Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Naturligt stofskiftehormon - ikke til danske patienter?

Redigeret 14 november, 2010, 12:44 i Forstyrrelser i stofskiftet
Det er mig en gåde, hvorfor vi danske stofskiftepatienter ikke kan blive behandlet med naturligt stofskiftehormon. Det bruges i en lang række andre lande. Det er endda tilladt for danske læger at udskrive recept på medicinen, som så kan rekvireres fra apoteker i f.eks Tyskland. Fuldt legalt. Alligevel skal man som dansk stofskiftepatient være henvist til at rejse til udlandet for at blive behandlet, hvis man vil afprøve denne mulighed for at få sin livskvalitet tilbage. Eller man skal tage chancen og forsøge selv at få fat i medicinen via internettet og derefter være sin egen læge og forsøge sig frem med medicinen. Kan det virkelig være rigtigt, at vi skal forholdes muligheden for et bedre liv og helbred. Lægerne bliver ved med at fastholde, at når vi kan præstere "fine" blodværdier, så skyldes alle vores besværligheder, gener, smerter, osv. ikke stofskiftet - men det passer jo ikke. Hvor længe skal vi lægge liv og helbred til?

Pjevs
«1

Kommentarer

• Fuldstændig rigtigt! Synes det er en skandale som det er herhjemme. Jeg forstår ikke hvorfor de danske læger er så konservative. Jeg mangler ord for det. Jeg er nu en af dem der har besluttet at rejse til udlandet og blive behandlet af en læge der kan give mig naturligt stofskiftemedicn. Efter at jeg har hørt hvor svært det er at "smule" det ind i landet, så vil jeg hellere bruge pengene og rejse ud, selvom det fuldstændig ripper mig. At gå hver eneste dag og have det af h.. til, er ikke til at holde ud. Både for mig og pårørende. Det berører jo alle omkring en når man ikke kan andet end at ligge i sengen hele tiden. Jobbet et væk, studiet er væk.. En lang kattepine. Men nææh, man er hypokonder er man hvis medicinen ikke synes at virke.
  • Er i medlem af Thyreoidea landsforeningen? Hvis nu alle stofskifte syge meldt sig ind så kunne vi måske få så stærk en forening at den ville kunne lægge pres på for at tingene kan blive ændret herhjemme. Men hvis det er rigtigt som en af jer skriver at danske læger må udskive recept på Westroid og Armour så er det da bare at forlange at få en sådan recept og så afsted til Tyskland. Jeg har dog også forstået at der ikke er stabil levering da efterspørgelsen er for stor så hvorfor pokker er der så ikke nogen herhjemme der tager produktionen op? vh Petra
  • Hej Petra

Jeg har fulgt din opfordring og meldt mig ind i foreningen. Så håber jeg at flere følger efter, så vi med tiden kan hjælpe hinanden, med at lægge pres på lægemiddelstyrelsen og hvem det nu er, der afgør hvad vi skal behandles med. Jeg ønsker også det naturlige stofskiftehormon, som laves af tørret svineskjoldbruskkirtel. Til De som ikke ved det, så produceres det faktisk i Danmark, hos Biofac i Kastrup, men kun til andre lande.

Kom med, meld jer ind alle I, som ønsker mulighed for at blive behandlet med naturligt stofskiftehormon, i vores eget land.

Mvh Alicia
  • Jeg vil også melde mig ind.
    Jeg talte med min Endokrinolog som også er overlæge og proffessor. Han er godt klar over at man godt må give det til patienter i DK, men han siger at ingen læger vil gøre det. De tror mere på det syntetiske. Så selvom jeg har prøvet forskellige medikamenter og det ikke har fungeret, så er det bare ærgeligt. Så hører jeg ind under de 5 procent der er "uhelbredelige" af uforklarlige grunde. Så spurgte jeg om jeg bare skulle affinde mig med det, og om der slet ikke var noget jeg kunne gøre.. "Nej vi kan ikke gøre mere".
  • Jeg synes vi skulle starte en Facebook gruppe, og stå sammen om at lægge pres på læger osv.
    Jo flere medlemmer, jo stærkere står vi, og kan henvise til siden ved kontakt til feks. til Glostrup Apotek, så de kan se hvor mange der er interesserede i de naturlige hormoner..

Er der nogen her, der har mod på at starte en gruppe for naturlige stofskifte hormoner på Facebook?
  • jeg er ikke på Facebook og ønsker heller ikke at komme det:-( vh Petra
  • Facebook er nu genialt når det gælder grupper.
    Jeg er selv administrator for en stor Facebookgruppe (derfor har jeg ikke overskud til at oprette endnu en gruppe) med henved 40.000 medlemmer, og man kan virkelig udrette meget derigennem. Vi har haft kontaktet politikere, lavet underskriftindsamling, og holder hinanden ajour med information. Når man har et fælles mål, står man stærkt i sådan en gruppe.

Og hvis man kunne få naturligt thyreoidehormon til Danmark ved at kunne henvise til en gruppe (med forhåbentlig rigtig mange medlemmer, thyreoideapatienter, pårørende til disse osv.), så er det det værd.
  • Hej alle.

Jeg er pårørende til en stofskifte syg, der også gerne vil skifte til naturlige stofskifte hormoner.
    Jeg syntes ideen med en facebook gruppe var rigtig god.
    Jeg har derfor oprettet en gruppe på facebook der hedder:

Naturlige stofskifte hormoner.

Alle er hjertelig velkommen i gruppen

Venlige hilsner
    Lone
  • Kære Lone,

fantastisk at du har startet gruppen, tak :-)

jeg slår straks adressen på gruppen op inde på væggen i de stofskiftegrupper der er på Facebook oa. portaler for for lavt stofskifte, og henviser til gruppen. Håber der kommer rigtig mange medlemmer.
    Når der er mange nok, synes jeg det var en idè, at kontakte Glostrup Apotek, henvise til gruppen og fortælle dem om hvor mange der ønsker naturlige hormoner, og spørge om de ikke vil være søde at bestille det naturlige stofskiftehormon hjem igen.
  • Kære alle.
    Er det ikke muligt at alle vi der er ramt af stofskifte problemer går sammen, fx i Thyroid foreningen og på den måde forsøger at lægge pres på sundhedsstyrelsen, eller hvem der måtte være ansvarlig, for at genoptage fremstillingen af stofskifte medicinen, Armour på Glostruo apotek?

Er er nogen der ved om man kan optage hormonerne direkte fra en frisk/tørret/nedfrosset svinekirtel?

Vi er jo nødt til at tage sagen lidt i egen hånd nu da sundhedsstyrelsen og lægerne ikke er for villige til at se på sagen.

Venlig hilsen
    Macoma:-)
Log in eller Registrér for at kommentere.