kyssesyge, men den var åbenbart ikke så slem ved mig.

Det gik så væk for knap en uge siden, og for at være ærlig, så har jeg drukket et par øl, somersby og en mokai.

Jeg faldt over nogle artikler her fra netdoktor og apoteket, som jeg lige vil poste her. Spørgsmålene kommer allernederst som i meget gerne må svarer på. Det første jeg vil ind på er Milten:

Inde på Lægevagtens hjemmeside står der:
"Sprængning af milten er en dramatisk, men meget sjælden komplikation til kyssesyge. Hvis det skulle ske, får man ondt i maven og føler man skal besvime. Forekommer kun de første tre uger efter sygdommen er startet. Milten kan springe såvel i hvile som ved fysisk aktivitet. Det er derfor ikke rimeligt at indstille fysisk aktivitet i en længere periode, men voldsom sport med nærkontakt som feks kampsport frarådes i 1 måned efter kyssesyge."

Mit spørgsmål:
1) Jeg fik sygdommen for fire uger siden, kan min milt stadig sprænge, ved at nyde lidt alkohol?

For de skriver nede i bunden af deres hjemmeside:
"Alkohol kan nydes som hidtil."
2) Må jeg drikke?

Inde på apotektet.dk, står der vedr. alkohol:
(at lade være med at drikke alkohol (leveren er påvirket, og man får det dårligt)).

3) Jeg har nydt alkohol stille og roligt, men der er intet sket ved mig. Så der sker vel ikke noget ved at drikke stille og roligt og kan milten stadig springe ved at nyde alkoholen. Men hvor stor er chancen hvis den kan? For inde på deres side står der:

(I 1 ud af 1000 tilfælde ses, at milten brister. Man ved ikke hvorfor milten brister, men det er bl.a. derfor, at man fraråder sport de første 4 uger efter sygdommens ophør.)


Det jeg vil frem til er om jeg gerne må drikke, eller nyde det stille og roligt. Jeg står nemlig i det problem, at jeg skal holde 18års næste weekend, og der ville jeg selvfølgelig gerne drikke. Jeg har intet i mod at nyde det stille og roligt. Men vil heller ikke sidde med en flaske vand.
Log in eller Registrér for at kommentere.