Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

mit liv er ødelagt :( hjælp

Redigeret 20 oktober, 2011, 14:41 i Irriteret tyktarm
den 1. december 2009 blev jeg alvorligt syg med maveinfektion. Jeg spiste nogle kikærter som gav mig voldsom kvalme få timer efter. Dernæst diarre og mavesmerter som blev ved frem til d. 10 december 2009. Jeg fortsatte så symptom fri frem til d. 30 december 2009, men d. 31 december kom symptomerne tilbage med stærk kvalme, vekslende afføring mørk-hård-knoldet/tynd-lys ofte med ufordøjet mad.

Det er nu marts 2010 og jeg har stadig samme symptomer. Min egen læge troede det var salmonella hvorfor jeg i mellemtiden har fået foretaget flere blodprøver, afføringsprøver, urinprøver, kikkertundersøgelse med vævsprøver men ingen af prøverne viser noget unormalt så jeg fik konstateret irritabel tyktarm. Min anbefaling til jer som har det, er at få recept på duspatalin retard som hjælper på koliksmerterne, ingefærtabletter og evt. emperal tabletter mod kvalmen og vita biosa drik til mave-tarm floraen. Det har hjulpet mig så jeg i det mindste kan holde ud at leve endnu en dag.

Men nu har jeg desværre fået et ekstra symptom, nemlig en kriblende kolik-agtig smerte i hovedet. Når jeg ryster hovedet ligesom når folk headbanger til koncerter kan jeg virkelig mærke at der er noget galt deroppe. Smerterne kommer turvist og er lette/kriblende. Er der nogen, der har prøvet lignende?

Jeg har i den tid hvor jeg har været syg gået med mange dystre og mørke tanker fordi der bare ikke skete fremskridt så jeg tænker om det kunne være medhjælpende til sygdommen? mit semester på uni. er jeg nok nødt til at udsætte og jeg får efterhånden tit panikangst hvorefter mit hjerte dunker og dunker hvilket forskrækker mig rigtig meget. Hvad kan jeg gøre? Hvad har du gjort for at komme over din irriterende irriterede tyktarm?

mvh
den medtagede unge mand

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Kordinovic

    Hvordan var de kikærter tilberedt? Når der var tale om kikærter, lyder det mere sandsynligt, at der var tale om en forgiftning, snarere end en maveinfektion (altså ikke sygdom på grund af en skadelig bakterie, men på grund af et giftstof). Kikærter indeholder jo lektiner, og for at uskadeliggøre dem skal kikærterne stå i blød i 10-12 timer og koges mindst en halv time. Det kan du læse om i afsnittet ”Lektiner” her:

    http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedev ... C3%A5d.htm

    Jeg synes, at dine symptomer ligner de symptomer, der er beskrevet. Men der står jo ikke noget om, hvad man skal gøre, hvis man faktisk har fået disse symptomer, og det ved jeg ikke noget om. Og jeg aner heller ikke noget om, hvorvidt en sådan forgiftning kan vare så lang tid, som du beskriver.

    Men det lyder meget ubehageligt. Jeg håber, at du finder nogen, der kan hjælpe dig.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej og tak for svaret
    Jamen det var faktisk moste kikærter på dåse, nu jeg tænker over det, var det det dummeste jeg nogensinde har gjort!!! Tak for linket.
  • Indstillinger
    Ååååh nej! Det lyder præcis som mit sygdomsforløb. Først var det 2 uger med mavesmerter, kvalme og opkast - så en uge hvor der ikke var symptomer - og så er jeg på10. dagen for anden periode med helt samme symptomer, dog med noget stærkere mavesmerter.
    Jeg har en tid hos lægen på torsdag (som jeg fik sidste torsdag, de mener åbenbart det er dejligt at gå med så voldsomme mavesmerter, at man hver dag må tage hjem fra sin uddannelse pga det), og håber virkelig de finder ud af noget, og håber virkelig ikke at mit forløb fortsætter ligesom dit.
    Kvalmen og opkastningerne kan jeg leve med, men ikke med de voldsomme mavesmerter, som gør at jeg hver eftermiddag og aften ikke kan lave andet end at ligge hjemme, fordi det gør så ondt:(
    Så jeg tager endelig også i mod gode råd, og hvis lægen ikke kan hjælpe mig, vil jeg helt sikkert prøve de forslag der er skrevet herinde...

    God bedring...
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg ved, at det er meget meget lang tid siden du skrev dit indlæg. men hvis du ser dette vil jeg gerne spørge hvrdan du har det idag, og hvor lang tid det tog dig at blive rask? Jeg har nemlig selv i juli 2011 pådraget mig en infektion på min ferie, som lægerne ikke kan finde ud af hvad er og jeg har kvalme døgnet rundt, opkastninger hver dag og diarre og har haft det i nu 3 måneder. Så jeg er meget interesseret i at høre, hvordan dit forløb endte?

    Mange hilsener
  • Indstillinger
    Til alle Jer med irritabel (tyk-)tarm.

    At have en funktionel sygdom betyder grunden blot, at lægen ved de undersøgelser, der er foretaget, ikke har fundet noget usædvanligt.

    Men der kan jo være undersøgelser, der ikke er gennemført. Lægerne har i mange år påstået, at jeg har irritabel tarm, det har jeg muligvis; men mit største problem er, at jeg ikke kan optage frugtsukker. Det kaldes fruktose malabsorption (FM). det kan komme efter en infektion.

    Det er en meget almindelig lidelse, som alt for sjældent diagnosticeres. Jeg har skrevet om det i denne tråd:
    viewtopic.php?t=26719&p=132145#p132145

    Prøv at læse de indlæg på side 3 i tråden, jeg har skrevet, det kunne jo være I også kunne blive hjulpet.

    Hilsen Bente67
  • Indstillinger
    Hej Bente

    Det var smart, hvordan laver man et link til en anden tråd? Det ville jo være godt hvis eller når der kommer en tråd om forskellige fødevareintolerancer.

    Hvis du har lyst er jeg med på den. KH Helle8
  • Indstillinger
    Det lyder som nogle forfærdelige oplysninger I har haft.

    Jeg har læst en del om blodtypediæter, der bl.a. fortæller om at folk med blodtype A, B og AB bør undgå kikærter, da de kan påvirke insulinproduktionen.

    Du kan evt. låne bogen "Spis efter din blodtype, Blodtypediæten" af D'Adamo & Whitney, hvis du selv vil læse mere om det.
    Bogen angiver også hvilke fødevarer de enkelte blodtyper har særligt gavn af.

    Håber det hjælper!
  • Indstillinger
    Hej Krsch

    I forbindelse med din tråd, kom jeg til at tænke på noget med fremmede bakterier. Jeg kender et tilfælde, hvor en læge måtte sende en prøve til det land, som vedkommende havde besøgt, før man kunne få en løsning på problemet.
    God bedring Helle8
  • Indstillinger
    Hej Helle8
    Det er nemt nok at lave et link til en tråd. Når du er der, hvor du vil linke til, kopierer du adressen, og sætter den adresse ind i dit svar.
    Jeg valgte den løsning for at spareplads på sitets server.
    Jeg kan godt følge dig i dine planer om en tråd med erfaringer med forskellige sygdomme.
    Med hensyn til fruktose malabsorption synes jeg, der især mangler en sygdomsbeskrivelse.
    Der er jo, som jeg skrev, kommet en på lægehåndbogen, men jeg synes den er lidt tøvende.
    Det skyldes vel, at sygdommen er så lidt kendt.
    Vi skal nok skrive til redaktionen her på netdoktor.
    Hilsen
    Bente67
Log in eller Registrér for at kommentere.