Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp til at takle abstinenser fra stimulansmisbrug!

Redigeret 5 februar, 2010, 04:25 i Rusmidler
Hej.

Jeg er en 18 årig fyr der gennem de sidste 3 år af mit liv jævnligt har indtaget store mængder ulovlige rusmidler, primært stimulanser. I perioder flere gange om ugen, men for det meste holdt det til et weekendforbrug. Jeg har en gang før forsøgt pause, hvilket holdt i knapt en måned, før jeg røg tilbage i mit gamle mønster. Jeg har nu været clean siden 1. januar 2010, men i tiden efter har jeg oplevet voldsomme afhængighedssymptomer, både fysiske (ingen energi, konstant træthed, muskelsmerter, stort vægttab/undervægt) og psykiske (paranoia, rastløshed, søvnløshed, tvangstanker, depression) symptomer. Jeg har følelsen af stor mental tomhed, nedsat koncentration, nedsat vilje til at leve (oplevet selvmordstanker osv).

Jeg bor pt. for mig selv, og har svært ved at tage vare på mig selv grundet dette, ting som arbejde/jobsøgen, studier og så videre er helt udelukket da jeg ikke har overskud hverken fysisk eller mentalt til det. Jeg får økonomisk hjælp af mine forældre, da jeg ikke engang kan passe jobaktivering og dermed ikke er berettiget til kontanthjælp. Jeg holder mig indendørs for mig selv det meste af tiden, op til flere dage af gangen, sover uregelmæssigt, kan ikke engang overskue at lave mad til mig selv (så den står på frysemad, rugbrød/pålæg og lignende). Jeg har skiftet den gamle afhængighed ud med et stort forbrug af computerspil (World of Warcraft), koffein og nikotin - til tider alkohol (dog et lavt forbrug, en øl eller 3 hvis det er særligt slemt en dag) hvilket jeg egentlig mere tror er en form for angst - jeg skal have nogle små glæder at holde fast i ellers "giver jeg op".

Jeg har hverken mod eller overskud til at søge hjælp men har nu indset at der skal gøres noget, og lidt råd og eventuelt vejledning ville virkelig være en stor hjælp for mig.

Kærlig hilsen
Sk

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Skovkat

    Din situation virker uoverskuelig, men der er lyspunkter.
    Allerførst tillykke med at du har været clean siden 1.1.2010, jeg syntes det er flot du er nået hvortil du er i dag.
    Du har kontakt til dine forældre og jeg syntes du ad den vej skal prøve skabe ændringerne.
    Bed den af forældrene eller en anden som du har den bedste kontakt med, om at hjælpe dig igennem dette morads, lad vedkommende tage kontakt til lægen netop for at få tjekket din fysiske og psykiske tilstand, og få den hjælp til at komme oven på igen.
    Netop for at DU ikke selv skal overskue og holde styr på aftaler tror jeg, at det er det bedste du overlader det til andre om at ordne det, og når du føler at DU magter det skal du selvfølgelig selv overtage styringen af aftaler igen.
    Jeg syntes det er flot at du bruger spillet på PC'en til at få has på dine abstinenser, det med øllene, er ok, så længe du ikke kommer over de 3 i døgnet. for ellers kommer der bare andre abstinenser som heller ikke er til at styre.
    Kommer der nogen og ser til dig daglig?
    Har du svært ved at bede om hjælp, så lad den eller de, du stoler på læse dit indlæg her og de svar der bliver givet, så er jeg sikker på der vil blive taget hånd om dig og passet godt på DIG.
    Mange hjertelige hilsner
    Rita
Log in eller Registrér for at kommentere.