Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skizofreni?

Redigeret 16 februar, 2010, 17:58 i Skizofreni
Hej.

Jeg har brug for jeres hjælp til at se om jeg kunne være skizofren eller måske være i et begyndene stadie af skizofreni.

Mine symptomer:
- Jeg er 15 år gammel (snart 16) og har aldrig rigtig haft nogle venner. Jeg mener, selvfølgelig taler jeg med mine skolekammerater, men jeg har aldrig rigtigt haft nogle som er kommet ind på livet af mig.
- Jeg kan bedst lide at sidde for mig selv inde på mit værelse og læse eller skrive.
- Jeg kan ikke klare hvis der er for mange mennesker rundt om mig.
- Jeg har flere gange tænkt på hvordan det ville være at tage mit eget liv (har sagt til mig selv "Hvordan mon det føles", "Mon det er sjovt?" osv.)
- Jeg "leger" at jeg er andre personer end mig selv. F.eks. når jeg ser en film bygger jeg videre på den og leger at jeg er f.eks. hovedpersonen. Jeg "leger" også at jeg er folk der slet ikke eksisterer.
- Jeg har en ide om at min folk overvåger mig, f.eks. at der er nogle der har sat overvågningskameraer op inde på mit værelse.
- Inde i mit hoved har jeg det som et af de der programmer om kendte mennesker, f.eks. hvor der sidder nogle studieværter og taler om mig.
- Når jeg "leger" at jeg er en anden person, er det også ligesom at mit hoved er et studie hvor de taler om personen jeg "leger" at jeg er.
- Jeg har svært ved at komme igang med opgaver f.eks. i skolen.

Listen kunne fortsætte ...

Tak på forhånd.

Kommentarer

  • Indstillinger
    hvad siger dine forældre ---har du ikke talt med dem om det
    jeg er ikke læge --så jeg kan ikke stille dianoser
    men du skal have hjælp --og det er dine forældre der bør tage ansvaret for det ---du kan også selv kontakte din læge og fortælle hvordan du har det
    men det kan blive værre hvis ikke du får hjælp ----din tankegang kan godt virke lidt forstyrret ---
  • Indstillinger
    Jeg har et meget anstrengt forhold til mine forældre, og jeg føler ikke at jeg kan tale med dem.
  • Indstillinger
    Jeg kan heller ikke vurdere, om du kan være på vej til at udvikle skizofrene symptomer. Det er en psykiater, der skal vurdere det.

    Helt tydeligt er det, at du ikke har det godt, så du har jo brug for hjælp, hvis du skal have det bedre. Det første sted at starte er jo nok en samtale med din læge.

    Nej, det er ikke altid, at det er éns forældre, der er de rigtige at tale med om problemerne. Derfor må man finde nogle andre, der har mulighed for at hjælpe én. Man skal ikke gå alene med det.

    Hilsen Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.