Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Trykken i Brystet.

Hej alle sammen, jeg sidder her næsten hver aften og har en ubehagelig form for trykken i brystet og så begynder tankerne kun at fokusere på det og får en masse tanker om mit hjerte måske fejler noget, jeg har fornyligt været ved lægen og fået konstateret en deprassion, men det jeg meste ville høre svar på er om den trykken for brystet kan have noget at gøre med mine tanker og min deprassion? det har nemlig været der i et godt stykke tid nu og det kommer mest når jeg sidder alene hjemme, jeg kan ikke mærke det er der når jeg er igang og ikke har tankerne på mig selv men en masse andet.
Tak på forhånd.

Mvh Bibbi

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er umuligt at sige hvad det er, men hjertet mener jeg slet ikke det er symptomer på. Min bror, som virkelig har dårligt hjerte, det er på en helt anden måde.

    Det kan eventuelt være din muskulatur der er ømt. Prøv at give dig selv lidt massage midt på brystkassen. Føles du lidt øm, kan det sagtens være det og det er ganske ufarligt.
    Er du stresset spænder du måske musklerne , som så bliver ømme.
  • Indstillinger
    Hej Bibbi
    Det første jeg lige tænkte på da jeg læste dit indlæg var panikangst
    du kan læse mere om det her http://www.netpsykiater.dk/HTMsgd/genangst.htm
    Hvis du mener der er det, så kan du anvende en pose som du holder for mund og næse og ånder stille og rolig ud og ind i posen ( holdes som om du skal puste posen op for at få den til at sige bang) så forsvinder det igen.

    Har du hjertesyge i din nærmeste familie, mor, far, eller dine biologiske søskende?
    Gør det andet end trykker i brystet?

    Har du lavet noget som du ikke plejer at lave, som måske kan have påvirket dine muskler i brystkassen, eksempelvis hjulpet en med at skovle sne?

    Mange hjertelige hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Hej Bibbi

    Du spørger, om denne trykken for brystet kan have noget med dine tanker og din depression at gøre.

    Jeg har tidligere haft mange depressioner, og min erfaring er, at der sagtens kan være en forbindelse.

    Depression kommer af belastning, og det plejer at være sådan, at man kæmper imod depressionen, så længe man kan. Depressionen giver sig som regel blandt andet udslag i, at man ikke magter det, man plejer at kunne klare. En typisk reaktionsmåde vil derfor være at prøve at tage sig sammen. Og ”at tage sig sammen” vil typisk betyde, at man spænder musklerne, især i skuldrene og omkring hjertet.

    Jeg har ofte oplevet en fornemmelse af, at hjertet sidder i et jernbur. Det er musklerne omkring hjertet, der er blevet meget spændte. Og jeg kan godt genkende fornemmelsen af, at tilstanden bliver værre i takt med de negative tanker, som også er en del af depressionen. Jo mere negativt, depressionen får én til at tænke, jo mere spænder man i musklerne omkring hjertet.

    Løsningen er at forstå depressionens natur. Den rette reaktion på belastninger er IKKE at tage sig sammen, men at slappe af! Prøv at være god mod dig selv og give dig selv tid og ro til at komme dig. Hvis der kommer negative tanker, så lad dem passere, uden at gøre et stort nummer ud af dem. Negative tanker er bare et symptom på depressionen og vil gå over, når depressionen går over.

    Jeg håber, at du får en god behandling for din depression. Selv om det er en god ide at slappe godt af og lade være med at udsætte sig selv for anstrengelser, er det altid en god ide at gå en tur ude i den friske luft og i dagslys. Let motion vil også få dine muskler til at slappe af bagefter.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    det kan være en form for angst. er du i behandling eller har du bare fået af vide du har en depression. jeg er i behandling, og har også haft trykken for brystet troede jeg skulle dø. men det forsvandt efter kort tids behandling.
    mvh Christian
  • Indstillinger
    Hej Allesammen.

    Mange tak for alle de mange svar, det har givet mig lidt mere ro på. Ja jeg har fået at vide jeg har en depression og er også startet i behandling, jeg vil prøve det som en forslog med at massere det, men nu hvor jeg ved det sagtens kan have noget at gøre med min negative tanker osv. har jeg fået mere ro på, min kæreste og div. mennesker jeg nogen gange kan finde på at ringe til når det er jeg tror jeg skal dø har også altid sagt til mig at det nok har noget med det at gøre, men det har hjulpet en del mere eftersom jeg kan høre på andre der også har haft depression osv. har prøvet det samme så hjælper det lidt på tilværelsen.. Rigtig mange tak allesammen jeg vil tage alle de gode råd til mig!

    Hilsen Bibbi:)

    Ps. Persille1 det føles lidt som et blåt mærke når jeg trykker i midten af brystkassen, kan det være det som du nævner?
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har det samme problem med denne trykken i brystet, jeg kan ikke trække vejret igennem uden det føles som et net der sidder omkring mine lunger. Jeg er forvirret og bange og ved ikke hvad jeg skal gøre ved det. Håber i kan hjælpe mig. Er der nogle behandling eller doktor man kan gå til?
  • Indstillinger
    Det er et velkendt symptom at ens smertetærskel ændrer sig når man bliver syg med depression.

    Man kan føle sig meget sårbar og det kan også påvirke hvordan man opfatter sin krop.

    Hvorfor ikke få en tid ved lægen og få checket dit hjerte? det kunne nok give lidt ro på.
Log in eller Registrér for at kommentere.