Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Knude bag ribben

Redigeret 9 marts, 2010, 13:07 i Åben debat om kræft
Hej...
Er en pige på 20 år, som her på det seneste, har haft lidt vejrtrækningsirritation. Når jeg trækker vejret, føles det som om der sidder noget og blokerer noget af luften i at passere.
Og her for et par dage siden opdagede jeg en knude bag ribbenene. Knuden kan skubbes til side. Har hørt at en knude ikke er ondartet, hvis den kan skubbes til side.
Alligevel sidder jeg her og frygter det værste, at jeg har kræft.
Har jeg grund til at være bekymret?

Håber I kan hjælpe mig!

Kommentarer

  • Måske kunne du få knuden scannet.

    Jeg har selv en knude nær taljen. Den kan ikke ses kun føles, da den sidder lidt inde.
    To gange har jeg fået en knude fjernet samme sted. De kan nemlig genere, trykke, gøre ondt.
    Den sidste knude opdagede jeg, da den var på størrelse med en ært. Nu er den en del større. På et tidspunkt blev den scannet og to ældre læger kiggede på den og blev enige om, den ikke betød noget, men hvis den generede kunne den fjernes.

    Det sjove er, da jeg for mange år siden fik fjernet de to første, sagde lægerne, det var indvendige modermærker. Det begreb forstod de tilsyneladende ikke i dag.
    De bruger sikkert nogle andre ord.
    For et par år siden gjorde den ondt og min læge skrev en henvisning. Men desværre, den unge læge på sygehuset sagde det var brok og det var bedst at lade det være. Hun følte bare på den.
    Jeg gyser ved tanken om, hvad der var sket, hvis det nu havde været kræft.

    Jeg tog hjem igen. Heldigvis holdt den op med at gøre ondt.
    De problemer havde jeg ikke de første to gange, da blev de bare fjernet.

    Den er siden scannet igen og det er en knude. Men i øjeblikket mærker jeg den ikke så meget.
    Jeg fortæller det fordi du kan se, man kan få en underlig knude, som kan trykke, genere, gøre ondt. Men ellers er uskadelig.

    Din knude sidder måske, så den trykker på dine organer. Den første knude, jeg fik, gjorde rigtig ondt.

    Hvis det var mig ville jeg bede om at få den scannet. Hvis det kan lade sig gøre. Undersøges bør den.

    Åh ja, jeg vil da lige tilføje, du skriver : Hvis den kan skubbes til side er den ikke ondartet. Det samme fik jeg at vide. Men den kan jo trykke på andre organer.
  • Tak for dit svar :) Har nu bestilt tid til lægen, så knuden kan blive undersøgt. Det er rart at høre, at det kan være så meget andet end kræft. Så behøver jeg ikke gå og være helt så bange :)
Log in eller Registrér for at kommentere.