Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har brug for alles meninger for jeg er meget forvirret !

Redigeret 14 marts, 2010, 20:45 i Skizofreni
Jeg er en pige på 18 år. og da jeg var en lille pige , hvis jeg så en gyser film der virkelig skræmte mig, så efter jeg havde set filmen begyndte jeg at snakke med dem fra filmen i mit lille hoved og det tænkte jeg var ganske normalt og det var det vel også? mit problem nu er at det har "udviklet" sig med årene for jeg har ikke kunne stoppe med det .. når jeg er hjemme hos min familie og når jeg er alene skaber jeg min egen lille historie i mit hoved jeg snakker med folk og de svare mig skam også og alt det her har jeg bare set som en meget livlig fantasi men det er begyndt at iretere mig.. jeg ved ikk hvordan jeg skal stoppe med det.. fordi det sker bare ligepludselig .. så dukker de op .. men jeg kan ikk se dem men jeg kan høre dem og jeg kan forestille mig de er der men jeg kan dog ikk se dem ... det går mig meget på og vil meget gerne høre jeres mening
tusind tak på forhånd :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg så også en film engang. Jeg har vel været en stor pige dengang. I lange tider kiggede jeg under min seng inden jeg turde sove.
    Jeg fortalte mig selv mange gange, det var noget vrøvl. Jeg tvang tankerne væk i stedet for at "rode" for meget med dem. Til sidst forsvandt angsten, for det var jo noget pjat.
    Ja, sådan gjorde jeg.

    Men det var jo bare en almindelig angst. Jeg ved jo ikke, om du eventuelt er syg.
  • Indstillinger
    det er ikk fordi jeg er bange mere det forsvandt for mange år siden men jeg snakker dog stadig med mennesker inde i mit hoved det har bare udviklet sig fra da jeg var yngre :)
    nu kan jeg ikk rigtig kontrollere det mere stemmerne kommer hver gang jeg er alene hjemme det kan også ske når jeg sidder med min familie jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det 100% men jeg har samtaler med folk fra film osv.. hvor jeg snakker med dem og har lange samtaler med dem.. og det er bare begyndt at være irreterende at de ikk bare kan smutte ..
  • Indstillinger
    Hej

    Alle mennesker har en indre stemme og kan føre indre dialoger med sig selv eller andre. Jeg ved så ikke, om det du beskriver simpelthen er din naturlige indre stemme og en naturlig indre dialog eller om du decideret har høre-hallucinationer.
    Nu skriver du under skizofreni-debatten. Har du fået konstateret skizofreni eller andre psykiske lidelser?

    Under alle omstændigheder har du måske brug for at lære at kontrollere stemmerne bedre, så de ikke længere fylder så meget?
    Jeg tænker på, at hvis du 'aftaler' med dem, at I kan tale sammen på et tidspunkt hver dag, så kan I måske lave et slags kompromis? D.v.s. at du hver dag sætter tid af til en indre samtale og fortæller stemmerne, hvornår I kan tale sammen. Når stemmerne så kommer udenfor det aftalte tidspukt, kan du sige til dem, at det ikke er det her, I har aftalt - de må vente til den aftalte tid. Og så lader du være med at indgå i dialog med dem og prøver at koncentrere dig om noget andet. Insisterer de, gentager du, at I har en aftale om at tale sammen senere. Når tiden så er kommet til Jeres aftale, sætter du dig og koncentrerer dig om den indre samtale. Efterhånden vil stemmerne ret sikkert vænne sig til, at de ikke bliver hørt hele tiden men på det tidspunkt, du har bestemt.

    Éns indre stemme kan man ikke bare få til at 'gå væk'. Den vil jo høres og den vil have, at man forholder sig til det, den siger. Men måske du bedre kan styre og kontrollere det på denne måde?


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Jeg kender det, da jeg selv har en meget livlig fantasi og altid har "gødet" den.

    Du har trænet din hjerne til at fantasere og føre samtaler, og nu gør den det glimrende, men det er selvfølgelig ikke sjovt, hvis det tager overhånd. Nu skal du så til at øve dig i at frakoble den evne, når der ikke er brug for den.
Log in eller Registrér for at kommentere.