Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Knude i brystet??

Redigeret 22 maj, 2015, 13:20 i Brystkræft
Hej.
Jeg har netop været i bad, hvor jeg pludselig syntes at kunne mærke en forandring i mit højre bryst. Det har altid (som det stadig gør i venstre) føltes helt glat, blødt og "almindeligt" når man trykkede og følte på det. Men i højre bryst, og i højre side af brystet, føles det nu som om, der sidder en knude! Den er ikke særlig stor (ca som en peanut) og man kan ikke se den. Det føles nærmest som et "bump" ud fra det almindelige brystvæv.

Jeg er kun 18 år, men kan ikke lade være med at blive lidt bange og forskrækket alligevel. Er der nogen, der har nogen idé om, hvad det kan være?

Bør jeg tage til lægen og blive undersøgt?

Kan ikke lade være med at frygte det værste. Men chancen for brystkræft som 18 år kan da ikke være stor!? Håber nogen har noget viden eller erfaring de vil dele :/

- Aremik
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du skal gå til læge og få den undersøgt. Unge mennesker kan desværre også få kræft.
    Når det så er sagt kan jeg fortælle, at jeg for flere år siden opdagede en lille knude i mit bryst. Den var ikke større end din. Som du fortæller ligner det den jeg havde, bare i venstre bryst, også på siden, som du forklarer.
    Men for en sikkerhedsskyld mente lægen den skulle fjernes og undersøges. Det skete under en lokal bedøvelse og var ikke noget at snakke om. Den viste sig at være helt ufarlig.
  • Indstillinger
    Hej
    Gå til din læge med det samme, selvom man kan være i tvivl.
    Jeg gik til min læge efter et stykke tid, jeg gik og tænkte sådan på, om der nu var noget eller ej. Da jeg ikke kunne slå tankerne ud af hovedet, tog jeg mig sammen og gik til læge. Min læge var ret forstående og sagde, at man skal sendes videre med det samme, selvom man ikke er sikker på, der er noget.
    I mit tilfælde viste det sig at være en godartet bindevævsknude. Den er stor, men kan godt gå væk med tiden.
    Hvis du stadig kan mærke den, så gå til lægen. Det er bedre end at gå rundt og tænke på det.
  • Indstillinger
    Hej begge to.
    Tusind tak for jeres svar. Jeg vil bestille tid ved lægen som det første i morgen. Ved I hvordan, man bliver undersøgt? Er det ens praktiserende læge, der selv står for det, eller får man en henvisning videre? Og hvordan foregår selve undersøgelsen?

    Håber virkelig ikke det er noget.

    Tak igen for svar.

    - Aremik :)
  • Indstillinger
    Lægen følte på min knude og sagde, den burde fjernes og undersøges. Han ville sende besked til sygehuset og så ville jeg få at vide derfra, hvornår jeg skulle komme. Der gik ikke så lang tid efter og jeg mødte på sygehuset.
    Der blev stukket nogle få gange i brystet for at bedøve.
    Jeg hader at blive stukket, men jeg kan ikke sige, det gjorde ondt. Derefter blev knuden fjernet og jeg mærkede ikke andet end der blev rørt ved mig.

    Efterfølgende gik jeg hjem i seng, men det var vist mest fordi jeg var udmattet af bare nervøsitet, som havde været ganske unødvendig.
    Det gjorde heller ikke ondt bagefter. Sådan var det for mig.

    Og så kan jeg ikke lade være med at sige, at nogle læger ikke er forsigtige nok. Jeg talte med en dame på sygehuset, hvis læge ikke i tide havde sørget for hun blev sendt videre til sygehuset. Og det var kræft hun havde. Hun var meget ulykkelig.
    Jeg ville ikke nøjes med min læges vurdering, men sendes videre.

    Jeg vil så nødig gøre dig nervøs. Men man opnår ikke noget ved at fortie kendsgerninger. Efter alt sandsynlighed er din knude sikkert heller ikke noget, men hvis, så er du mere på den sikre side. I de fleste tilfælde er det ikke noget.


