Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

øjenproblemer mm = lav luftfugtighed - allergi - stofskifte?

Redigeret 8 februar, 2010, 13:46 i Forstyrrelser i stofskiftet
Inspireret af tråden lidt længere nede, vil jeg godt give mit besyv med.
For en tre måneders tid siden begyndte jeg at have tørt hår- ikke skæl.
Gik på apoteket og købte en dyr shampo, det hjalp ikke.
Så fik jeg ondt i øjnene.
Mange gange i løbet af en dag måtte jeg bare sidde med dem lukkede i et par minutter af gangen, så ondt gjorde.
Det stak, prikkede og kløede.
Så tog jeg til øjenlægen, som intet fandt.
Så begyndte min næse at stoppe til og min ører at klø, kun om natten.
Dvs. når jeg vågnede, var mine næsebor stoppede.
Nogle gange det ene, andre gange det andet, og nogle gange begge to!
Men 5 min. efter, jeg stod op, var det væk.
Det sammen med kløen i ørerne, en gang i mellem vågnede jeg op, af at det kløede, men det forsvandt lige så snart, jeg stod op.
Allergi, tænkte jeg.
Jeg har to små hunde, det må være dem (det er godt nok en allergivenlig race men!) eller husstøvmider!
Jeg gik til lægen og fik taget blodprøver, det var ikke allergi!
Jeg fik Viscotears og næsedråber af lægen som symptombehandling.
Luftfugtighed, tænkte jeg.
Ud og købe et Hydrometer??
Det viste faktisk at luftfugtigheden var 29%. Skal være mellem 30-60% bedst ved 50%.
Jeg bor i et træhus med brændeovn.
Frem med vandspandene, og fugtigheden kom op på 35-37%.
Det hjalp ikke!
Nu er jeg taget til de sydligere himmelstrøg, hvor luftfugtighen er høj, men det har desværre ikke hjulpet.
Er det så "bare" stofskiftet der driller?
Jeg har haft lavt stofskifte i 3-4 år og min TSH er OK.
Hilsen Inge

Kommentarer

• Du skal ikke gå efter at have et normalt TSH men gå i stedet efter at have det godt. Det er højst sansynligt p.g.a. medicin at du har problemer med øjnene, du får enten for meget for lidt eller en medicin du ikke kan tåle. Brug TSH som vejledende og ikke som bestemmende måske har du det som så mange andre bedst uden for normalområdet.vh Petra
  • Hej Petra.
    Tak for svaret.
    Alle mine tal er OK, TSH,T3 og T4, og jeg har ikke alle de almindelige stofskiftesymptomer.
    Dem har jeg haft masser af, så jeg ved godt, hvordan det føles.
    Jeg har taget Euthyrox i over et år, og har det fint med det.
    Derfor irriterer det mig, hvis jeg nu skal starte forfra.
    Det kan være endokrinologen har et godt bud!
  • Hej Inge57

Prøv med fiskeolie, jeg mener det er det, som har hjulpet mig. Jeg tog det kun i nogle måneder og kan nu begynde at mærke den samme svien i øjnene igen. Så jeg er lige startet med fiskeolie kapslerne påny.

Mvh Alicia
  • Hej Alicia.
    Jeg har taget fiskeolie en lang periode, men er også holdt op, jeg kan ikke en gang huske hvorfor!
    Jeg prøver igen og krydser fingre.
    Hilsen Inge
  • Ja fiskeolien er et ritgig godt bud så prøv lige med det før end du laver om på det hele. vh Petra
  • Jeg har også øjne problemer. Hos mig er det tørhed, som om der er gele i øjnene og ja får lyst til at tage brillerne af , men det hjælper ikke. svært ved at fokusere. For snart 3 uger siden fik jeg sat eltroxinen ned med ca 50 mikrogram om ugen og så forsvandt de symptomer for stofskiftet lå lidt højt. Nu har jeg været på eythyrox i 5 dage og nu er symptomerne der igen, men også svedtendens mm. det er allerede som om at mit stofksifte atter er højt. Håber at det er forklaringen og så er forgiftningen fra eltroxinene jo ikke ude af kroppen. Men til dig med ikkeallergi- kan jeg anbefale at alligevel prøver at tage en telfast allergitablet, da du ikke behøver at være allergisk for at have allergiligenende reaktioner, men det der hedder sensitiv. Og hvis allergi tabletten hjælper så er det problem løst. Tag tabletten om aftenen evt.
  • Jeg vil prøve at læse lidt på nettet om "Telfast allergitabletter.
    Et eller andet er der jo galt!
    Og jeg er åben for alt!
    Hilsen Inge
    P.S. Det var dejligt at læse, at du har fået en god endokrinolog, som lyder imødekommende.
Log in eller Registrér for at kommentere.