betændelse i skjoldbruskkirtlen
Hej alle
Jeg er ny her på siden, og håber det er det rigtige sted, for at få lidt gode råd, og ikke mindst lidt feedback fra nogen som forstår ens symptomer..
Jeg er meget frustreret og i syv sind...
Jeg har nu været syg ihvertfald, siden jan. 08. og sikkert også før. Jeg var i beh. for barnløshed og siden da er det gået ned af bakke. Lægen mener det er hormonerne der har væltet det nu, men det var kommet alligevel, bare meget senere i livet, det skal siges at det er arveligt fra hele min fars side.
Jeg startede ud med for højt stofskifte og var rigtig syg, troede jeg skulle dø.
efter indlæggelse blev jeg kort medicineret med thycapsol, og så lå det i normal området et par måneder, mærkeligt i og med at jeg stadig var syg, og fik nævnt til en samtale hos special læge at jeg blev energi forladt og dårlig ved indtagelse af mad.. indlæggelse igen til 72 timers faste, for udelukkelse af insulinom. i mellemtiden er stofsk. blevet lavt og blodsukkeret lavt. De udelukker insulinom og finder ud af at mine hormon tal er helt skøre, og jeg har TPO antistoffer på ca. 1500.
Alt dette er selvfølgelig efter at jeg selv presser på..Tal og diagnoser var ikke noget man mente jeg havde noget godt af at vide..
Nu står jeg så her, mine antistoftal er faldet til 1326(wow) og stofskiftet igen stigende(burde vel falde)? Det nævnte lægen at det var normalt det der skete, da skjoldbruskkirtlen ødelægger sig selv.. Jeg har så ventet rigtig længe på bedring, uden beh. og tog selv igen kontakt. har nu lige prøvet eltrocsin,da han mente det måske kunne hjælpe på antistofferne, men efter bare 4 dage må jeg stoppe, jeg får hjerte banken, kvalme, hovedpine,svimmelhed, uro, underlivs smerter, led smerter, irritation, tudeture og psykiske op og nedture og træthed..
Jeg kæmper for at have en nogenlunde hverdag, med 2 børn, den ene en stor baby, det har store psykiske og og i den grad fysiske konsekvenser for mig og min familie, der er ingen livs kvalitet og intet overskud. Lægen mener at det er for stort indgreb at fjerne den, også når jeg ikke er ældre... øhh undskyld, men skal jeg så være syg hele mit liv for at blive opereret senere?
Kan det da blive værre?
Hvad er risiko ved operationen?
Og har man overhovedet noget at skulle have sagt selv?
Er dette et "normalt" forløb?
Jeg synes de glemmer mennesket, der lever med sygdommen.
Undslyld min roman, og hvis tonen er lidt negativ, men håber at jeg ikke er alene i min frustration.. (eller.. ønsker selvfølgelig ikke dette for andre)
Tanya
Jeg er ny her på siden, og håber det er det rigtige sted, for at få lidt gode råd, og ikke mindst lidt feedback fra nogen som forstår ens symptomer..
Jeg er meget frustreret og i syv sind...
Jeg har nu været syg ihvertfald, siden jan. 08. og sikkert også før. Jeg var i beh. for barnløshed og siden da er det gået ned af bakke. Lægen mener det er hormonerne der har væltet det nu, men det var kommet alligevel, bare meget senere i livet, det skal siges at det er arveligt fra hele min fars side.
Jeg startede ud med for højt stofskifte og var rigtig syg, troede jeg skulle dø.
efter indlæggelse blev jeg kort medicineret med thycapsol, og så lå det i normal området et par måneder, mærkeligt i og med at jeg stadig var syg, og fik nævnt til en samtale hos special læge at jeg blev energi forladt og dårlig ved indtagelse af mad.. indlæggelse igen til 72 timers faste, for udelukkelse af insulinom. i mellemtiden er stofsk. blevet lavt og blodsukkeret lavt. De udelukker insulinom og finder ud af at mine hormon tal er helt skøre, og jeg har TPO antistoffer på ca. 1500.
Alt dette er selvfølgelig efter at jeg selv presser på..Tal og diagnoser var ikke noget man mente jeg havde noget godt af at vide..
Nu står jeg så her, mine antistoftal er faldet til 1326(wow) og stofskiftet igen stigende(burde vel falde)? Det nævnte lægen at det var normalt det der skete, da skjoldbruskkirtlen ødelægger sig selv.. Jeg har så ventet rigtig længe på bedring, uden beh. og tog selv igen kontakt. har nu lige prøvet eltrocsin,da han mente det måske kunne hjælpe på antistofferne, men efter bare 4 dage må jeg stoppe, jeg får hjerte banken, kvalme, hovedpine,svimmelhed, uro, underlivs smerter, led smerter, irritation, tudeture og psykiske op og nedture og træthed..
Jeg kæmper for at have en nogenlunde hverdag, med 2 børn, den ene en stor baby, det har store psykiske og og i den grad fysiske konsekvenser for mig og min familie, der er ingen livs kvalitet og intet overskud. Lægen mener at det er for stort indgreb at fjerne den, også når jeg ikke er ældre... øhh undskyld, men skal jeg så være syg hele mit liv for at blive opereret senere?
Kan det da blive værre?
Hvad er risiko ved operationen?
Og har man overhovedet noget at skulle have sagt selv?
Er dette et "normalt" forløb?
Jeg synes de glemmer mennesket, der lever med sygdommen.
