Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

nogen må hjælpe

Hejza hjælp hjælpppp da jeg selv her bordtaline, og læst man kan få en økonomisk hjælp, det for jeg ikke....men her læat andre med bordtaline for dette. Jeg er på kontandt hjælp og mor til to.. men det jeg er intersert i at vide hvor jeg kan søge dette hjælp til at få økonomisk støtte. jeg her selv prøvet at spørgere ved komunnen men ikke noget der kende de til dette..så håber nogen vil hjælpe mig med at finde frem til hvordan jeg kan få det.. hilsen smilla26

Kommentarer

  • Indstillinger
    Om du falder ind under denne lov, kommer an på, hvor gammel du er. Den gælder unge under 25 år med forsørgerpligt (og på kontanthjælp).
    Prøv evt. at se Borderlineforeningens hjemmeside. Der står denne lov nævnt. http://www.borderlineforeningen.dk/content/view/108/25/

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Det er ikke meget du skriver om dig selv og din situation, så det er lidt svært at råde dig.

    Hvis du er under 25 år:
    Generelt får unge under 25 år mindre i kontanthjælp end dem der er fyldt 25. Den regel blev lavet for at tvinge unge i arbejde eller uddannelse (inden den nuværende krise).
    Der findes dog en lov som gør, at man kan få den fulde takst, altså det samme som dem der er fyldt 25 år. Det gælder kun ved nogle diagnoser, men borderline (emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse) er en af dem. Se det link Helene har lagt i sit indlæg ovenfor; så kan du skrive det ned og tage det med på kommunen (hvis du er under 25 år).

    Hvis du er fyldt 25 år er der ikke nogen særregler omkring borderlinediagnosen og kontanthjælp.
    Hvis du på et tidspunkt begynder at studere, skal du undersøge muligheden for at få Handicaptillæg til SU'en. Det burde du være berettiget til...

    Jeg formoder, at du får medicin og er i behandling hos en psykiater eller læge. Desuden formoder jeg, at du har kontakt til en sagsbehandler angående job/uddannelse/revalidering. Dem kan du bede hjælpe dig.
    For eksempel findes der:
    Kronikertilskud. (lægemiddelstyrelsen; søges af din behandler).
    Medicinbeviling (søges på socialforvaltningen og kan fås hvis du ikke selv har råd til din medicin; så får du den betalt).
    Boligstøtte.
    Enkeltydelser til for eksempel tandlægebesøg kan du søge på socialforvaltningen (hvis du ikke selv har råd).

    Jeg har ikke selv børn, så jeg kan desværre ikke hjælpe dig i forbindelse med børnebidrag, børnecheck og så videre. Det ved jeg ikke noget om. Jeg syntes dog at det lyder som om, at du bør ringe til kommunen og få en tid med din sagsbehandler hvor I kan tale om alt det her. Det er dem på socialforvaltningen/socialcentret du skal have fat i, og ikke den sagsbehandler der varetager din beskæftigelse.

    Hver gang du ansøger om noget, skal du vedlægge dokumentation i hoved og røv, så det er ekstremt vigtigt, at du har styr på dine papirer. Hav dem i en mappe! Det er også super vigtigt at du oplyser alle du får tilskud fra om ændringer i dine økonomiske forhold; fx. hvis din husleje bliver ændret.

    VH
Log in eller Registrér for at kommentere.