Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Synke besvær

AnonymousAnonymous
Redigeret 17 januar, 2012, 19:33 i Åben debat om tænder og mund
Jeg har nu igennem længere tid haft synke besvær. Jeg ved det kan have noget med mit medicin at gøre, men har også en anden slags "besvær" med at synke..

Det sker ofte, når jeg ligger ned og så skal jeg synke, så er det som om, der er noget inde i halsen, som gør ondt og næsten forhindre mig i at synke, så jeg er nødt til at sætte mig op...

Måske nogen der har en ide om hvad det kan være?

Tower

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    De symptomer har jeg også haft.
    Jeg fik medicin til spiserørskatar.
    Netdoktor beskriver meget fint, hvad spiserørskatar er for noget.
    Det hjalp på mig, det var ikke særligt behageligt at have en brændende fornemmelse i halsen, hvor jeg også måtte sidde op om natten osv.
    Havde også ondt i halsen, når jeg skulle spise noget. Det har noget med syre at gøre.
    Her et link til spiserørskatar: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... skatar.htm

    Du må hellere tage forbi lægen og beskrive disse symptomer.

    Hvis det bliver værre og at der er ventetid hos lægen, kan jeg anbefale Gaviscon til halsbrand/spiserørskatar, som man kan købe i håndkøb på apoteket:
    http://www.netdoktor.dk/interactive/med ... info&id=43

    Jeg købte det nemlig, fordi jeg havde så ondt. Fik så noget ordineret af min egen læge, som har hjulpet noget mere.
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har ikke ondt i den forstand. Jeg har ikke noget mavesyre, som brænder i min hals, men det er lidt svært at forklarer. Når jeg synker så er det som om en knogle eller noget i den stil der blokere og gør derfor ondt på denne måde.
    Det sker ca hver dag og har ingen anelse om hvad det kan være...

    Nogle gange bliver jeg lidt over følsom og tror det værste...

    Men tak for svaret alligevel

    Tower
  • Indstillinger
    Ja, det er noget underligt noget. Man kan have en "knude" i halsen på grund af stress.
    Det har jeg prøvet og det forsvandt igen.
    Så er der det med mavesyren og spiserørsbrok. Det lider jeg ikke af.

    Og så er der det, som man ingen forklaring kan få på. Jeg har det nemlig på samme måde. Ikke altid, men somme tider føles det som en knude i halsen. Det kan gøre ondt, at gøre en synke bevægelse.
    Har du hverken spiserørsbrok, stress eller for meget mavesyre får du sikkert ingen forklaring på det.
    Jeg tænker ikke på, når jeg synker maden.
    Jeg har opgivet og lever med det. Jeg har læst om andre, der har det samme problem.
    Måske kan en halslæge give dig en fornuftig forklaring. De har måske fundet svaret i dag. Hvem ved. Du kan jo spørge. Du behøver ingen henvisning fra din læge.
  • Indstillinger
    Jeg havde det på samme måde, en knude i halsen, ikke noget med halsbrand, men nogle gange kunne jeg simpelthen ikke synke.

    Men så fandt jeg på at besøge en akupunktør. Hun forklarede det meget fint. Det hedder Liver Qi Stagnation (slå det op på nettet), som er et udtryk for, at leverens energi stagnerer i brystkassen, oftest på grund af stress, og skaber følelsen af klump i halsen. Jeg fik en behandling man kalder for cupping, dvs. en slags massage på ryggen med nogle tykke kopper. Desuden fik jeg at vide, at jeg skulle tage et varmt bad om aftenen og efterfølgende vikle mig ind i flere lag tøj og varme tæpper mens jeg drikker en kop ingefær the - bemærk, med frisk revet ingefær, ca. 1 tsk pr. kop. Forklaringen - når kroppen sveder opløses stagnation, og blodet bevæger sig frit igen. Husk at bruge brun farin som sødestof og ikke alm. sukker eller honning. Brun farin har nemlig en varm energi, mens alm. sukker og honning er kolde.

    Det varme bad og the-en hjælper hurtigt, en rigtig god her-og-nu løsning! Men på sigt er man nødt til at styrke kroppen, dvs. at være opmærksom på at spise varm mad, gå tidligt i seng om aftenen og ikke at overdrive med motion. Jeg fik at vide, at de 6 stk. frugt og grønt om dagen helst skal være i lettere tilberedt stand, dvs. suppe, gryderetter, pastasalat. Man skal helst holde sig væk fra rå salat, der opsluger mere energi end den giver. Bærfrugter og ferskner er gode valg, men vandmelon er det værste - så længe man har synkebesværet. En kop varm the til maden er også til at foretrække frem for soda, vand eller øl.

    I det hele taget - varme er godt, og kulde er skidt!

    Mit synkebesvær forsvandt helt efter ca. en uge. Håber at I kan bruge min erfaring. Men hvis mine råd ikke hjælper, find en god akupunktør og tag en snak med ham/hende. Følelsen af klump i halsen er vist en meget almindelig begreb i kinesisk medicin. Og de ved hvad man skal gøre!
  • Indstillinger
    Hejsa jeg har synkebesvær. Jeg har været til hals læge.. og han siger min hals er sund og rask.. Men hvorfor kan jeg så ikke synke
  • Indstillinger
    Hej dennis så er det nok ikke din hals der er noget galt med, men gå tilbage til din læge med dit problem igen, så må det have en anden årsag, har du stadig dine mandler. hvad med overfølsomhed er du blevet testet for det, så det ikke er hævelser i halsen ved noget allergisk der får dine slimhinder til at hæve der kan give dig synkebesvær. men bliv ved at gå til læge til du finder et svar du er tilfreds med, og problemet bliver løst. får du noget medicin, der har bivirkninger, som kan give krampe i synke musklen, men spørg om det du kan komme i tanke om det kan skylles. prøv at ligge mærke til hvad du plejer at drikke og spiser normal og skriv det på papir og evt tag med til lægen, til test. held og lykke
  • Indstillinger
    jeg har astma. men det er ikke noget med det at gøre... Jeg har altid en klump i halsen. jeg har min mandler. og har taget til lægen 10 gange hun kan ikke finde ud af hvad det er.
Log in eller Registrér for at kommentere.