Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Problemer med euthyrox - kender nogle af jer til det?

Nu er jeg på 10. dag med euthyrox. Jeg befinder mig i en osteklokke. Hævelser om øjnene. Stoppet til i hele hovedet. Konstant slimdannelse. Stadig meget svimmel. Fik sat medicinen ned fra 125 mcg til 100 mcg pr. dag, da mit hjerte hamrede derudad og har tabt 2-3 kg på kort tid. Ja pulsen er stadig mærkbar, men der er også kun tre dage siden, jeg blev sat ned. Hvilke erfaringer har I og skal jeg bare være tålmodig. Der er jo laktose i euthyroxen, og jeg venter på svar på en gentest. Jeg har jo altid været stoppet til i hovedet også på gl eltroxin, men har bare tænkt at det var allergi.
Har fået taget blodprøver i fredags så venter svar.
Ja gad vide hvor når livet vender tilbage. Er sygemeldt i længere tid....

Kommentarer

• Det er da bare så træls for dig Jonna, ja du skal jo ned i medicin som du skriver du også er på vej til og ja jeg tror du skal have tålmodoghed og mærk godt efter med dig selv hvordan du har det. Skriv ned dag for dag hvor meget du får og hvordan du har det, jeg tror det kan blive en stor hjælp. Håber det bedste vh Petra
  • Håbede sådan at du ville svare. Min læge har ferie og en anden sagde at jeg fra i morgen skulle gå yderligere 25 mcg ned pr dag. Er det for drastisk? Men hun sagde at det var bedre at være nede for så derefter han komme op igen. Men hvor lang tid skal man regne med der går fra man ændrer dosis? Endokrinologen overgav mig til lægen efter et besøg, men jeg vover alligevel at ringe dertil i morgen. Nu kan jeg ikke huske om du var svimmel og gik nogle skridt til siden. Men hvis du havde disse symptomer, hvor hurtigt forsvandt de så?. Jeg er godt klar over at der skal tålmodighed til og at jeg ikke kan forvente at få det ok lige med samme efter så lang tid på ny eltroxin... tak for dit svar
  • Det synes jeg godt nok ikke endoen kan være bekendt jeg var til 4 blodprøvetagningen med 4-5 ugers mellemrum før end jeg blev overgivet til egen læge. Jeg havde de symtomer du nævner på ny Eltroxin, jeg har kun haft hjertebanken på Euthyrox. Da du var på Eltroxin blev du jo rykket med 25 mg pr gang som minimum. Jeg havde det jo super da jeg kom på Euthyrox og fik det dårligt da jeg blev sat ned med 25 mg på en gang p.g.a mine tal, men jeg gjorde som endoen sagde og det tog så lang tid før end jeg havde det godt igen. Hvis jeg havde det så skidt som dig tror jeg også at jeg ville gå hurtigt ned og holde mig nede i 4-5 uger og så begynde lige så stille at liste op ad igen hvis det bliver nødvendigt. Det kan jo være efter 4-5 uger, at du skal længere ned vi reagere jo forskelligt på det skide medicin. Du skal mærke på dig selv hvordan du har det, det er vigtigere end tal, men jeg synes at du skal kontakte endoen eller lægen når du er utryg for det gør jo ikke tingene bedre at være utryg. vh Petra
  • Kære Petra. Ja du har ret: ringer til endoen kl 9, da jeg bare er ved at blive desperat. Er ved at blive kvalt af slim. Og så denne hjertebanken, løs mave mm. og nu er det fire dage siden jeg gik ned med 25 microgram, så skal nok længere ned. men godt at vide at det tager tid... Så er spændt på om de vil tale med mig...
  • hej Jonna du burde kunne mærke bedring en uge efter at du har reguleret men det tager længere tid at finde ud af om det er det rette sted du står i dosis. Jeg har det jo så godt nu at jeg fik den skøre idé at jeg ville se om jeg kunne undvære medicin, så gik jeg 25 mg ned og jøses jeg fik det dårligt og det ene øje blev helt blodskudt. Jeg tror også på at vores dosis hænger sammen med hvor meget vi vejer så at hvis man taber sig skal man have mindre. Hvis du er bange for at gå 25 mg ned om ugen så prøv med 12½. Jeg regulere normalt kun med 6 en kvart af gangen. Jeg har hørt en endo sige at hun regnede med at man skulle have 2mg pr kilo man vejer, men det var altså Eltroxin hun talte om og jeg fik ikke så meget, men det var måske også en fejl for selv om jeg syntes at jeg havde det godt med gammel Eltroxin så har jeg aldrig haft det så godt på Eltroxin som jeg har på Euthyrox. På den måde kan det jo godt passe at man skal have mindre Euthyrox end Eltroxin, jeg har så bare været undermedicineret på Eltroxin og fik derfor ingen problemer med at gå lige over. God bedring fra Petra
  • Hej Jonna54.

Det var hyggeligt at tale med dig. Du er altid velkommen. Hvis jeg bare kan hjælpe en lille smule - ja, så er jeg glad for det. God bedring. Det kræver meget at komme igennem sådan en "omvæltning" - men du "kører" på den rigtige vej - nu skal tempoet bare lige reguleres.

Mange hilsner fra Skov
Log in eller Registrér for at kommentere.