Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Aids/HIV

Hej

Jeg har for ca 4-5 måneder siden været så uheldig at jeg efter en tur i byen har stukket mig på en sprøjte der lå "frit tilgængelig" på et sæde i et S-tog.

Jeg er derfor sådan ret nervøs for at jeg kan være smittet med aids/HIV eller lign.

Ved ikke helt om jeg har nogen symptomer som skulle kunne bevise/afvise da jeg egenligt ikke ved så meget om det.

Jeg er lidt forkølet, men det er jo nok vejret :)

Min vægt er som den altid har været - Altså jeg har ikke tabt mig.

Jeg lider samtidigt af sukkersyge hvilket sagtens kan være derfor at jeg føler mig træt og lidt svag i ny og næ..

Men har jeg noget at frygte? Og hvordan ville jeg have det hvis det er ca 4 måneder siden det skete?

Pft

Kommentarer

  • Indstillinger
    For din egen sjælefreds skyld bør du gå til din læge og fortælle, hvad du har fortalt her.

    Risikoen for, at du skulle være smittet med HIV eller andet er naturligvis til stede, selv om jeg vil mene, den er meget lille.

    Det "kræver" først og fremmest at den benyttede kanyle var benyttet af en person med f.eks. HIV eller andet smittefarligt; det "kræver" også at der har siddet levedygtigt smittekim på, og så "kræver" det, at sprøjten har ramt en blodbane eller noget, der fører til en blodbane hos dig.

    Alt dette kan godt være sket, selv om risikoen som nævnt nok ikke er så stor, men du bør dog lige sikre dig og tale med din læge.

    Held og lykke.
  • Indstillinger
    Tusind tak for svaret..

    Men burde jeg ikke have oplevet nogle symptomer? Og i såfald hvilke?
  • Indstillinger
    Nu er det her et debatforum for almindelige lægfolk, hvorfor du ikke kan forvente en lægefaglig vurdering, men mit bud er, at afhængigt af hvad du eventuelt skulle være smittet med, er der også forskellige former for symptomer, så at du ikke mærker nogen symptomer overhovedet behøver ikke nødvendigvis at betyde, at du ikke er smittet med noget - men kan da naturligvis også betyde, at du netop er sund og rask, men smut nu til læge og få sagen ordentligt belyst.
  • Indstillinger
    Som i det andet svar, så er det slet ikke sikkert du er smittet, men HIV viser sig ikke fra den ene dag til den anden, og når det kommer er det som influenzalignende symptomer, da det nedbryder ens modstanskraft, og derfor kan medføre diverse sygdomme. Det kan også vise sig som rødligt udslæt, men der kan gå lang tid før det kommer.
    Kun ca. 250 smittes med HIV om året, men det er da helt sikkert en god idé at få tjekket.
  • Indstillinger
    Jeg ved, fra min søn, stikker man sig på en brugt kanyle er det absolut det bedste at blive undersøgt.
Log in eller Registrér for at kommentere.