Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hallo???

Redigeret 21 februar, 2010, 04:11 i Anoreksi
Ja, jeg ved ikke hvor meget det her har med anoreksi at gøre, men jeg vidste ikke hvor jeg ellers skulle stille mit spørgsmål...

Jeg vil bare gerne vide, hvor mange kcal jeg højest må spise om dagen - uden at tage på eller tabe mig. Jeg er ikke interesseret i nogen af delene, vil bare gerne HOLDE min vægt.

Jeg er meget aktiv, går mellem 15000 og 18000 skridt hver dag, deriblandt løber jeg også.

Jeg ved ikke om det er til nogen hjælp, men jeg vejer 48 kg og er 171 cm høj.
Nogen der kan hjælpe mig???????

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Jeg ved ikke hvor gammel du er...? En normalvægtig kvinde skal have omkring 2000 kcal pr. dag for at holde vægten. Når man så laver motion skal man lægge det antal kcal til som man forbrænder.
    Men har du svært ved at holde vægten, siden du vil tælle kalorier? umiddelbart synes jeg du lyder til at være meget tynd, men det kommer også an på hvor gammel du er.
  • Indstillinger
    Jeg er 15 år gammel, og ja, jeg er ret tynd. Men ikke så tynd, at det er farligt for mig. Jeg ville bare gerne vide, hvor meget jeg må spise... har også hørt det der med 2000 kcal, men er det ikke hvis man er normalt aktiv og går (i min aldersgruppe) 12000 skridt om dagen. Jeg går betydeligt mere (har skridttæller på) må jeg så ikke også spise mere???
  • Indstillinger
    Hej !
    Det er mange skridt du gå pr. dag, men det er selvfølgelig godt med motion. Du skriver, at du "bare" gerne vil holde vægten, men jeg synes at kunne "ane" en hvis uro / panik fra din side af, HVIS du kommer til at tage på og det leder mig lidt hen til, at du måske HAR et anoreksi-lignende symptom ? Ikke at jeg siger du har det, men jeg har selv en søster der har haft anoreksi og kender derfor rimelig godt til symptomerne. Der er jo mange måder at holde vægten på, uden at man hele tiden skal tælle kalorier. Grundreglerne er jo at spise 6 x dgl. sundt og fedtfattigt. Men dit problem er måske en helt anden , end "angsten" for at tage på ?
  • Indstillinger
    Jeg forstår godt, hvad du skriver... Og du har nok ret, når du skriver at det lyder som om jeg er bange for at tage på.
    Jeg tror, jeg har haft anoreksi... Det lyder nok mærkeligt, at jeg TROR det, men jeg har været nede på 41 kg. Det var ikke kun pga. anoreksi, for jeg fik blindtarmbetændelse samtidig. i forbindelse med det, fik jeg kontakt med en diætist. Hun ville gerne have mig til at tage på, hvilket jeg nu har gjort. Så nu har jeg ikke rigtig kontakt med hende mere.

    Og jeg ved godt jeg burde tage endnu mere på, men det er FRYGTELIGT svært! Du skriver du har en søster, der har anoreksi, og jeg er sikker på at du kan se på hende, at det ikke er let. Og nu hvor jeg er ved at komme ud af det, er det så svært ikke at falde tilbage igen. Derfor vil jeg ikke tabe mig mere, men helst bare holde vægten. Til at begynde med. Senere hen, kan det så være jeg kan tage mig sammen til at tage endnu mere på, men det er meget svært for mig...
  • Indstillinger
    Hej
    Ifølge netsundhedsplejersken.dk kan man regne kalorieforbruget ud sådan:

    10-18 år: 17,43 x vægt i kilo + 647

    Dvs. at du skal spise ca. 1500 kcal om dagen. Hvis du så går 12000 skridt kan du lægge ca. 500 kcal til. De 1500 kcal, det er hvad du har brug for, for at din krop kan fungere, når den ikke bevæger sig. Alt hvad man forbrænder skal så lægges oveni.

