Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har fået konstateret PCO i dag

Redigeret 19 april, 2010, 08:32 i PCO
Hej,

Jeg er 20 år og har netop fået stillet diagnosen PCOS hos min gynækolog. Min menstraution har aldrig været stabil - jeg fik den første gang, da jeg var 15 år og har kun fået den naturligt 3-4 gange siden. 2 af mine blødninger har været forårsaget af nødpræventionspiller og jeg var på P-piller i et år, hvor jeg fik min p-pilleblødning hver måned. Jeg stoppede på p-pillerne igen for halvandet år siden, da jeg tog på af dem. Jeg har ikke haft menstraution siden, hvorfor jeg spurgte min egen læge til råds.
Jeg havde aldrig i min vildeste fantasi troet, at der kunne være noget galt i mine hormoner, da jeg aldrig har haft uønsket hårvækst eller problemer med at min krop ikke udviklede sig som den skulle - det eneste symptom var den udeblevne menstraution. Det kom derfor som et enormt chok for mig, da jeg fik konstateret PCO i dag.

Min gynækolog henviste mig tilbage til min egen læge for at snakke om hormonbehandling og sygdommen generelt. Min læge har ikke en tid før om 3 uger og jeg synes det er intet mindre end ulideligt at få konstateret en sygdom og så ikke få nogen videre information om, hvad jeg selv skal gøre.

Jeg er 173 cm høj og vejer 75 kilo, som jeg ved er en tand for meget, men jeg har altid haft meget svært ved at tabe mig. Det på trods af at jeg går til spinning 3 gange om ugen, cykler 5-10 kilometer dagligt, følger alle kostråd og generelt har en sund og aktiv livsstil. Som min gynækolog sagde, så gør jeg, hvad jeg kan for at holde sygdommen i ave ved at leve som jeg gør, men så vidt jeg kan forstå er det for flere piger nok til at fremkalde en normal menstraution.

Mit spørgsmål er sådan set, hvad I tror, min egen læge vil råde mig til i forhold til behandling? Jeg kan forstå, at jeg vil blive sat tilbage på p-piller eller andet hormonpræparat, men det synes jeg virker en smule selvmodsigende, da jeg tager på og p-piller og det skal jeg jo for alt i verden undgå. Ydermere er jeg principelt imod p-piller, da jeg ikke bryder mig om at proppe min krop med hormoner - og senere hælde dem direkte i grundvandet, men det kan jo blive nødvendigt at gå på kompromis med sine egne principper.

Jeg ved, at I ikke kan komme med et endegyldigt svar på min behandling, men jeg er dybt frustreret over at have fået denne diagnose uden yderligere vejledning i, hvordan jeg skal leve mit liv fremover, da jeg naturligvis gerne vil blive gravid senere hen - og allerhelst uden medicinsk hjælp.

Og hvordan lever I andre med jeres PCO? Har I nogle specielle forholdsregler, I må tage jer?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Tjek Bjarne Stigsby http://www.gynklinik.dk/ og hans bog "Spis dig gravid".

    Fordi du har PCO er din krop anderledes, og du kan derfor ikke spise efter kostpyramiden og få samme resultat som normale mennesker. Du har et problem med din insulinproduktion og insulinoptaget i dine muskler, hvilket starter en sneboldeffekt, herunder at du kan have opleve sukkerafhængighed, føle du aldrig taber dig, mangle æg/have ingen ægløsninger osv. Derfor skal du spise på en særlig måde, hvor du undgår (hurtige) kulhydrater. Dette har Bjarne Stigsby forsket i og det kom der bla. ovenævnte bog ud af.
    Få en henvisning til Bjarne fra din læge. Det er det rigtige sted at starte, og få hjælp til at komme igang på den rigtige måde med kost, motion og andre ting der kan hjælpe dig med at kontrollere din PCO/blive gravid.
    Han har bl.a. tilknyttet en diætist.

    Derudover er Svend Lidenberg også en af de danske PCO eksperter, som jeg har hørt godt om, men jeg har kun været ved Bjarne Stigsby.

    Tjek også www.pcoinfo.dk og www.pcoforum.dk

    Held og lykke, og bare rolig du skal nok lykkes med at få styr på din PCO.
  • Indstillinger
    PS: Jeg har samme holdning som dig til p-piller - jeg er skeptisk overfor hvad det er, jeg propper min krop med, men jeg fik ordineret p-piller som 17-18 årig mod min PCO for at kontrollere menstruationerne og tog dem således siden da helt til jeg var 25 år cirka, hvor jeg droppede dem for i stedet at få en almindelig flexi-T kobberspiral sat op. Jeg havde aldrig været gravid, og det er en skrøne at man ikke kan få spiral hvis ikke man har været gravid. Jeg valgte kobber-udgaven da den er uden hormoner. Jeg har ikke oplevet gener af nogen art. Det tog 2 min at få den sat op ved en gynækolog, den kostede ca 200 kr og jeg er så glad for den løsning. Aldrig mere glemte p-piller og lignende. Spørg din gynækolog om at få en almindelig kobber spiral. Eneste "bivirkning" jeg har oplevet ved min spiral er, at jeg bløder en anelse kraftigere. Thats all, og det er meget meget lidt. Jeg har nu haft min spiral i 5 år og den har siddet der og passet sig selv fint - nul problemer. Man kan have dem i 5-7 år alt efter type. Der findes også en "hormon spiral" men den frigiver, som navnet antyder, hormoner lidt ligesom p-piller. Undersøg de forskellige typer, book tid hos en gyn, og så afsted med dig :-).
Log in eller Registrér for at kommentere.