Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

??

Redigeret 3 februar, 2010, 12:01 i Anoreksi
Hej jeg er en pige på 13 år. Jeg er lidt i tvivl om jeg kan have en spiseforstyrrelse. Nogen dage går jeg rigtigt meget op i ikke at spise, dyrke rigtigt meget motion og sådanne nogle ting. På disse dage kan jeg også tit finde på at spænde et bælte/tørklæde rigtigt stramt rundt om maven (så jeg kun lige præcis kan trække vejret) i håb om at jeg på den måde bliver tyndere.. men inderst inde ved jeg godt at jeg er lige præcis som jeg skal være og jeg slet ikke skal tabe mig. Dette er heldigvis langt de fleste dage, men jeg bliver alligevel lidt nervøs for om jeg er ved at rode mig ud i noget jeg skal stoppe lige nu!
Bonusspørgsmål: kan det være farligt for kroppen at spænde ting stramt om maven??

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære dig

    Da jeg læste dit indlæg, var det som at læse om mig selv, da jeg var 13 år. Jeg husker tydeligt, at jeg også spændte et bælte rigtigt stramt rundt om min mave, fordi jeg hadede den så meget og bare ville være tyndere.
    Jeg tror ikke, at det skader én fysisk - men det er jo en selvdestruktiv adfærd og det er ikke sundt, når man ikke behandler sig selv godt. Så er det et tegn på, at man har nogle problemer.

    Nu hvor jeg er voksen, så er jeg klar over, at jeg dengang gik med rigtigt mange problemer for mig selv. Jeg havde ikke nogen, jeg kunne tale med om de ting. I en sådan situation kan man let komme til f.eks. at udvikle en spiseforstyrrelse eller få en urealistisk opfattelse af sin egen krop. Det er kun et symptom på noget andet.
    Så spørgsmålet er, om du har det godt med dig selv og med andre? Eller er der ting i dit liv, du ikke har det rigtigt godt med? Nogle problemer du ikke kan tale om eller som du ikke har nogen, du kan tale med om?

    Mange hilsner Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.