Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Får jeg nok d-vitamin?

Redigeret 27 februar, 2010, 09:35 i Vitaminer og mineraler
hej

Jeg har bemærket at jeg har dårlig immunforsvar. Er ofte forkølet, ondt i halsen og engang imellem hovedepine. Så er næsten lige begyndt at spise en c-vitamin hverdag. Og vil ændre min kost. Jeg forventer at spise 1- 2 appelsiner hverdag. Og jeg har tænkt meget atl spise bannan og advocado, gulerødder hver dag.

Jeg har også tænkt mig at spise den anbefalede dosis at fiskeolie hverdag, som er på 500 mg self. sammen med normalt fed fisk.

Jeg fik for 2-3 måneder siden at vide at jeg har d-vitamin mangel, så siden har jeg spist 25 mikrogram d-vitamin hverdag. Herefter via nogle tester fandt man ud af at jeg er allergisk over mælk, men lægen har ikke sagt eller anbefalet mig noget mere d-vitamin eller kalktilskud. Det undre mig meget, fordi jeg tænker hvor fanden skal jeg få min kalk fra? Og får jeg overhovedet nok d-vitamin?

Jeg er sindsyg forvirret om jeg får nok eller for meget. Jeg har svært ved at tro på at 25 mikrogram d-vitamin er nok, så er LIGE begyndt på at spise en tablet kalktilskud som indeholder 19 mikrogram d-vitamin. jeg er bange for at overskride, så spiser ikke mere end det. Får jeg nok d-vitamin når jeg ikke drikker mælk ect?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Nada

    Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig.

    Angående D-vitamin, så vil jeg mene, at det bedste ville være, hvis du går til din læge igen og beder ham undersøge, om dit D-vitamin-tal er blevet normalt. Jeg vil mene, at det er rimeligt at bede om det, og jeg undrer mig egentlig over, at din læge ikke selv har foreslået, at du skulle komme igen efter en vis periode, så I kunne se, om problemet har rettet sig.

    Sagen er jo, at det er meget forskelligt, hvor gode folk er til at optage D-vitamin. D-vitamin er desuden et fedtopløseligt vitamin, og derfor skal man helst spise lidt fedt sammen med D-vitamin-pillen, for at organismen kan optage vitaminerne.

    Og så vil jeg lige fortælle dig, at eksperternes opfattelse af D-vitamin har ændret sig. Før i tiden fik vi at vide, at man faktisk også skulle passe på ikke at få for meget D-vitamin. Nu mener eksperterne, at vi har behov for meget mere D-vitamin, end man troede før i tiden.

    Du kan således uden problemer tage f.eks. 50 mikrogram D-vitamin, og dit D-vitamintal må meget gerne komme over 100. Mange mennesker tager 100 mikrogram D-vitamin om dagen.

    Men hvis jeg var dig, ville jeg altså bede lægen tage en blodprøve til undersøgelse af D-vitamin-niveauet. Så er du fri for at gå og bekymre dig om det. Og hvis jeg var dig, ville jeg fortsætte med at tage D-vitaminer, f.eks. 50 mikrogram om vinteren, for at holde niveauet ved lige, og måske ikke så meget om sommeren, hvis du er meget ude i lyset.

    Så er der kalk. Det er ikke noget problem, at du ikke tåler mælk. De fleste mennesker i verden tåler faktisk ikke mælk efter 5-årsalderen eller deromkring. Det er bare os nordvesteuropæere og så desuden en del amerikanere, der drikker mælk som voksne. Man kan sagtens få kalk fra andre kilder, især grønsager. Men det kræver, at du spiser mange forskellige grønsager, og ikke bare de få slags, som du nævner. Det er bedst at variere mellem alle mulige forskellige slags grønsager. Husk også, at der er kalk i almindeligt postevand fra hanen – dog ikke, hvis vandet er kogt til f.eks. te eller kaffe. Så har vandets kalk sat sig i bunden af din el-kedel, hvor det desværre ikke gør gavn!

    Jeg har fundet nogle oplysninger om, hvor meget calcium og D-vitamin, der er i forskellige fødevarer:

    http://recepter.dk/KropOgHelbred/Kost/V ... idler.aspx

    Det kan godt være en god ide at tage en kalkpille for at være helt sikker på, at du får nok. Men hvis du gør det, er det vigtigt, at du også tager magnesium. Forklaringen får du her:

    http://www.vitalraadet.dk/304+M5050334c860.0.html

    Angående dit immunforsvar og din hovedpine, så er det jo ikke så nemt at sige, hvad der har forårsaget dine problemer. Det er sikkert en god ide at tage en C-vitamin pille, men det bedste er, at du nu begynder at omlægge din kost og spise mere varieret og sundt. Derudover ville jeg tage en god multivitamin- og mineralpille.

    Jeg håber, at jeg har bidraget til at mindske forvirringen.

    God weekend

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    okay tak for dine gode råd. Jeg begynder at tage de 50 mikrogram d-vitamin. Og ja jeg fortsætter self. med at tage en c-vitamin hverdag. Men jeg er faktisk også lige begyndt at spise fiskeolie tilskud, hvor jeg spiser en tablet hverdag eller 2 tabletter dvs. 500 mg eller 1000 mg hverdag.

    Og jeg er begyndt at spise lidt mere forskellig frugt, såsom appelsin og bannaner, og advocado, da jhar hørt at advocado sku være godt. jeg har bestilt tid hos lægen i næste uge.
Log in eller Registrér for at kommentere.