Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Medicin mod mangel af D vitamin

Redigeret 10 marts, 2010, 01:25 i Alternativ behandling
Hej

Hvis man har fået konstateret at man har mangel på D vitamin (ligger på 10), hvilken form for medicin er så bedst at tage?

Har snakket med 2 forskellige læger, den ene mener at man skal have nogle indsprøjtninger og nogle piller.

Den anden læger siger at, man kan idag (som noget nyt) få en flydende væske som man kan drikke (kan ikke lige huske helt præcis hvad det var)

Hvad er jeres erfaringer?

Kommentarer

  • Indstillinger
    der findes stærke d vitamin --under al omstændighed --skal der gå lidt tid før kroppem er mættet ---matas har nogle der er gode
  • Indstillinger
    Hvad er navnet på det?
  • Indstillinger
    Hej Trex

    For en ordens skyld: Du skal ikke have medicin – heller ikke alternativ medicin, når du har D-vitaminmangel. Når jeg skriver det, er det, fordi du har skrevet dit spørgsmål i en debat, der omhandler alternativ medicin, under overskriften ”Medicin mod mangel af D-vitamin”.

    Du skal selvfølgelig have D-vitamin, og det er sikkert også det, du mente :o)

    Men hvilken slags?

    Du har et meget lavt D-vitamin-niveau, og det er meget vigtigt, at du får kompenseret for D-vitamin-manglen så hurtigt som muligt. Så vidt jeg forstår, er der netop uenighed hos læger om, hvorvidt det er bedst at få indsprøjtninger, eller om man – selv om tallet er så lavt som dit – kan klare sig med tabletter.

    Jeg synes, at du skal følge det råd, som din læge har givet - også selv om en anden læge måske har sagt noget andet.

    Det vigtigste er at komme i gang med behandlingen og derefter få taget blodprøver løbende, så du kan se, om behandlingen virker.

    Sagen er, at nogle mennesker har vanskeligt ved at få D-vitamin-tallet op, og den læge, der taler imod indsprøjtninger kan måske have en pointe, for organismen kan have svært ved at tage imod en så stor mængde på én gang for derefter at vente et stykke tid og så få en ny sprøjte. Det er måske bedre at indtage en konstant D-vitamin-dosis dagligt. Men når D-vitamin-tallet er så lavt som dit, vil jeg tro, at man som regel begynder med indsprøjtninger og derefter går videre med tabletter.
    Men hvilken slags piller? spørger du. Når bare der er tale om D3-vitamin (se på etiketten), så er det vist lige meget hvilket produkt – altså lige meget, om du købet det på apoteket, i Matas eller i helsekosten.

    Jeg har selv købt mine D-vitaminer i helsekosten. De hedder ”MEGA D” og er fra Natur-drogeriet. Der er naturligvis tale om D3 og de indeholder 35 mikrogram.

    Når man har så voldsom en mangel, som du har, kan du godt tage 3 piller a 35 mikrogram om dagen. Hvis du også får indsprøjtninger, må lægen afgøre, hvor stor dosis D-vitamin du kan tage ved siden af. Men jeg undrer mig lidt over, at lægen ikke har anbefalet en bestemt behandling.

    Men der er mere, der er vigtigt at vide:

    Når det kan være vanskeligt for organismen at optage D-vitamin, så kan det skyldes, at D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Det betyder, at man helst skal spise lidt fedtstof samtidig med D-vitamin-pillen, så D-vitaminet kan blive opløst i dette fedtstof. Så vil det blive optaget lettere.

    Desuden vil jeg råde dig til at spise kalk (altså calcium) og magnesium også, og det endda selv om din læge har sagt, at du ikke mangler kalk. Det skyldes, at et stort indtag af D-vitamin har betydning for indholdet af kalk i blodet, og derfor kan dine knogler godt begynde at afkalke, og det er ikke godt. Og når man tager kalk skal man også tage magnesium, da kalk og magnesium også helst skal opretholde en ligevægt.

    Summa summarum: Det vigtigste er, at du kommer i gang med at få D-vitamin hurtigt! Sprøjte eller piller – det er ikke afgørende, bare det er D3, og at det virker!
    Husk at få noget fedtstof også.
    Husk: Aldrig D-vitamin uden calcium, og aldrig calcium uden magnesium!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen

    Min læge anbefalede mig at tage de indsprøjtninger og sideløbende tabletter, det nok også det jeg gør så.

    Super tak for hjælpen.
  • Indstillinger
    Hej Trex

    Ja, det vigtige er at komme i gang med at tage D-vitamin – på den ene eller den anden måde, eller på begge måder!

    Og det vigtige er, at få tjekket D-vitamin-tallet løbende, så du kan se, om behandlingen virker.

    Held og lykke med det

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.