Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vækst hos teenagepiger

Redigeret 10 februar, 2010, 13:17 i Teenagere
Jeg har en pige på 15 år, som fik sin menstruation da hun lige var blevet 12 år gammel. Dengang var hun omkring 162 cm høj. Hun er nu som 15 årig 164 cm høj. Vokser piger ikke efter de har fået deres menstruation? Min mand er ca 186 cm og jeg er 176 cm høj. Jeg synes hun burde blive omkring lige så høj som mig.
Hun går selv og spørger mig, om det godt kan passe at hun ikke rigtig er vokset siden hendes 12 år??
Kender nogen til dette?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej!

    Jeg fik også menstruation som 12-årig (tidligt i forhold til min mor), og er vel vokset 5-7 cm. siden (er 20 år), men jeg er stadigvæk 5 cm. lavere end min mor - min far er også pænt høj.
    Det samme gør sig gældende for mine kusiner og min gode veninde, og det er da sjovt, eftersom udviklingen normalt går den anden vej - men man kan vel have et gen længere ude i familien, der slår igennem, eller også påvirkes væksten af tidlig pubertet, som du er inde på... jeg ved det ikke :)
    Jeg ved bare, at vi er nogle, der oplever det samme!

    Ting, der ellers spiller ind på væksten er søvn og ernæring... det er vist meget vigtigt at få de der 9 timer for unge.

    Vh.
  • Indstillinger
    Det siges også at piger stopper med at vokse efter 2års regelmæssig menstruation.
  • Indstillinger
    jeg fik mens som 10 årig, ved ikke hvor høj jeg var dengang, men er jo helt sikkert vokset en del siden da, er nu 19 (20 om 2½mdr) og stadig ca 15 cm lavere end min far og 9 cm lavere end min mor... og min søster er også ret høj (ca 5 cm højere end jeg). min fars ene bror og ene søster er tilgengæld ikke så høje og det er også dem jeg ligner af udseende (og faktisk også af sind). så tag et kig på jeres familier og se om det jeres datter ligner dem, og ellers så sker der nok ikke meget ved at hun ikke er så høj :)
Log in eller Registrér for at kommentere.