Hjem Tænder og mund Åben debat om tænder og mund

Hvid belagt tunge?

Hej,

Jeg er en dreng på 15 år som i en længere periode på et halvt til et helt år har døjet med en hvid belagt tunge.. Min tunge er stortset helt belagt med "noget" hvidt - der stortset kun ude ved spisen at tungen er normal "rød". Nogle af mine venner har konfronteret mig med det, og det er efterhånden længe siden nogle har set min tunge.....
Jeg børster tænder dagligt og grundigt, og er specielt blevet opmærksom på det efter mit problem her - jeg børster desuden også tungen efter det her problem er begyndt.
Jeg tror måske også at det her kan skyldes min dårlige ånde eller omvendt, det er ca. på samme tidspunkt at jeg er begyndt at opleve dårlig ånde.
Det er ikke særlig rart i en alder af 15 at skulle gå rundt og tygge på tyggegummi hele tiden fordi at man ikke vil lugte slemt ud af munden.

Mvh

Kommentarer

  • jeg fik engang at vide at det var bakterier (ved ikke om det er korrekt)
    men prøv at hør din tandlæge hvad du kan gøre, også ved den dårlige ånde :)
  • Har læst noget om nogle som tog noget brintoverilte 1% til et glas vandt 3 gange om dagen, ved ikke om det virker i mit tilfælde :)
  • Hej :)
    Det lyder virkelig ikke rart, og helt urimeligt at skulle døjes med når man kun er 15 år gammel.
    Jeg synes du skal bestille en tid hos din læge! Der må være en grund til, at din tunge ser ud som den gør, og at du også har dårlig ånde. Han/hun kan sandsynligvis hjælpe dig med, at finde ud af, hvad det er, og hvad du kan gøre ved det. Der er ingen grund til at gå rundt og være ked af det og skulle "skjule" sin tunge, det bliver man bare frustreret over og ked af.

    Håber du finder ud af det. Held og lykke!

    - Aremik
  • Hej Aremik

    Jeg synes bestemt også, at du skal gå til læge.

    Men det er meget rart at vide lidt om, hvad det kan være, så man er lidt forberedt, når man kommer til læge.

    I det øverste af nedenstående tre links står der, at en hvid belagt tunge kan skyldes B-vitamin-mangel eller svampeangreb, f.eks. candida albicans.

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =8/menu=3/

    Jeg bringer her et par links, så du kan se, hvad denne svamp er for en størrelse. Det er en svamp, som vi alle har i os, men under visse omstændigheder kan den vokse uhæmmet og give problemer, f.eks. i munden. Hvis du er blevet behandlet med antibiotika, eller hvis du spiser meget junk-food kan det være årsagen. Du kan også se, hvad du kan gøre for at bekæmpe svampen.

    http://www.bionordic.dk/indhold/sygdom/ ... ndida.html

    http://www.sanktmarkusklinikken.dk/candida.htm

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hvis du har hvid belagt tunge og dårlig ånde, så lyder det som en svampe infektion. Du skal ned og have en recept på noget Mycostatin, som er et middel mod svamp. Har bare lige et spørgsmål: Har du slet ingen smerter? Normalt med et voldsomt svampe angreb ser man smerter og eller svien..
    Mvh Christina
  • Jeg er ikke sikker - men jeg tvivler på det er svamp da jeg har læst om at når man prøver at skrabe det af så begynder man at bløde + at det gør ondt - jeg har ikke kunne mærke forskel på min tunge før jeg havde det hvide belæg og imens jeg har haft det, og jeg begynder ikke at bløde på tungen når jeg skraber det af..
  • Man behøver ikke at bløde. Nyfødte børn får det tit og her er der ingen blødning. Dog kan det give ubehag,selv hos de små. Et gammelt husråd er dansk vand. Kulsyren skulle gøre det nemmere at få belægningen væk
  • Hejsa.... jeg har selv problem med det du beskriver og nu kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad din læge er kommet frem til for jeg er ret nysgerrig. Hilsen Pia
  • Har osse det, er 14 år men jeg børster det bare væk? og hvis jeg ikke børster tænder/tungen i 2/3 dage kommer det igen, Men jeg har prøvet og ryge hash er sikker på det er derfor, det har jeg ihvetfald læst :) og ryge smøger os :)
Log in eller Registrér for at kommentere.