    En lille oplysning.

    citat

    Hvornår anvender man ultralydsscanning af brystet?
    I de fleste tilfælde bruger man ultralydsscanning som supplement til en såkaldt klinisk mammografi - dvs. mammografi af kvinder med symptomer fra brystet. Hos helt unge kvinder er ultralydsundersøgelsen dog den første undersøgelse.

    citat slut
  • Indstillinger
    Hej igen.
    Tak for det hurtige svar. Det er rigtig rart at vide, hvordan det nogenlunde foregår. Man kan jo ikke lade være med at være noget bekymret. Også tak for din ærlighed - jeg prøver at lade være med at male fanden på væggen, men har fået en tid ved lægen nu og ser meget frem til at få en afklaring, så jeg forhåbentligt (!) kan få ro i sindet.

    - Aremik:)
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg husker, jeg var lidt nervøs for, om min læge, som er en mand, skulle mærke på mit bryst. Men han sagde, at det var ikke noget, han ville, og det var bedst bare at sende mig hurtigt videre og få foretaget en mammografi. Der var en kvindelig, som tog mammografi, men så bagefter kom en mandlig læge, som mærkede i brystet. Han virkede professionel og kunne bedømme hurtigt ud fra billederne osv., om der skulle gøres mere ved det. Han fortalte mig også med det samme, at jeg ikke skulle være bekymret, da det var en bindevævsknude.

    Godt at høre, du bestiller tid hos lægen.
  • Indstillinger
    Jeg tror ikke man bruger mammografi på en så ung kvinde. Det er svært at se noget på billeder, hvis man er ung.
    Brystvævet er mere tæt hos unge kvinder end ældre kvinder.
  • Indstillinger
    Hejsa , (:
    Jeg er selv kun 19 men oplevede PRÆCIS det samme her i dag da jeg var i bad, og jeg gik fuldstændig i panik, var virkelig grædefærdig af en eller anden grund. Så selvfølgelig gik jeg på nettet med det samme for at finde ud af hvad det dog var, for min første tanke var jo at enhver knude var en ondartet en. Er dog rigtig glad for at høre alle de svar du har fået her inde, det beroligede mig en del. Men hvordan er det gået med dig? Har du fundet ud af hvad det er?
    Jeg ringer selv til min læge som det første i morgen og bestiller tid.

    - Natasja
  • Indstillinger
    Jeg havde det præcis på samme måde, var helt ødelagt indeni. Min læge havde ferie (!) så har først en tid på torsdag. Jeg frygter det noget, men ser også meget frem til, at få et svar.

    Har søgt en del information om det i løbet af den sidste uge, og man ser vist hyppigt en ændring i brystvævet hos unge kvinder.. Lad os håbe, at det hele er som det skal være hos os begge!

    Skriv endelig, når du har fået svar. Vil jeg også gøre :)

    Held og lykke!!
  • Indstillinger
    Hej igen.
    jeg blev undersøgt ved lægen i dag. Hun beskrev knuden som en glat og man kunne ligesom flytte med den. Hun undersøgte mig, og fik at vide, at det var en cyste. Noget som de fleste kvinder, eftersigende, skulle få i løbet af deres liv.

    Hun forklarede, at en cyste er en slags væskeansamling, som skyldes fx. tilstoppede kirtelgange eller lign. De er ufarlige, men vokser dog ofte (?) indtil de enten brister, eller går i sig selv, ved at der igen åbnes for gangene.
    Intet af dette skulle være skadeligt på nogen måde.

    Jeg skal til tjek om en måned igen, bare for en god ordens skyld :) Men indtil videre er jeg i hvert fald meget roligere og utrolig lettet.

    Håber det er gået/går godt for dig også?

    - Aremik :)
Log in eller Registrér for at kommentere.