hypermobil eller smidig?

Redigeret 25 september, 2017, 09:35 i Hypermobilitet
Hej jeg er en pige på 17 år. Jeg har gået til gymnastik hele mit liv og har derfor altid tænkt på mig selv som smidig.. Men her fornyligt kommenterede min nye idrætslærer min store bevægelighed i ryggen og spurgte om jeg var hypermobil.. siden har jeg derfor overvejet hvordan jeg kan finde ud af om jeg er hypermobil eller bare smidig. Håber der er nogen der kan hjælpe mig med en metode til at finde ud af det
Hilsen Lolapigen :D

Kommentarer

  • http://dagenssundhed.dk/index.php/Muskl ... litet.html

    Jeg mener du burde tale med lægen om du lider af hypermobile led.
    Det har mit barnebarn og han må f.eks. ikke spille fodbold, men meget gerne svømme. Læs lidt om det her.
  • I dit link ser jeg at hypermobilitet ofte følges af smerter i leddene efter træning. Jeg har kun meget sjældent ondt nogen steder og har aldrig hverken brækket eller forstuvet andet end min tommelfinger en enkelt gang. Kan jeg bruge det som indikator for at det nok ikke er hypermobilitet?
  • Det tvivler jeg på, men jeg ved det ikke. Mit barnebarn klager aldrig over han har ondt, det er jo også smerter der kommer senere i livet, mener jeg.
    Min svigerdatter har også hypermobile led og hun er begyndt at have nogle smerter.
  • hvordan fandt dit barnebarn ud afat han var hypermobil?
  • Det gjorde han ikke selv, men hans mor havde ham hos lægen. Han er 10 år.
    Det er lægen, der har sagt, hvad der skal tages hensyn til.
  • så der er ikke andre muligheder end at tage til lægen??
  • Jeg er enig i de svar, som er givet ovenfor. Det er bedst at gå til lægen, hvis du mistænker at være hypermobil.

    Er du hypermobil, kan det være en rigtig god strategi at inkorporere styrketræning for at forebygge skader og skabe større stabilitet omkring dine led.

    Under alle omstændigheder, så vil jeg ikke anbefale, at du laver for meget udstrækning af led, som er hypermobile.

    God fornøjelse og jeg håber, at du får løst dit problem.

    Mvh. Niels Jørgensen
  • Alle for Hypermobilitet til at lyde som verdens undergang, hvis du er hypermobil er det vigtigt at du styrke agonisterne (de muskler som arbejder mod at du overstrækker) .
    Dette kan en personlig træner, fysioterapeut eller idrætslærer hjælpe dig med

    du kan altid prøve at tage testen her, som er den en læge vil udfører
    Beightons test for hypermobilitet

    Man kan teste sig selv for hypermobilitet. Hvis man får mindst fire point i denne test, er man hypermobil.

    1) Lillefingeren kan overstrækkes mere end 90 grader (ét point for hver finger).

    2) Tommelfingeren kan føres ind til underarmen (ét point for hver finger).

    3) Albueled kan overstrækkes mere end 10 grader (ét point for hver arm).

    4) Knæled kan overstrækkes mere end 10 grader (ét point for hvert knæ).

    5) Du kan med strakte knæ føre håndfladerne i gulvet (ét point for hvert knæ).



    Husk på du har dyrket en sport hvor smidighed er vigtigt og bliver træner (også lidt i ekstremerne), derfor kan du mere end hvad gennemsnits personer ser som normalt. fingerregelen er "med fokus på smidighed kommer ekstra fokus på styrke"

    jeg håber det hjalp
    mvh Casper Regel
Log in eller Registrér for at kommentere.