Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvad spiser du til morgenmad?

Redigeret 25 maj, 2010, 02:56 i Sund kost
Hej Jens

Jeg vil tro, at det er individuelt, hvad der er bedst at spise til morgenmad. Det handler om at lære at mærke på sin krop, hvad man har det bedst med :o)

Men jeg har netop fundet en god opskrift på nogle spelt-valnøddeboller, som jeg er begyndt at bage med regelmæssige mellemrum. Jeg putter dem i fryseren og tager en op hver aften. Så er den optøet og klar til at spise næste morgen. Bollerne smager selvfølgelig bedst, når de er helt friskbagte, men man kan jo ikke få alt her i livet!

Jeg har længe ledt efter den perfekte morgenmad. Sagen er, at jeg helst skal have en morgenmad, der mætter meget og helst indeholder noget (sundt) fedt og noget protein. Ellers bliver jeg utilpas (knurrende mave, koldsved, rysten), hvilket jo er et sikkert tegn på lavt blodsukker.

Hvis jeg får nogle rester fra aftensmaden til morgenmad, f.eks. lidt koldt kød eller fisk og nogle grønsager på et stykke rugbrød, eller måske en omelet, går det egentlig bedst.

Men jeg savner min kaffe og det gode hvedebrød noget så forfærdeligt! For mig er fornemmelsen af den første kop kaffe om morgenen ubeskrivelig dejlig, og til den fornemmelse passer hvedebrød bedst!

Løsningen har været at bage disse boller af enten fuldkorns-spelt eller økologisk fuldkornsmel fra Skærtoft mølle. Det skal være mel, der mætter. Når jeg så yderligere putter valnødder i, får jeg både proteiner og sundt fedt.

Jeg spiser bollerne uden smør eller pålæg. Når der er valnødder i, savner man ikke noget.

Hvis nogen er interesseret kan jeg godt skrive opskriften ned til jer. Så vidt jeg husker, har jeg opskriften fra Samvirke.

Men jeg tror, at det er bedst at mærke efter, hvad man har det bedst med. Man skal ikke lade sig diktere af, hvad andre foreskriver.

Mange hilsner

Kameliadamen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Til dagligt spiser jeg for det meste havregryn med mælk og en skefuld rosiner og lidt nødder i. Har jeg en banan i huset, kommer jeg den i. Frugt om morgenen kan jeg ikke klare, får syreopstød af dem. Jeg drikker te til og et glas vand. Tager et stykke frugt, når jeg lander på arbejde.
    Sommetider supplerer jeg med en stykke knækbrød med mager ost og en tsk hjemmelavet frugtchutney.

    Kolde morgener er det havregrød med rosiner, æble og et drys kanel.
    Af og til er det blødkogt æg og rugbrød og mælk i teen, eller bare ost på rugbrød.
    I perioder står den på weetabix og mælk og nogle jordbær lige fra haven i sæsonen, især hvis jeg cykler på arbejde. (kan godt tåle jordbær om morgenen).

    Søndag er der flere aviser, frisk bagerbrød, helst en grovbolle og ost og marmelade og sommetider pålægschokolade, rullepølse (grønne slagters), Caffe latte på minimælk. Eller rigtigt grimt - en stor croissant dyppet i "latten.
    Da jeg er på LSD (løber Long Slow Distance) enten lørdag eller søndag, starter jeg med grynene og venter med orgiet til jeg er hjemme igen.
  • Indstillinger
    Hej Jens

    Du spørger, hvordan det kan være, at vi har valgt den morgenmad, som vi nu engang spiser. Jeg synes, at jeg har forklaret det meget grundigt :o)

    Og nej, jeg har ikke lyst til at spise noget andet, for det er jo netop efter meget grundige eksperimenter, at jeg har valgt den morgenmad, jeg spiser nu.

    Som jeg skrev i mit første indlæg er det meget vigtigt, at man ikke lader sig diktere noget andet, end det man selv har lyst til og har det bedst med. Det handler om at mærke efter på sin krop.

    God weekend også til dig

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg spiser havregryn blandet med Johnny Reb protein shot, lidt knuste hørefrø (gode fedtsyrer) hver morgen året rundt. Det er en fantastisk start på dagen for mig. Jeg holder mig mæt længe da protein mætter længere. Nogle gange tager jeg et lille drys fiberkost oven på for at give ekstra fiber som også mætter yderligere. Ind i mellem laver jeg det som havregrød hvilket mætter MEGET længe.
  • Indstillinger
    min morgenmad--2stk meget grov knækbrød----Cheasy 8%-smøreost 1banan--eller 1 æble --1-2kopper kaffe med skumme mælk---
  • Indstillinger
    Hej

    Det er lidt underligt at læse denne gamle tråd igen, for Netdoktor har fjernet en del af indlæggene, nemlig dem der er skrevet af trådstarter, der kaldte sig Jens.

    Men jeg kan godt huske, at Jens med sit spørgsmål om, hvad vi andre fik til morgenmad, blot ønskede en anledning til at reklamere for et bestemt morgenmadsprodukt. Og den reklame var så vigtig, at han glemte at læse, hvad vi havde svaret ;o)

    På grund af reklamen er der vel ikke noget at sige til, at Netdoktor har fjernet Jens’ indlæg. Men tråden virker mærkeligt amputeret, når spørgsmålene er fjernet og kun svarene står tilbage.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Ja. Netdoktor kunne have fjernet produktnavnet fra Jens' indlæg.

    Kameliadamen: Vil du sende mig en mail med opskriften på de boller du bager? De lyder superlækre :-)
  • Indstillinger
    Hej Anna

    Hermed opskriften :o)

    http://pdf.samvirke.dk/2009/11/01/SAM20 ... 110034.pdf

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tak for det!
Log in eller Registrér for at kommentere.