Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Lavt stofskifte Høj Thyroidea peroxidase (TPO)

Redigeret 23 februar, 2010, 14:56 i Forstyrrelser i stofskiftet
Er ret ny indenfor lavt stofskifte, når jeg læser om symptomerne passer de bedst til for højt sofskifte,, voldsomme hedeture (nærmest koldsved), hjertebanken, smerter i bryste, ondt i led, dårlig hukommelse, dårlig nattesøvn, følelsen af en klump i halsen er bare nogle af symptomerne jeg oplever.
Fik konstanteret det i august 2009 hvor mit TSH lå på 33, fik 50 mg Eltroxin daglig og den 16. nov. 2009 var mine tal

TSH 0,57
T4 17
T3 4,2
TPO 6147

16. feb. 2010

TSH 12,9
T4 13

Er der nogen der oplever disse rutscheture med deres stofskifte, jeg har selv en tro på at når jeg har menses påvirker det mit stofskifte.

Med hensyn til mit TPO er jeg i vildrede, mener jo at min læge "skulle havde undersøgt" om det stadigvæk var højt, men dette er ikke blevet gjort.

Har dog fået ny tid i næste uge til nye blodprøver, men det var for at se om min menses virkelig påvirker stofskiftet.

Håber nogen forstår alle disse tal for jeg gør ikke og jeg er stadigvæk i vildrede selv efter jeg har talt med lægen, jeg er ret fustreret over det.

Jeanne

Kommentarer

• Hej jeanne
    Jeg lider selv af hashimotos..( som du, går jeg ud fra) Det siger dine tpo tal ihvertfald.. som for i øvrigt er meget høje( skal ligge ved ca. 35)
    Mine tpo tal er 2300, og det er dem der har gjort mig rigtig syg, min endokrinolog mener at hvis jeg ikke havde tpo antistoffer, så ville jeg nok ikke være dårlig, eller mærke noget til stofskiftet.. Min tsh ligger på 1,2 og som jeg tror og mener så hænger det ikke sammen med at det burde give lavt stofskifte.. Mit startede med skyhøjt stofskifte, og det har herefter ligget i normalområdet.. Så nu er det tpo tallene der stiger..
    Jeg bliver nu chekket for bindevævs sygdomme og skal til scintigrafi på torsdag.. Jeg er meget syg og har svært ved at fungere, og har rigtig mange smerter i muskler og led og nyrer..
    Du kan læse min historie på den der hedder Betændelse i skjoldbruskkirtlen..

Og meget mærkeligt at du ikke fik chekket tpo sidst.
    Hilsen Tanya
  • Forresten, har det hjulpet dig at få eltroxin? For det skulle værew det eneste der kan få tpo tallene ned, udover binyrebark hormon..
    Jeg tager en pille hver anden dag, da det andet gav mig symptomer på for højt stofskifte som du beskriver, og som dine tal viser.. Det hjalp uffatteligt meget at tage kun hver anden dag..
    Tanya
  • Hej Tanya

Har følt at jeg havde det godt i starten af februar, men det varede kun i ca. 2 uger, nu er jeg ved at være hvor jeg var før med alle mine symptomer, og lægen bad mig om at øge eltroxinen fra 50 mg til 100 mg. pr. dag, hvilket nok vil give mig hjertebanken, som er yderst ubehagelig.
    Jeg havde ellers håbet på at jeg kunne nedsætte dosis, jeg jeg var noget fortvivlet over at jeg skulle sætte det op.
    Men jeg tror desværre ikke at min rare læge har særlig meget forstand på sygdommen.
    Jeanne
  • Hej jeanne
    Når jeg kigger igen, så ligger din tsh jo også over 12 anden gang ikk? så er dit stofskifte jo også lavt, hvorimod mit er i den høje ende, altså lav tsh..
    Så du startede vel egentlig også med for højt stofskifte( 0,57) ikk?
    Åh husker så dårligt, selvom jeg lige har læst det..
    Ham jeg har virker rigtig dygtig.. Vidste du godt det var hashimotos?
    Hvis jeg må spørge, hvad del af landet er du i?
    Tanya
  • Jeg bor på Lolland (flyttet her ned sidste år) og min lægen har slet ikke nævnt det høje TPO, jeg opdager det kun ved at jeg får en udskrift af mine tal, kender overhoved ikke til den sygdom du skriver om, men jeg ved at når jeg skal der ned i næste uge vil jeg have dem til at undersøge hvad mit TPO er på, håber det er faldet.
    Jo mit tal er steget igen, men jeg har stadigvæk symptomer på for højt stoftskifte.

I nov. 2007 fik jeg min læge til at måle mit stofskifte fordi jeg havde haft hjertebanken i lang tid og der var TSH på 3.27.
  • Et normal tsh ligger mellem 0,4-5,0 ca. Det er referance værdier..
    Hashimotos er den der defineres af tpo.. Hvis antistofferne hed noget andet, var det en anden stofskifte sygdom..
    Det er ikke sikkert at dine symptomer er på for højt stofskifte, dine tal viser jo at du har for lavt, så husk på at man bliver syg af antistofferne..
    Mine er høje men dine er ekstrem høje..
    Hold på at komme til en endokrinolog og skriv evt. symptomer op efterhånden som de er der, for man glemmer hurtigt, når man sidder overfor en travl læge..
    Jeg er også på lolland og går hos Jan kvetny på nykøbing, han kan være lidt flyvsk, men han tager mig seriøst og er dygtig..
    Jeg er kommet videre i systemet og været indlagt et par gange.
    Det vigtigeste er at han gør noget.. Men det kan være frustrerende at vente 1 måned på nye blodprøver. Håber du finder lidt på nettet om det, men som Jan sagde til mig ,så skal man passe på med at læse, da det hele kan være forskelligt fra person til person..
    Håber du kommer godt igennem frustrationen:o) for man må undersøge meget selv, men det giver jo også en tilfredsstillelse..
    Held og lykke
Log in eller Registrér for at kommentere.