Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hvad spiser en med anoreksi?

Redigeret 29 oktober, 2011, 11:30 i Åben debat om spiseproblemer
Hej.
Jeg har projektopgave og jeg vil rigtigt gerne vide hvad en med anoreksi spiser og drikker på en dag.
det er slef helt indnvidiuelt fra person til person.
men hvis du har lyst til at fortælle hvad du typisk spiser
eller spise hvis du er kommet ud af sygdommen

hilsen ida123456
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Redigeret 3 marts, 2010, 11:50
    Hej
    Når jeg har det værst spiser jeg næsten ikke noget. Nogle gange spiser jeg et æble i løbet af dagen, og så f.eks suppe med meget få kalorier til aften. Andre gange går jeg hele dagen uden at få noget, men så bliver jeg nødt til at spise aftensmad, fordi min kæreste ser hvad jeg spiser der. Jeg får højst 300 kcal om dagen (det anbefalede er 2000 kcal), men jeg har det bedst hvis jeg får under 100 kcal, dvs. når jeg kun får en lille portion suppe om aftenen.
    Inden jeg mødte min kæreste og boede alene kunne jeg godt gå en hel dag, hvor jeg kun drak cola light. Det er bestemt ikke sundt, det ved jeg godt, men det er bare svært når man har anoreksi.
    Du kan bare skrive hvis du har flere spørgsmål.
    Mvh
  • Indstillinger
    Aj, det lyder helt vildt, når du fortæller det!
    man kan slet ikke forstille sig at skulle have det sådan.
    Men jeg siger 1000 tak for dit ærlige svar.
    jeg tænkte på drikker du meget vand?
  • Indstillinger
    Ja det er bestemt heller ikke rart at være syg. Sommetider er det et helvede. Det må du gerne nævne i din opgave, for det er vigtigt at folk forstår hvor alvorligt det er. Det er ikke bare en nem måde til at tabe sig.
    Jeg drikker vand eller sukkerfri sodavand. Jeg drikker vist en meget normal mængde tror jeg. Jeg er i hvert fald ikke bange for at drikke det, som andre kan være, men det skal være uden sukker.
    Mvh
  • Indstillinger
    Ja, det vil jeg gøre.
    Præcist, mange syntes bare det er noget " pjat" og gidder ikke at tage det seriøst.
    Jeg håber meget for dig at du kommer ud af din sygdom.
    Ida.
  • Indstillinger
    Hey
    Det er meget forskelligt fra dag til dag, men da jeg spiste mindst spiste jeg 1dl yoghurt, 1/2 æble, 2 salatblade og en masser kopper te
    Men det svinger utroligt meget.
  • Indstillinger
    Hej
    Tak, jeg har også et håb om at få det bedre.
    Vil lige tilføje at det ikke er unormalt for anorektikere at få ædeflip. Det er bare ikke så tit og voldsomt som bulimikere.
    Mvh
  • Indstillinger
    Kris.
    Ja, det er selvfølelig rigtigt (:
    men bare sådan nogle lunde (:
    Jeg takker for dit svar.
    Jeg kan helt sikker bruge det til produktet (:

    Luna.
    Ja, det vil jeg sige! (:
    Jeg takker igen rigtigt mange gange for jers så ærlige svar! (:
  • Indstillinger
    hej :D

    jeg vil lige starte med at sige at jeg har anoreksi, og det som luna83 beskrev, er 100% sådan jeg også har det, jeg har det dårligt hvis jeg spiser over 200 kcal. og drikker ikke andet end vand og cola light. jeg har en tendens til at ovetale min mor og far til at jeg må spise på mit værelse, de tror jeg spiser min mad, men jeg smider den ud, jeg lever i et helved, jeg vil gerne kunne være sammen med mine veninder og spise slik og hygge, men jeg kan ikke, for jeg får det bare dårligt.

    jeg spiser ikke morgenmad, frokost, mellemmåltider, og hvis jeg kan spiser jeg heller ikke aftensmad, og så træner jeg 1 time på min stepper hver dag.

    undskyld jeg sådan lige pludselig bare skriver her i denne debat, jeg havde bare brug for at komme ud med det.
  • Indstillinger
    Hej Milski jeg syntes det er flot du skriver her men jeg er nødt til at sige DU SKAL SØGE HJÆLP det er en meget farlig sygdom. Du skal ikke kæmpe den kamp alene sig det til dine forældre eller egen læge hvis det er nemmere ?
  • Indstillinger
    "Vi er nogle piger der har projektopgave om anoreksi, og kunne godt tænke os at få nogle svar på nogle spørgsmål fra en anorektiker, eller en tidligere anorektiker."
    Læs denne tråd og alle de andre tråde om projektopgaver. Der er flere svar.


    "- Hvorfor udsætter man sig selv for det?"
    Spiseforstyrrelser handler om at man har det dårligt psykisk.
    Man benytter spisningen eller manglen på samme til at forsøge at kvæle de følelser der raser i en.

    "- Hvad er grunden til at man vælger at tabe sig?"
    Det samme som skrevet ovenfor. For at lukke sine følelser ude fokuserer man på én ting: Kontrol over maden og kontrol over vægten.
    Problemet er bare, at man ikke har en skid kontrol. Tværtimod.

    "- Hvor meget spiser man om dagen?"
    Det spørger alle der skal skrive opgave om anoreksi om, og jeg bliver lidt ked af det hver eneste gang det spørgsmål stilles.
    Hver eneste der har en spiseforstyrrelse har deres egne "regler".
    Nogle spiser halve æbler, gulerødder m.m. og prøve at holde sig under et par hundrede kalorier. Andre har sat deres tal højere, og lader sig selv spise fx. 500 eller 700 kalorier. Eller mere. Som sagt, det er helt igennem individuelt.

    "- Hvad vil det sige at have anoreksi?"
    Dét og meget mere kan I læse alt om på http://www.spiseforstyrrelser.dk

    Og så er det meget vigtigt for mig at understrege, at mange har en spiseforstyrrelse uden at man kan se det på deres vægt.
    Man har en spiseforstyrrelse når man har et forhold til mad, som fylder en meget større del af ens tanker end det er normalt.
    Der er mange typer spiseforstyrrelser (anoreksi, bulimi, overspisning, ortoreksi og megareksi) og der er rigtig, rigtig mange som har en blanding af flere af dem.
    Som med så mange andre ting her i livet kan det være svært at komme folk i kasser.
Log in eller Registrér for at kommentere.