Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

vil ikke kramme eller nusse:(

Redigeret 22 februar, 2010, 05:26 i Små børn
Mit barn på snart 3 år vil aldrig krammes eller nusses. Hvis jeg gør det siger han "nej" Lad vær mor! og smider min hånd væk. Han vil heller ikke sidde og hygge hvis jeg fx vil sætte mig i stolen med ham.
Når vi siger gonat siger jeg" giv mor en gonatknuser" så siger han nej, og gemmer sig, eller griner, eller løber væk. Som om han er flov over det, eller bliver irreteret. Han vil kun kysse, nusse eller kramme eller sidde med mig i stolen hvis han selv bestmmer det, hvilket er sjældent.
Når jeg siger farvel til ham i vuggestuen, vil jeg gerne give ham et kram, men det vil han heller ikke.
Er der andre der har oplevet det samme?
Tænker om jeg mon ikkKH Den fortvivlede more har givet ham nok kropskontakt da han var helt lille.
Tænker så mange ting.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Fortvivlede Mor

    Hvis din søn i øvrigt virker glad, aktiv og som om han trives, så mener jeg ikke, at du har grund til bekymring. Børns behov er forskellige og børns grænser går forskellige steder. Ligesom voksne menneskers. Det er nok mere dit behov for at nusse og kramme end det er hans og det må du selvfølgeligt respektere.
    Derudover er han i selvstændighedsfasen (tidligere kaldet trods alderen), hvor han er ved at finde ud af, at han er en selvstændig person, adskilt fra dig. Så selvfølgeligt skal han også prøve grænser af og se, hvad der sker, når han gør noget eller siger noget, han kan mærke, at du ikke bryder dig om. Kan du tage det eller bliver du ked af det eller vred? Du kan være sikker på, at han 'læser' dig som en åben bog. Så det er vigtigt, at han føler, at du respekterer, at han ikke vil kramme og nusse, så han kan tillade sig at sige nej og ikke begynder at gøre det for din skyld.
    Hvis du giver ham lov til denne adskillelse og tager imod ham med glæde, når han så har behov for at komme tættere på dig igen, så vil også blive ved med at komme til dig, når han har behov for det.
    Hvis han derimod føler sig forpligtet til en kropskontakt, han ikke har lyst til, kan det ende med, at han trækker sig tilbage fra dig og føler ubehag ved kropskontakt.

    Jeg tror ikke, at det har noget at gøre med, at du ikke har givet ham kropskontakt nok, da han var lille. Tværtimod, var jeg ved at sige, for havde han manglet, da han var helt lille, er det sandsynligt, at han så ville være blevet mere kontaktsøgende og 'klæbende'. For mig lyder det som om, at han er en selvstændig lille fyr med sin egen vilje og i kontakt med sig selv. Det oplever jeg absolut både sundt og positivt.
    Hvis han helt undgik kropskontakt med dig, så ville jeg til gengæld være bekymret, men det gør han jo ikke. Du skriver, at han selv kommer til dig, når han føler for det - og det er præcist sådan, jeg mener, at det skal være. Han mærker og reagerer på sine egne grænser og sine egne behov.

    Hilsen Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.