tsh lav = højt stofskifte??
Er lidt forvirret!!
Ser flere skrive at deres stofskifte er lavt, med tsh lav... Men så er det vel for højt stofskifte,ikk?
Min tsh ligger i den lave ende 1,2 Så ligger mit stofskifte i normal området, men i den høje ende..( som jeg har forstået det ).
Er der flere med hashimotos, der har lidt lav tsh? eller er det mærkeligt?
Og så den sidste undren: Hvad er formålet med at blive behandlet med både thycapsol og Eltroxin? modvirker de ikke hinanden?
Hilsen Tanya
Ser flere skrive at deres stofskifte er lavt, med tsh lav... Men så er det vel for højt stofskifte,ikk?
Min tsh ligger i den lave ende 1,2 Så ligger mit stofskifte i normal området, men i den høje ende..( som jeg har forstået det ).
Er der flere med hashimotos, der har lidt lav tsh? eller er det mærkeligt?
Og så den sidste undren: Hvad er formålet med at blive behandlet med både thycapsol og Eltroxin? modvirker de ikke hinanden?
Hilsen Tanya
Kommentarer
For at starte med dit sidste spørgsmål først.
Thycapspl bliver "kun" brugt til patienter med højt stofskifte.
Ved ubehandlet lavt stofskifte er din TSH høj.
5, 10, 50 ja nogle helt op til 100 alt afhængig af, hvor lang tid man har haft sygdommen, inden den bliver "opdaget".
Man behandler med Eltroxin/Eutirox og tilstræber en TSH inden for normalområdet 0,5 -4,5.
Undersøgelser har vist, at mange har det bedst hvis TSH ligger omkring 1,0.
Men det er individuelr fra person til person, nogle har bedst ved f.eks 2,5.
Får man for meget medicin, "ryger" din TSH ned på under de anbefalede 0,5 og dit stofskifte bliver for højt.
Det kan ikke anbefalelses, da man har større sandsynlighed for bl.a at udvikle knogleskørhed.
Din TSH på 1,2 ligger bare perfekt, hvis du har det godt.
Hilsen Inge
Du skriver at et ubehandlet lavt stofskifte med tsh på 1,2 er højt, så tænker jeg at det er jo netop ikke lavt hvis tsh er på 1,2..
Min tsh ligger på 1,2 uden behandling, er først startet på eltroxin i februar, og venter på blodprøver fra i fredags. Eltroxin får jeg for mine høje antistoftal.
Jeg ved godt at thycapsol er for for højt stofskifte, har selv fået det kort i maj sidste år.. Kan derfor heller ikke forstå, dem der skriver at de får begge typer medicin for for lavt stofskifte..?
Så når man siger at hashimotos giver for lavt stofskifte, så er mit vel lidt omvendt?? ikk?
Jeg prøver bare at samle trådene i hovedet, så jeg føler at jeg forstår..
Ved godt at det er et område der kan være meget modstridende, men derfor må man jo også spørge:o)
Tanya
Jeg har prøvet at svare dig ud fra min viden om lavt stofskifte.
Jeg ville meget gerne hjælpe dig med dine spørgsmål ,men jeg må erkende, at min viden ikke slår til.
Jeg har selv Hashimoto, men min TSH var 87 og min TPO var også høj, da min sygdom blev konstateret, så mit
"sygdomsbillede" er et helt andet end dit.
Jeg vidste heller ikke, at man behandler høj TPO med Eltroxin selvom TSH er normal!
Så der må "klogere" folk på banen.
Hilsen Inge
Har du det godt idag?
Har du fået fjernet skjoldbruskkirtlen, eller er du godt medicineret?
Jeg skal til scintigrafi på torsdag.
Jeg er rigtig glad for at du svarer alligevel, for lærer da noget hver gang.
Tanya
For at stille det op i sort og hvidt:
Højt stofskifte= lav tsh
Lavt stofskifte= høj tsh
Er det rigtigt opfattet?:o)
Så blev jeg det klogere.
Det er så absolut et forum for alle slags stofskifte problemer, derfor støder man jo på nogle ting der modstrider det man "tror" man ved:o)
og så er der ikke andet at gøre, end at spørge.
Det er på ingen måde for at negligere, nedgøre eller bagatellisere nogen når jeg spørger( av flotte ord) men ønsker at blive klogere og føle mig kompetent til at give gode råd videre..
Ville jeg altså lige præcisere hvis nogen følte sig stødt..
Venligst Tanya