    Men jeg synes altså ikke en 15årig pige burde tælle kalorier. Det bedste ville være at du kunne spise sundt og varieret, nok til at du bliver mæt. Det er godt at du siger du ikke vil tabe dig, men det vil være helt naturligt hvis du tager lidt på i løbet af de næste år. Lyder det ubehageligt?

    Du skal tænke på at når du bliver 18 år, så kan du regne dit BMI ud. (Det gælder ikke når man kun er 15 år). Hvis du stadig vejer 48 kg, når du bliver 18 år, vil dit BMI være 16,4, hvilket er alt for lavt. Anoreksigrænsen ligger ved et BMI på 17,5. Til den tid skal du helst veje mindst 54 kg.

    Jeg synes du skal passe på ikke at gå for meget op i vægt og kalorier, for det kan nemt starte en spiseforstyrrelse. Jeg har selv anoreksi og jeg håber ikke for nogen at de skal have det som jeg har haft. Det er fint at gå op i sundhed og det er godt at motionere, men det må ikke fylde for meget.
    Mvh



    Nu har jeg lige set at du har skrevet igen:
    Så kan jeg bedre forstå at du tænker meget på din vægt. Jeg synes det er rigtig flot at du er kommet så langt. Og jeg synes det er fint at du tager det stille og roligt.
  • Indstillinger
    Mange tak for din hjælp:)
    For ca. 1½ år siden, da jeg begyndte for alvor at gå op i min vægt og kalorier m.m. blev jeg skrækslagen over hvor lidt man forbrændte. Jeg troede at kroppen KUN forbrændte kalorier, når man var i hård fysisk aktivitet. Og ifølge min skridttæller har man forbrændt ca. 300 kcal om dagen, når man går så meget som jeg gør. det blev jeg meget forfærdet over, for man indtager jo meget mere end 300 kalorier om dagen!

    Senere fandt jeg jo så ud af, at det var helt hen i hegnet med at man kun forbrændte 300 kcal om dagen, det fik mig til at slappe lidt af igen. jeg var helt desperat, da jeg troede jeg kun forbrændte 300 kcal om dagen!

    Jeg prøver at spise sundt og varieret, synes selv jeg er god til det! Og jeg bliver i hvert fald mæt! Det er bare hver gang jeg har spist noget usundt jeg får dårlig samvittighed, og begynder at regne hvor meget jeg har spist osv.

    Jeg ved godt jeg kommer til at tage mere på, andet ville jo være mærkeligt. Det har jeg det også helt fint med, for jeg vil jo ikke skade min krop. Men det er vigtigt for mig, at det ikke kun er fedt jeg tager på, men især muskler, derfor dyrker jeg meget motion.

    Jeg har været undervægtig hele mit liv, og det tror jeg altid jeg vil være. Men ikke anorektiker, det er for farligt for min krop. Jeg ønsker jo ikke at skade mig selv.
    Jeg elsker at lave mad, og gør det rigtig tit. Jeg kan sagtens nyde mad, men det er vigtigt for mig, at det jeg spiser, er sundt. Jeg vil gerne have en uddannelse indenfor ernæring og sundhed, for jeg synes det er vigtigt. Så jeg ved godt, at det også er nødvendigt at få noget fedt. men ikke fra kager, slik osv..

    Mange tak for din hjælp, det var rigtig dejligt! :)
  • Indstillinger
    Hej Marica !
    Ja, jeg kan se på min søster at det er svært og der findes bestemt ingen nem løsning ! Du er jo godt klar over, at der er "et eller andet" med dig og er det ikke der man starter ? Erkendelsen ! Det er flot og jeg håber, at du igen får et "normalt" forhold til mad. En uddannelse indenfor kost , ville måske være det rigtige for dig og samtidig er det jo også et spændende område ! Held og lykke . Knus herfra
Log in eller Registrér for at kommentere.