Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Undervægtig

Redigeret 4 april, 2010, 03:45 i Åben debat for kvinder
Hej jeg er en pige på 19 år, og jeg er undervægtig. Jeg skal veje ca 50 til 55 kg. Jeg veje desvære mellem 45 til 46 kg.

Jeg vil høre om hvad jeg kan gør for ikke at tabe mig mere?
Og hvad skal jeg undgå og skal jeg undgå motion?
Hvad skal jeg være opmæreksom på? med min vægt og motion?

Hvilk mad kan jeg spiser som og er sundt og fedene?

Håbe i kan hjælp

Kommentarer

  • Indstillinger
    Motion er altid godt, så det skal du ikke undgå; den der med ca ½ time om dagen vil også være godt for dig, det vil så også give en naturlig appetit.

    Min mand er undervægtig og han har fået at vide, at han skal sørge for at få godt med kulhydrater, så kartofler, ris og pasta er en god ting. Han spiste før ymer eller yogurt om morgenen, men det er nu skiftet ud til at være noget godt, groft brød med en god fed ost på.

    For tiden er kartofler ikke så spændende, men lav så en god kartoffelmos med en stor smørklat i, og sådan en gang flødekartofler med piskefløde er heller ikke dårlig.

    Sørg i det hele taget for at spise nogle af de gode råvarer, men du må altså gerne få lidt ekstra fedt. Af guf er det godt med nødder, mandler, bananer og den slags.

    Jeg vil ikke anbefale dig at fylde dig med slik, chokolade og cola, men netop spise godt af de mere fyldige ting; hold godt øje med indholdet af kulhydraterne f.eks. er der flere kulhydrater i vilde ris end i de hvide og jo grovere et brød er jo flere kulhydrater.

    Min mand tager faktisk helt pænt på nu - men det skal foregå på samme måde, som når man skal tabe sig - stille og roligt med ca. ½ kilo om ugen.
  • Indstillinger
    Der findes et pulver der er baseret på naturlige produkter der hedder Adosan. Det er et energipulver der kan tilsættes direkte i maden, som øger mængden af næring i det indtagede mad. Jeg har har købt det på apoteket til min bedsefar, som var underernæret, med gode resultater. Du kan købe det på apoteket, eller direkte på deres hjemmeside: http://www.adosan.dk

    Håber det måske kan hjælpe lidt!
  • Indstillinger
    Tak fobi i svar :) tak for jers råde, det kan jeg godt bruge :) Håbe jeg få tag på

    Knus
  • Indstillinger
    Hej, jeg har også selv været undervægtig med præcis samme vægtforhold som dig. Du må for guds skyld ikke spise usundt og lade være med at dyrke motion det er det værste du kan gøre. Du skal ikke spise fed mad, men spise god mad og normal mængde fedt og den rigtige fedt. Dvs. fedt fra fx. fede fisk, fede frugter (avocado fx.) og olier af god kvalitet. Men det som gjorde den helt store forskel for mig var at jeg droppede gluten. Hvis man lider af cøliaki kan man ikke tåle gluten, som er i kornprodukter, er man typisk undervægtig. Du kan jo evt. snakke med din læge om det og få det testet. Ellers kan du jo undgå gluten i en længere periode og spise sundt (dvs. få dækket dine behov for vitaminer, fedt, protein osv..) og se om du får en mere "normal" krop. Held og lykke :)
  • Indstillinger
    hej
    Adosan kan det os brug til unge mennekser eller er det kun til ændre...?
    men jeg har os en proteindrik opskrift der skulle være meget god til undervæglig...
    hvis der nogle der er intra i det så kan jeg bare skrive den
  • Indstillinger
    Jeg vil tilslutte mig koret om SUND mad OG motion. Du skal på ingen måde prøve at spise fedt og usundt, i stedet skal du spise rigtig meget sund mad.

    Jeg skulle tage på efter en spiseforstyrrelse, og jeg blev anbefalet:

    Morgenmad:
    Spis havregrød eller sundt morgenmadsprodukt (kig efter det grønne nøglehulsmærke) eller groft brød (hvis du bedst kan lide hvidt brød om morgenen, så køb det der er lavet på hvid hvede).
    og
    Frugt, smoothie eller juice.

    Frokost:
    Groft brød med pålæg og masser af grove grøntsager eller for eksempel pastasalat med grove grøntsager og kød/fisk/vegetarisk protein.

    Aften:
    Pasta/ris/kartofler, masser af grøntsager og kød/fisk/vegetarisk protein.

    DESUDEN skal du spise to til tre mellemmåltider i løbet af dagen og aftenen. Det kan være for eksempel rugbrød eller knækbrød med pålæg og et eller to stykker frugt til, frugtsalat med yoghurt og mandler eller gnavegrønt med hummus.

    Kikærter, bønner og linser er super sunde og mætter rigtig godt.

    Du skal ikke være bange for såkaldt usunde madvarer, men sørg for at du hovedsageligt spiser sundt og energirigt. Brug letmælk i stedet for skummetmælk, tilsæt gerne fløde til sovs o.l., snup en kop varm kakao med flødeskum når du hygger om aftenen, spis masser af avocado og bananer og spis nødder og tørret frugt som du lyster.

    Brug også masser af olie, og få gerne flere spiseskefulde om dagen.
    Hørfrøolie er rigt på omegafedtsyrer og har en lidt nøddeagtig smag. Det skal opbevares i køleskab og det smager udmærket med en skefuld på havregryn.
    Avocadoolie og olivenolie er gode som salatdressing.

    Og så motion: Sørg for at få rørt dig en halv times tid om dagen og få gerne pulsen op hver dag. To til tre gange om ugen kan du styrketræne, og sørg for at få rigeligt med protein og kalorier i forbindelse med træningen. Muskelmasse er godt for både udseendet og vægten.
Log in eller Registrér for at kommentere.