Undslyld min roman, og hvis tonen er lidt negativ, men håber at jeg ikke er alene i min frustration.. (eller.. ønsker selvfølgelig ikke dette for andre)
Tanya
Kommentarer
Tak for dit svar, Kender ikke mine tal, da han ikke mener det hjælper mig at vide. og ja, jeg er også kommet frem til at det må være hashimotos, da jeg spurgte ham, for at finde ud af om det var postpatum eller hvilken type, fik jeg af vide at jeg ikke skulle læse på nettet, da mange mente meget forskelligt, og at man i forskellige lande, kaldte det noget forskelligt..
Nej mit stofskifte er for højt, men han mente det måske kunne hjælpe på antistofferne og muligvis give mere energi..
Jeg er ikke i tvivl om at han er dygtig til stofskifte sygdomme ham jeg har, hvilket gør at jeg tænker, at han heller ikke ved hvad han skal gøre..
Jeg har haft høje antistoftal i snart 1 år..
Men vil helt sikkert bede om mine tal, når jeg er så heldig at få en tid..
mvh. tanya
Det er da en uholdbar situation, du står i!
Jeg kan da godt forstå, at du er fustreret.
Først må jeg spørge dig om "din læge", er han/hun din praktiserende læge eller er det en endokrinolog?
Som Petra skriver, er det vigtigt, at du kender din TSH.
Det er nemlig indikatoren for dit stofskiftes "tilstand".
Er TSH lav dvs. næsten umålelig 0,0.. er dit stofskifte højt.
Er din TSH derimod høj 4,0 evt. meget højere, er dit stofskifte lavt.
Desto højere TSH desto lavere stofskifte.
Så det er faktisk modsat af, hvad man ummiddelbart ville tro.
Men en så høj TPO indikerer Hashimoto, og Hashimoto er lavt stofskifte.
Behandlingen er Euthyrox.
Hilsen Inge
ja det er en uholdbar situation, og forvirrende..
Han er endokrinolog, og vist en af de dygtige..
Jeg forstår godt i bliver forvirrede, og det er jeg jo også selv. ja mit stofskifte er højt, altså lav tsh, ved bare ikke talene. Og ja det burde nemlig være lavt, som jeg skrev til start, for som jeg har forstået er den ved at nedbryde sig selv, det er også grunden til at jeg spurgte ham, hvorfor man så ikke bare fjerner den nu.. min far har fået det gjort og lever fint og godt på eltrocsin.
Jeg kan jo også godt forstå ham, når han siger at man ikke bare kan læse på nettet, da hver enkel kan reagere forskelligt..
Mangler bare rigtig meget info, og har svært ved at anerkende at det er en reel sygdom, når det virker som om man selv skal holde sig til ilden..
Jeg får taget blodprøver hver 1-2 måned, men blodprøverne hjælper mig jo ikke.
tanya
Ja, det er vist ikke lige efter lærebogen!
Det eneste jeg kan komme i tanke om, er at det er meget normalt at stofskiftet bliver højt en periode, inden det bliver lavt.
Men det er kun gætterier fra min side.
Hvis du ellers stoler på din endokrinolog, er det nok mit bedste bud, at blive ved ham.
Dog synes jeg ikke, det er "fair" overfor dig ikke at udlevere dine laboratoriesvar, så du selv kan føge med i, hvad "der sker"!
Og så forklare dig, hvad det er der sker og hvorfor, og hvad han vil foreslå
af behandling og hvorfor.
Prøv at "google" ham eller ring til Thyreodeaforeningen og spørg om de kender ham og kan anbefale ham!
Mange af dem går mere op i diabetes end stofskifte, så et check ville måske ikke være en dårlig ide.
God bedring
Hilsen inge
jeg vil tjekke lidt op på de forskellige ting. tusind tak for feedback
mvh. Tanya
Jeg troede ikke det kunne blive meget værre, men har ligget syg med opkast muskel og led smerter, smerter i underliv, hoved og stærke smerter i skjoldbruskkirtlen de sidste 3 dage, jeg kan dårligt stå på mine ben og har ingen kræfter. Idag er den bedste af dagene, da jeg kan sidde lidt op...
Jeg var til endokrinolog i Mandags og mine tpo tal er steget til 2300, mine cortisol tal er 904/560. min tsh 1,2. Jeg skal nu til scintigrafi og have nogle dna profiler og tjekkes for bindevævs-sygdomme. jeg får eltroxin, 1 pille hver anden dag, da det er det eneste udover binyrehormon, før operation. Jeg skal give det et par dage ellers er det videre til rigshospitalet..
Jeg skriver mine symptomer og min historie, i håb om at andre kan bruge denne info, til at finde ud af at det er helt normalt med alle de symptomer, når man har den sygdom..
Jeg har selv kæmpet med at systemet ikke har troet på mig og min praktiserende læge tror sådan set stadig ikke på mig..
Så til alle jer der har ondt her og der hele tiden, hold fast i jer selv, i kender vel selv bedst jeres krop. Og det nytter ikke bare at få tjekket tsh, t3 og t4 da de kan ligge i normal området..
Jeg håber på operation snart, så der er lidt håb om at kunne tage mig af mine børn på 12 år og 1 år.
Hilsen Tanya
Det har slet ikke været på tale med anden medicin, men tror lidt det er fordi at jeg kun har fået det så kort tid. Prøvede først 1 hver dag, det tog 4 dage at mærke at det var for meget, så jeg stoppede igen.
har nu taget den 3 idag på 6 dage, men jeg vil helt sikkert nævne det for ham.
Jeg glæder mig bare til scintigrafi, for har mange smerter i halsen, mandler og tænder..
Godt man var pessimist i forvejen:o)
tanya
Mange hilsner Inge