Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Pineligt maveproblem. Hjælp!

Redigeret 21 marts, 2010, 14:48 i Irriteret tyktarm
Hej.
jeg ville lige starte med at sige at jeg ikke aner om jeg skriver det rigtige sted, overhovedt. Jeg ved bare ikke hvor problemet ligger.

Sagen er den at jeg tror jeg har en forstoppelse, i tyktamen, evt.
Jeg har følsen af at der kommer mere ind, end ud den anden vej.. Hvis jeg er heldig kan jeg komme af med små hårde runde klumper, med følsen af at der er meget mere.
Det eneste tidspunkt jeg kan komme af med min afføring på er, når jeg løbe træner. (det er et rimeligt upasende tidspunkt) Der er det næsten dårlig mave.

Under toilet besøg kan jeg mærke et ubehag fra tyktamen.

Jeg spiser rimeligt sundt og er opmærksom på at tykke min mad grundigt.
Jeg er ikke overvægtig.

Håber i har et råd.
Hilsen her fra.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg er ikke helt klar over, hvorfor du synes, det er pinligt??

    Men motion er faktisk godt til at få en træg mave i gang. Kunne du f.eks. hoppe på stedet der hjemme, så du ikke skal på "potte" ude i skoven?

    Og så er et godt gammeldags råd som svesker også en god ting. Tag nogle svesker og læg dem i blød natten over og spis så 5-8 stykker hver morgen.

    Havregrød er også godt til at "smøre" tarmene og giver dem samtidig lidt at arbejde med.

    Du skriver, at du spiser rimelig sundt, men er du sikker på, du spiser groft og fiberrigt nok? Måske du skulle tilføre noget Husk eller andre fibre for at sikre nogle flere fibre.

    Og så vil jeg foreslå dig at drikke rigeligt med vand, det skulle også hjælpe mod den hårde mave. For lidt væske kan sagtens give hård mave.

    En lille detaljle som jeg en gang fandt ud af: Når vi sidder på toilettet er vi tilbøjelige til at sidde og bøje frem ad, dvs. man faktisk presser tarmene sammen. Prøv en gang at sidde med rank ryg, måske endda lidt tilbagelænet; og jo det kræver lidt tilvending, men du vil nok erfare at det bliver lettere at få tømt tarmen, men selvfølgelig ikke før, du har gjort noget andet for at få gang i maven.

    Det kan godt lige tage nogle dage at få gang i en træg mave - ingen af disse råd virker på få minutter.

    Held og lykke - håber du vil melde tilbage
  • Indstillinger
    Undskyld, men det var da en underlig stilling at sidde i. Jeg tror slet ikke, jeg kunne så. Jeg er bare forbavset.
    Men andre må selvfølgelig om, hvad de vil.
  • Indstillinger
    Du har helt ret, det virker underligt, men prøv en gang - det virker faktisk. Og prøv lige at tænke på det rent logisk; når man bøjer frem så klemmer man de tarme sammen,som man gerne vil tømme.
  • Indstillinger
    Jeg tror gerne, det hjælper nogle. Men jeg er ret sikker på mine stillinger. De er gennemprøvet igennem mange år. (smiler)
    Tænk, hvad vi snakker om, men det er da naturligvis relevant snak.
    Venlig hilsen.
  • Indstillinger
    Hej (:
    Mange tak for svaret, pg rådet.

    Jeg ved da heller ikke om det er pineligt, men det er noget folk desværre ikke snakker om.

    Jeg ville helt klart give det en chance, og prøve og tænke over hvor meget fiber og grove sager jeg for. Jeg har købt noget der hedder Fiber kiks, som lidt kost tilskud. Og svesker kunne nok også godt gøre underværker. (:

    Så tror jeg faktisk du har ret i det med at man skal rette sig op, på toilettet, der giver mening.

    Håber dit råd kan hjælpe mig.

    Venligst hilsen.

    Ps. Skulle jeg stadig have problemer burde jeg så gå' til min læge?
  • Indstillinger
    Nu har jeg været bortrejst en uges tid, men hvis de der fiberkiks er nogle, du har købt henne i Brugsen, så er de ikke noget værd - jo, det smager da fint, men du skal have nogle ordentlige fibre, og netop Husk er en rigtig god ting.

    Håber du har fået det bedre - og selvfølgelig skal du gå til læge, hvis du hvis du har total forstoppelse, for så kan du få noget på recept, der kan rense ud.
  • Indstillinger
    Det kan være forbundet med store smerter og nogen gange umuligt, at presse hård afføring igennem endetarmen. Når det optræder har jeg en rigtig god måde til at få skidtet ud og det foregår ved med fingerspidserne, at presse på siden af balden, netop der hvor man kan mærke den hårde afføring inde i tarmen. Ved at trykke hårdt sideværts, så kan man så at sige presse afføringen til en mindre diameter, hvorved den vil glide meget lettere ud. Det er således ikke nødvendigt at komme i nærheden af afføringen med fingrene og problemet er hurtigt og effektivt løst. Mvh. PCE.
  • Indstillinger
    Hejsa!

    Jeg kan sagtens forstå, at du føler dig en anelse pinligt berørt over emnet - det er jo helt naturligt når det kommer til sådanne gener!
    Kan du fortælle lidt mere om problemet? Hvor gammel er du? Har du samtidig ondt i maven, og hvor sidder evt. smerter henne? Er der særlige tider på døgnet hvor du føler dig særlig ramt? Er der naturlig luftafgang eller er den også besværet? Kommer generne når du drikker mælk? Eller når du spiser hvidt brød? Er afføringen normalfarvet?


    Mvh Studmed84
  • Indstillinger
    Jeg er en ung normalvægtig kvinde som led af langvarig forstoppelse før jeg gjorde noget ved det.
    Forstoppelse er ekstremt generende; det er SÅ træls at være bevidst om sin afføringstrang 24-7. Se at få gjort noget ved det. Det er IKKE pinligt.

    Afsted til apoteket med dig!

    Køb Mikrolax til at få tømt ud nu og her. Det er en lille tube med indføringsspids. Du propper den op i rumpen (smør med vaseline), presser væsken ud og holder så ballerne sammen så længe som muligt inden du sætter dig på toilettet.

    Jeg var lang tid om selv at prøve fibre som HUSK (jeg køber et billigere tilsvarende produkt i min helsekostforretning: Mavens Ven fra Skallin), da jeg tænkte, at det ikke kunne passe, at jeg skulle have brug for sådan noget, fordi jeg spiser sundt og fiberrigt. Men jeg må med skam meddele, at allerede inden for den første uge jeg tog et par skefulde af dem i et glas vand dagligt, kom der langt mere gled i afføringen.

    Øvrig hjælp er pebermyntedråber (når du er meget oppustet) og afførende the'er fra din helsekostforretning.

    Du SKAL gå på apoteket og forelægge dit problem for eksperienten. Tro mig; de er vant til det og kan vejlede dig.

    I hvilken forbindelse er forstoppelsen opstået? Efter penicillin, spiseforstyrrelse, rejse, ændrede spisevaner eller hvad?

    V.h.

    P.S. På apoteket findes denne brochure om forstoppelse i papirform. Omtaler også korrekt toiletstilling! http://www.medicteam.dk/filer/Forstoppe ... churen.pdf
Log in eller Registrér for at kommentere.