Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

"Nybegynder" søger hjælp og erfaringer

Redigeret 24 februar, 2010, 12:58 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej allesammen

Jeg er en kvinde på 28 år der fik konstateret for lavt stofskifte da jeg var 20 år. Da jeg var ret ung da jeg fik det, gad jeg ikke sætte mig ordentligt ind i hvad det betyder at have for lavt stofskifte. Det er derfor jeg skriver her. Jeg søger svar og erfaringer, så jeg bedre kan få en forståelse af hvad det betyder for mig.

Man troede at jeg havde for højt stofskifte til at begynde med da min vægt faldt meget og jeg rystede på hænderne. Det viste sig at være omvendt og lægerne sagde noget med at min skjoldbruskkirtel var brændt ud efter overproduktion af stofskiftehormoner. Jeg begyndte at få eltroxin og blev reguleret ind efter noget tid.

Nu for 2 måneder siden stoppede jeg med at ryge, hvilket har resulteret i at min tsh var faldet til 6,9 for en måned siden. Min læge satte mig op i medicin og nu en måned senere er min tsh steget til 8,6. Min læge sagde at min tsh "normalt" har ligget på ca. 2,5 imens jeg har været reguleret.
Det jeg gerne vil spørge jer om er:
Har nogen herinde erfaringer med for lavt stofskifte og rygestop?
Samtidig vil jeg høre om der er nogen der kan forklare mig forskellen på tsh og t4 som jeg har fået at vide ligger på 14,4 i normalområdet. Er det normalt at tsh er høj men t4 er normal?
Så også der er nogen der har skrevet om noget omkring antistoffer. Hvorfor er det vigtigt? Tror ikke jeg har fået det tjekket.

På forhånd tak og så må I undskylde de "dumme" spørgsmål :)

Mvh. Katten81

Kommentarer

• Der findes ikke dumme spørgsmål
    TSH skal ligge inden for 0.3 - 4.5
    T4 60 -140
    T3 1,1 - 2.5, men hæng dig ikke i tal brug dem blot som en vejledning jeg har det bedst når mit TSH ligger under 0.3. Hvis man har antistoffer i blodet så har man en autimmun variant som hedder Hashimotos og det er vist den som de fleste har og så siges der at man har det bedst med TSH 1 og under 1 ellers så findes der vist læsestof nok på nettet. Jeg kan anbefale Sonjas Stofskifteforum og vores Landsforening for stofskiftesyge www.thyreoidea.dk. vh Petra
Log in eller Registrér for at kommentere.