Vækst hos teenagepiger
Jeg har en pige på 15 år, som fik sin menstruation da hun lige var blevet 12 år gammel. Dengang var hun omkring 162 cm høj. Hun er nu som 15 årig 164 cm høj. Vokser piger ikke efter de har fået deres menstruation? Min mand er ca 186 cm og jeg er 176 cm høj. Jeg synes hun burde blive omkring lige så høj som mig.
Hun går selv og spørger mig, om det godt kan passe at hun ikke rigtig er vokset siden hendes 12 år??
Kender nogen til dette?
Hun går selv og spørger mig, om det godt kan passe at hun ikke rigtig er vokset siden hendes 12 år??
Kender nogen til dette?
Kommentarer
Jeg fik også menstruation som 12-årig (tidligt i forhold til min mor), og er vel vokset 5-7 cm. siden (er 20 år), men jeg er stadigvæk 5 cm. lavere end min mor - min far er også pænt høj.
Det samme gør sig gældende for mine kusiner og min gode veninde, og det er da sjovt, eftersom udviklingen normalt går den anden vej - men man kan vel have et gen længere ude i familien, der slår igennem, eller også påvirkes væksten af tidlig pubertet, som du er inde på... jeg ved det ikke
Jeg ved bare, at vi er nogle, der oplever det samme!
Ting, der ellers spiller ind på væksten er søvn og ernæring... det er vist meget vigtigt at få de der 9 timer for unge.
Vh.